Warmtebank

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WernerDeJong

Re: Warmtebank

Bericht door WernerDeJong »

Ha Peter,

Dank je wel voor de reactie.

Ik zal de totale oppervlaktes aanpassen. Tot nu toe heb ik de bodem(s) meegetelt. :) Scheelt toch weer een paar m2.

1e Bell (oppervlakte binnenkant):
1 ton a 90 cm hoog, doorsnede 30 cm = 1,979 aan oppervlakte (bovenkant en wanden)
2 tonnen zijn dan circa 3.96 m2 aan wandoppervlakte

2e Bell (oppervlakte binnenkant):
Bovenkant 3.5 meter * 0.5 meter breed = 1.75
Zijkanten, 3.5 meter * 0.4 meter breed = 1.4 (x2) = 2.8

Totale oppervlakte: 8.51

Ik ga er nu vanuit dat dit gaat werken met de 314 en zal de excel sheet met de rocket uitbreiden met de warmtebank berekeningen. :) Als iemand dat ding op de wiki kan zetten nadat die erbij zitten dan staat dat ook weer op een centrale plek voor hergebruik.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Werner,
Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest met een pizza oven op basis van een 314. De 314 is gewoon van chamotte (riser van isolatiestenen) maar de bovenkant heeft als basis een oude adler systeemkast. Idee is een goed geïsoleerde oven met heel weinig massa. Als ik voorzichtig stook dan blijft de boel heel. Maar als we (Stan mijn zoon) stevig stoken dan gaat de boel kapot. Na 3 keer repareren ga ik nu een nieuwe oven bouwen van chamotte.

Een 177 met een olievat als bell is veilig gebied. Ik heb vrij veel 314 modellen gebouwd. Als je hem voor 3/4 vol gooit en vol laat branden zal een olievat het in eerste instantie misschien even uithouden. Ik betwijfel of dat op de langere termijn goed gaat.

Het is iets om mee te nemen in je ontwerp. Ik begrijp dat je een dikke laag leem gaat toepassen. Aan de ene kant maakt dat hem veel steviger maar aan de andere kant kan de interne warmte nog fors gaan oplopen. Ik denk niet je twee batches achter elkaar kunt gaan stoken.
groet!

Ritsaert
WernerDeJong

ha Ritsaert,

Ik had je draadje over de pizza oven gezien en met plezier doorgenomen. Leuk het proces en de detail discussies over de franse bakoven te lezen. :)

Dank je wel voor je ervaring met de 314 output. Ik zit op dit moment te dubben of ik niet een chamotte de kachel in het geheel moet maken / geheel metselen, dan wel met de olievaten doorga. De fundering ligt er waterpas in (35 cm betontegels a 1400 kg gewicht) en kan met gemak het gewicht van een totaal gemetselde opbouw dragen maar de opbouwtijd is een stuk langer + hogere kosten.

Onder de olievaten ga ik een basis metselen van chamotte en als de vaten het niet houden kan ik dat altijd nog doortrekken, maar het zal wel betekenen dat ik de bovenkant open moet houden om te kijken hoe heet het wordt... Wellicht eerst een proefopstelling buiten maken met 2 vaten om dat te bekijken :)
WernerDeJong

Het is al weer even geleden vanwege een vervelende kneuzing in mijn ribben, maar hierbij een update met foto's van de wording van het bankje.

Het eerste gemetselde stuk (met leem) bovenop de fundering.
Afbeelding

Closeup van het metselwerk.
Afbeelding

Bovenaanzicht zodat de afmeting van de bank en metselwerk te zien is
Afbeelding

Nieuwe laag op de eerder gemetselde. De houten planken die je ziet staan, zijn mijn voeg mallen. Door hiermee te werken heb ik altijd een gelijke voeg over de gehele breedte. (Zoals puristen zien, metsel ik zonder stelposten, doe dit niet als je een kaarsrechte muur wil hebben, maar de voegprofielen helpen een boel.)
Afbeelding

Closeup van de voor en achterkant. Zoals jullie zien was ik eerst vrolijk aan de voorkant gaan metselen. Nadeel daarvan is dat je moeilijker bij de achterkant kan.... nu zou ik dat anders doen, namelijk de achterkant eerst.
Afbeelding

Mijn speciekuip met leem. Ik heb ongeveer per 1 meter voegwerk, a 7 cm breed / 2 cm dik door de profielen, een kilo of 9 nodig aan "specie".
Afbeelding

