Ha allen, het is weer eens tijd voor een update met dank aan Ritsaert voor een helpende hand bij het opbouwen en me weer op gang te brengen. Ik heb veel foto's genomen en zal bij de foto's wat tekst en uitleg geven voor de volgende doe het zelver. De naam van het topic, warmtebank is wellicht niet meer geheel van toepassing maar desalnietemin foto's

Wellicht dat Ritsaert nog wat informatie kan geven over de gebruikte stenen en klei om het geheel in elkaar te sleutelen zodat dit ook herhaald kan worden. De vuurkamer is het ontwerp van Peter van den Berg. (voor het geval anderen op dit draadje komen van buiten af)
Op onderstaande foto is net de eerste 2 rijen vuurvaste steen gemetseld. De basis is aan de bank gekoppeld met een rvs buis (150mm) en op de bodem is een mengsel van vermiculiet met leem gestort om de boel op te vullen. Over de leem / vermiculiet is een laag klei (waarmee ook de stenen zijn gemetseld) gesmeert ter bescherming.
In detail de aansluiting van de buis op de bank. Zoals te zien is, heeft de bank een interne verkleining meegemaakt. De bank heeft nu de volgende maten:
Buitenmaten:
Breedte 70 cm
Lengte 350 cm
Hoogte 46 cm
Binnenmaat:
Kanaal, Breedte binnenmaat 23 cm
Kanaal, Hoogte binnenmaat 32 cm
De bank is geheel opgebouwd uit betonstenen en leem, en de binnenkant is zo glad mogelijk afgewerkt om weerstand te verminderen.
De twee lagen vormen de basis waarop een ijzeren frame is geplaatst die de breedte heeft van de vuurkamer. De bodem is bedekt met 2 betontegels die op maat zijn gezaagd. Het deurstel staat op deze foto los tussen twee stenen in om een beeld te geven hoe het gaat worden. De kamer is schuin geplaatst om de zithoek lekker om het vuur heen te kunnen plaatsen (en natuurlijk zodat mijn jongens optimaal voor de sint kunnen zingen..

De stopcontacten die nu nog zichtbaar zijn achter de bank worden middels een blok gips afgeschermd van de hitte van de kachel.
Het veegluikje is geplaatst naast de vuurkamer en de eerste stenen voor de vuurkamer staan op de basis plaat. Op de achterkant van de plaat staan een aantal stenen als contra gewicht. De basis van de vuurkamer ligt los op de bodem en steekt net iets minder dan de helft over aan de voorkant.
Het frame van het deurtje wordt aan de onderkant vastgelast aan de basisplaat als extra bevestigin. Later zal er aan de bovenkant van het frame middels een schroefdraad in steen meer punten vast worden gemaakt.
De voorbereiding van de stenen die aan de bovenkant van de vuurkamer het deurframe op hun plek houden. Met een flinke bijtel heb ik een gang in de steen gehakt waar de schroefdraad in past. Het eind van de draad gaat in de steen en zit daar klemvast. Als de steen en gat straks gevuld is en gebakken, dan gaat deze draad nergens meer naar toe. (Leuk detail, teken de stenen niet af bij hetzelfde gat. Dan kom je erachter dat je nog een keer mag bikken, vandaar dat 1 steen een langere sleuf heeft dan noodzakelijk....
Closeup van de schroefdraad en het omgebogen gedeelte.
Closeup van de bevestiging van het frame met de schroefdraad.
En nog een van voren. Te zien is dat het einde van de draad nog niet in de steen is gestoken ivm met het bevestigen van het frame. Zolang de kachel nog niet in ingestookt, en de klei nat is, wil ik de bevestiging zo losjes mogelijk houden.
Er is weer wat meer gemetseld aan de vuurkamer.
Nu de basis van de vuurkamer klaar is, is het tijd om de bodem te vullen met een vermiculier / klei mengsel. Het frame van de deur is geplaatst op 2 cm hoogte ten opzichte van de bodenplaat en betonnen stenen. Het materiaal stort ik los in de kamer om het vervolgens licht aan te drukken. Het is een mengsel van circa 30 klei op 70 vermiculiet, aardvochtig op gevoel gemengd.
Nadat de bodem / isolatie is afgesmeerd met klei kunnen de schuine stenen worden geplaatst die de lucht doorvoer beperken naar de poort. In eerste instantie was er een steen in het geheel gezaagd (aan de voorkant) maar dat vond de zaag niet leuk. Kleine stukjes ging een stuk beter. Aangezien ze in de klei liggen maakt dat verder niet uit. Voor de foto kan ik de boel altijd nog aansmeren met een mooi laagje klei alhoewel je dat na een keer stoken niet meer ziet.
De riser is opgebouwd uit isolatiestenen. OP de foto is het neit heel duidelijk te zien, maar de bodem van de riser is schuin omhoog afgerond met het isolatiemateriaal dat ook in de vuurkamer is gestort, afgesmeerd met klei ter bescherming. De riser staat los van de vuurkamer met een minimale dilatievoeg tussen de riser en vuurkamer.
Een nieuwe overzicht foto waarbij te zien is dat de Bell al aardig opschiet. Er is gekozen om de achterwand van de bell uit te voeren met isolatie steen. (Was meer noodzaak in eerste instantie dan bewust vanwege net te weinig stenen) maar, achteraf gezien een goed idee voor de sturing van de warmte. De muur achter de kachel hoeft voor mij niet zo warm te worden, liever dat iets van stralingswarmte de kamer in komt. Ik ben benieuwd of dit ook gaat helpen om de kachel sneller momentum te geven bij het stoken. (De totale opbouw zit net over de 5 m2 oppervlakte aan)
Nog een close up van het in verband opmetselen van de riser. De deksel van de vuurkamer is het volgende wat geplaatst moet worden voordat deze verder gebouwd kan worden.
Een laatste foto hoe ver ik op dit moment met de kachel ben gekomen. Te zien is dat de bell gemetseld is voor zover mogelijk.
De volgende post gaat over het storten van de deksel van de Bell met vuurvast beton. Ik ben dit aan het uitvoeren in twee overlappende delen in mallen gemaakt van gipsplaten en bakpapier. More photo's will follow van dat leuke project.