Helaas een wat donkere foto, maar je kan hier al goed begin van het veegluik zien dat onder de schoorsteenpijp zal komen. Ik heb ervoor gekozen om een leem / klei inzet te maken met plank en handvat om het gat tzt dicht te maken. Ik zal nog een randje moeten maken waar de klei inzet tegenaankomt met kachelkoord om het zaakje goed dicht te maken. De klei inzet zal circa 9cm dik worden en bij warmte ietwat uitzetten om nog een betere sluiting te geven.
Afbeelding

Een klein sprongetje in tijd. (Een vage foto, want tsja ik sta er zelf op) ;) Hier is de bank al dicht tot het einde en de deksel (betonstenen) al gelegd. De gegoten betonnen plaat (normaal licht beton) met het gat is al geplaatst en de buis is aangesloten met een rvs stuk en dikwandige pijp. De pijp heb ik ingeknipt en in het gat geschoven als een schuifmal. De aansluiting van het RVS schuifdeel in de betonnen plaat heb ik afgesloten met leem + wapening om de verschillen in warmte op te kunnen vangen. Dit wil ik droog stoken (met een beetje geweld) om te kijken hoe alles zich houdt. Als het immers direct vuur doorstaat, dan zal het in de toekomst geen probleem hebben met indirecte warmte.
Afbeelding

Het eerste dikwandige stuk pijp heeft een klep om de wamte nog langer in de bank te houden en het fikt goed zoals je kan zien, maar ja, nu de overgrote meerderheid gaat de schoorsteen in. Goed om die dikwandige in te branden. Man man man, wat stinkt die verf. Niet te harden, als ik dat had geweten, dan was er een glimmende rvs variant geweest die ik dan later had weg gewerkt met leem. Het leem stoomt flink en is na een klein half uur door en door warm.
Afbeelding

Na een circa drie uur branden, niet meer vol, maar rustig aan, heb ik de eerste stook gestaakt. De voorkant is te heet om aan te raken, circa 80 graden, bovenkant van het bankje idem en de zwarte buis is gloeiend > 150c. Instant stoom als er water op komt. Leuk om te melden is dat het geisoleerde kanaal, net onaangenaam aanvoelt waar de aansluiting dikwandig / isobuis is. Op nog een meter veder van het aansluitpunt zelfs handwarm.

Op de volgende foto het gehele rookkanaal met een nieuwe additie leem aan de onderkant. De betonnen plaat is nu geheel ingeleemd. Ter referentie, het onderste stuk met klep was gloeiend. Dit plakkaat leem heb ik geplaatst tijdens een stook om een goed uitgezette buis en betonnen plaat te hebben.
Afbeelding

Een closeup van de aansluiting (helaas een beetje donker)
Afbeelding

En binnen in de tijdelijke vuurkamer. Let op, dit is dus het veegluik ;) wat ik eventueel ook kan gebruiken om de schoorsteen warm te maken voordat ik de rocket (aan de andere kant van de bank) ga aansteken.
Afbeelding

Dit is dus gewoon leem, op baksteen. Niet vuurvast. Ik zal hier dan ook niet meer vuur in stoken aangezien het de integriteit van dat deel zal beinvloeden.

Nu nog iemand vinden die voor mij een R177BB vuurkamer en riser kan en wil gieten... :S

Als er vragen zijn over de warmtebank, let me know. Happy om te delen!
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Als je zo metselt als jij, dan metsel je toch zeker de rocket ook zelf! Maten zijn vrij verkrijgbaar...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WernerDeJong

Ha Kockie

Dank je wel voor je compliment. :) Ik heb er wel aan zitten denken + de excel met de exacte maten dat stuke moet wel lukken maar te onzeker om dat zomaar aan te pakken.
ritsaert snijder

Ik zat het topic nog even te lezen. Even voor de duidelijkheid. Bij het ontwerp van de bell zit de afvoer zo laag als mogelijk. Maar de aanvoer zit daarbij net iets hoger (liever iets te hoog dan te dichtbij de afvoer). En ze zitten dus niet allebei onderin naast elkaar. Reden is dat de boel niet moet kortsluiten; waarbij de warme lucht direct de afvoer wordt ingezogen.

Ik zal dit in de wiki ook proberen aan te passen.

Dit is vooral van belang voor de hogere en smallere ontwerpen. Bij een lang bank komt het minder nauw.
groet!

Ritsaert
WernerDeJong

Ha Ritsaer,

Goed dat je het aangeeft. De aanvoer is vrij laag maar de afvoer heeft op dit moment dezelfde hoogte. Nu is de afvoer een versterkt kleistuk wat ik eenvoudig kan verruimen / hoger kan maken met een handboor. :)
ritsaert snijder

hoe hoog zit de afvoer vanaf de bodem? Maar ik zou daar pas mee gaan sleutelen als de kachel af is en ingestookt. Dan kan je kijken wat je nog nodig hebt...
groet!

Ritsaert
WernerDeJong

Ha allen, het is weer eens tijd voor een update met dank aan Ritsaert voor een helpende hand bij het opbouwen en me weer op gang te brengen. Ik heb veel foto's genomen en zal bij de foto's wat tekst en uitleg geven voor de volgende doe het zelver. De naam van het topic, warmtebank is wellicht niet meer geheel van toepassing maar desalnietemin foto's :) :D Wellicht dat Ritsaert nog wat informatie kan geven over de gebruikte stenen en klei om het geheel in elkaar te sleutelen zodat dit ook herhaald kan worden. De vuurkamer is het ontwerp van Peter van den Berg. (voor het geval anderen op dit draadje komen van buiten af)

Op onderstaande foto is net de eerste 2 rijen vuurvaste steen gemetseld. De basis is aan de bank gekoppeld met een rvs buis (150mm) en op de bodem is een mengsel van vermiculiet met leem gestort om de boel op te vullen. Over de leem / vermiculiet is een laag klei (waarmee ook de stenen zijn gemetseld) gesmeert ter bescherming.

Afbeelding

In detail de aansluiting van de buis op de bank. Zoals te zien is, heeft de bank een interne verkleining meegemaakt. De bank heeft nu de volgende maten:

Buitenmaten:
Breedte 70 cm
Lengte 350 cm
Hoogte 46 cm

Binnenmaat:
Kanaal, Breedte binnenmaat 23 cm
Kanaal, Hoogte binnenmaat 32 cm

De bank is geheel opgebouwd uit betonstenen en leem, en de binnenkant is zo glad mogelijk afgewerkt om weerstand te verminderen.
Afbeelding

De twee lagen vormen de basis waarop een ijzeren frame is geplaatst die de breedte heeft van de vuurkamer. De bodem is bedekt met 2 betontegels die op maat zijn gezaagd. Het deurstel staat op deze foto los tussen twee stenen in om een beeld te geven hoe het gaat worden. De kamer is schuin geplaatst om de zithoek lekker om het vuur heen te kunnen plaatsen (en natuurlijk zodat mijn jongens optimaal voor de sint kunnen zingen.. :D De stopcontacten die nu nog zichtbaar zijn achter de bank worden middels een blok gips afgeschermd van de hitte van de kachel.
Afbeelding

Het veegluikje is geplaatst naast de vuurkamer en de eerste stenen voor de vuurkamer staan op de basis plaat. Op de achterkant van de plaat staan een aantal stenen als contra gewicht. De basis van de vuurkamer ligt los op de bodem en steekt net iets minder dan de helft over aan de voorkant.
Afbeelding

Het frame van het deurtje wordt aan de onderkant vastgelast aan de basisplaat als extra bevestigin. Later zal er aan de bovenkant van het frame middels een schroefdraad in steen meer punten vast worden gemaakt.
Afbeelding

De voorbereiding van de stenen die aan de bovenkant van de vuurkamer het deurframe op hun plek houden. Met een flinke bijtel heb ik een gang in de steen gehakt waar de schroefdraad in past. Het eind van de draad gaat in de steen en zit daar klemvast. Als de steen en gat straks gevuld is en gebakken, dan gaat deze draad nergens meer naar toe. (Leuk detail, teken de stenen niet af bij hetzelfde gat. Dan kom je erachter dat je nog een keer mag bikken, vandaar dat 1 steen een langere sleuf heeft dan noodzakelijk.... :)
Afbeelding

Closeup van de schroefdraad en het omgebogen gedeelte.
Afbeelding

Closeup van de bevestiging van het frame met de schroefdraad.
Afbeelding

En nog een van voren. Te zien is dat het einde van de draad nog niet in de steen is gestoken ivm met het bevestigen van het frame. Zolang de kachel nog niet in ingestookt, en de klei nat is, wil ik de bevestiging zo losjes mogelijk houden.
Afbeelding

Er is weer wat meer gemetseld aan de vuurkamer.
Afbeelding

Nu de basis van de vuurkamer klaar is, is het tijd om de bodem te vullen met een vermiculier / klei mengsel. Het frame van de deur is geplaatst op 2 cm hoogte ten opzichte van de bodenplaat en betonnen stenen. Het materiaal stort ik los in de kamer om het vervolgens licht aan te drukken. Het is een mengsel van circa 30 klei op 70 vermiculiet, aardvochtig op gevoel gemengd.
Afbeelding

Nadat de bodem / isolatie is afgesmeerd met klei kunnen de schuine stenen worden geplaatst die de lucht doorvoer beperken naar de poort. In eerste instantie was er een steen in het geheel gezaagd (aan de voorkant) maar dat vond de zaag niet leuk. Kleine stukjes ging een stuk beter. Aangezien ze in de klei liggen maakt dat verder niet uit. Voor de foto kan ik de boel altijd nog aansmeren met een mooi laagje klei alhoewel je dat na een keer stoken niet meer ziet. ;)
Afbeelding

De riser is opgebouwd uit isolatiestenen. OP de foto is het neit heel duidelijk te zien, maar de bodem van de riser is schuin omhoog afgerond met het isolatiemateriaal dat ook in de vuurkamer is gestort, afgesmeerd met klei ter bescherming. De riser staat los van de vuurkamer met een minimale dilatievoeg tussen de riser en vuurkamer.
Afbeelding

Een nieuwe overzicht foto waarbij te zien is dat de Bell al aardig opschiet. Er is gekozen om de achterwand van de bell uit te voeren met isolatie steen. (Was meer noodzaak in eerste instantie dan bewust vanwege net te weinig stenen) maar, achteraf gezien een goed idee voor de sturing van de warmte. De muur achter de kachel hoeft voor mij niet zo warm te worden, liever dat iets van stralingswarmte de kamer in komt. Ik ben benieuwd of dit ook gaat helpen om de kachel sneller momentum te geven bij het stoken. (De totale opbouw zit net over de 5 m2 oppervlakte aan)
Afbeelding

Nog een close up van het in verband opmetselen van de riser. De deksel van de vuurkamer is het volgende wat geplaatst moet worden voordat deze verder gebouwd kan worden.
Afbeelding

Een laatste foto hoe ver ik op dit moment met de kachel ben gekomen. Te zien is dat de bell gemetseld is voor zover mogelijk.
Afbeelding

De volgende post gaat over het storten van de deksel van de Bell met vuurvast beton. Ik ben dit aan het uitvoeren in twee overlappende delen in mallen gemaakt van gipsplaten en bakpapier. More photo's will follow van dat leuke project.
ritsaert snijder

Ziet er goed uit, ik ben benieuwd naar het vervolg! De grote vraag is of de verhoudingen bell (klein) en de warmtebank (heel lang) en schoorsteen (redelijk) gaan werken.
groet!

Ritsaert
JoostvO

Bericht door JoostvO »

Ziet er vreselijk gaaf uit al. Ben benieuwd naar het eindresultaat
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:Ziet er goed uit, ik ben benieuwd naar het vervolg! De grote vraag is of de verhoudingen bell (klein) en de warmtebank (heel lang) en schoorsteen (redelijk) gaan werken.
Dat is altijd spannend! De kleine bell heeft waarschijnlijk een relatief hoge afgastemperatuur, wat goed is voor de bank. Maar de bank koelt natuurlijk als een gek, en wat er dan voor de trek van schoorsteen overblijft..? De rocket is groot genoeg, ik denk dat het wel goed komt.

Kleppen maken de bouw iets ingewikkelder, maar je hebt dat bij het aansteken wel sturingsmogelijkheden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder

Pietje schreef:Kleppen maken de bouw iets ingewikkelder, maar je hebt dat bij het aansteken wel sturingsmogelijkheden.
Ik vind het niet erg als de bouw ingewikkelder wordt, maar ik hou de kachel liever simpel. Kleppen lekken, gaan na 10 jaar vastzitten...enzovoorts.

In dit geval, een RBB177 met bell - bijna 4 meter warmtebank - schoorsteen, zie ik trouwens ook geen mogelijkheid voor een klep met een bypass.
groet!

Ritsaert
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:... zie ik trouwens ook geen mogelijkheid voor een klep met een bypass.
In deze opstelling niet, maar wel als de kern van de rocket naast de schoorsteen was gezet. Of halverwege ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie