Besparingshulp TU Eindhoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JW te R

Re: Besparingshulp TU Eindhoven

Bericht door JW te R »

ritsaert snijder schreef:Dit gaat helemaal nergens over en helemaal nergens naartoe. Wat mij betreft.
Inderdaad, tenenkrommend slecht. Als dit universitair niveau moet voorstellen ...

Gelukkig kun je na het invullen van de lijst ook je mening kwijt over de aanbevelingen ...
luca

Bericht door luca »

Ik heb niet het idee dat de opzet van de test helemaal duidelijk is. Hoewel ik het, hierboven, wel heb geprobeerd uit te leggen.

Het is een 'Recommender system' (recursief systeem). Als dat niet meegenomen wordt in de reactie op de test-applicatie dan hebben we hier, hoe goed bedoeld ook, helaas minder aan. Behalve dan te constateren dat, vooral hier, deze test-opzet tot verwarring leidt en ik deze verwarring kennelijk niet weg kan nemen.

Mezelf verder op dit punt herhalen lijkt me dan ook niet erg zinvol.
deleted

Bericht door deleted »

Komt er dus op neer dat je aan de hand van eerdere input probeert te achterhalen/voorspellen welke maatregelen mensen graag zouden horen uitgaande van hun eigen profiel.

Om Milieu-advies als maatprodukt te kunnen verpakken (en verkopen uiteraard ooit eens) maw ?

Vraag eens aan je prof of dat optimalisatiestreven in tecniek en marketing an sich wel goed voor het milieu is ?

G
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Luca,
ik snap jouw recursie zeker wel. Maar (zoals Gandalf ook duidelijk maakt) is het zeer de vraag welk doel je nastreeft. Wat wil je bereiken? En helpt dat de wereld.

Wat wij willen bereiken weten we heel goed. We zien alleen dat jouw doel maar een minimaal stapje in de goede richting is, en dat de punten waar een betere wereld ECHT om draait, of besparing die ECHT zoden aan de dijk zet, niet aangeroerd worden.

Echte besparingen zijn misschien minder comfortabel, ze vereisen in elk geval een andere mindset, een andere kijk op de dingen die je doet, en ze zijn niet van de een op andere dag te realiseren. De reikwijdte van jouw programma (los van de recursie) is veel te eng, en je krijgt dat mensen aan de hand van de voorstellen die je genereert het gevoel krijgen dan ze goed bezig zijn. Met een wasdroger :roll: (Ja, want we doen de t shits apart!) .

Je draait om de echte materie heen. En de vraag is dus of het negeren van de echte materie goed is voor de wereld, en het feit dat elke vorm van suboptimalisatie per definitie slecht is voor de doorvoer van de hele keten. (Goldrath)

Dus... een beetje academisch denkwerk moet nog wel verzet worden... ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir

Bericht door Ingir »

Het resultaat van de huidige test is dat men de uitkomst aan de kant gooit wegens onbruikbaar/ongewenst. Aanbevelingen als de thermostaat lager zetten is weinig interessant als je de knop al niet hoger draait dan 16°C. En een waslijn is ook niet een echte oplossing als je op een klein flatje woont met alleen een Frans balkonnetje. Verder maakt het een wereld van verschil of je de woning huurt of gekocht hebt, of je financieel in staat bent om te investeren in energiezuinigheid (een hoger inkomen wil niet zeggen dat je besteedbare inkomen ook hoger is...).

Energiezuinigheid hoeft niet ten koste te gaan van wooncomfort, mijn ervaring is juist dat met het verbeteren van het wooncomfort ook de energiezuinigheid enorm toeneemt, andersom zal dat ook wel lukken. Ik mis al deze aspecten in de test, er is dan ook nog heel wat werk aan...
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Luca,
Ik heb de test nog een keer gedaan. Mijn idee zou zijn om uit te gaan van stappen in ontwikkeling en die ook duidelijk/ expliciet te maken. Ik vind ook de footprint vragenlijst interessant. Staat ergens op het forum.

Bijvoorbeeld (ik doe maar een aanzet)

Verwarming
* bewust zijn van gebruik, thermostaat een graadje lager
* zuiniger stoken (bij de vorige maatregel)
* stoken met een lage retourtemperatuur (bij de vorige maatregel)
* gebruik maken van alternatieve brandstoffen
* bewust klein wonen of in de winter een deel van de woning gebruiken en verwarmen

Kleding wassen en drogen
* alleen wassen met een volle trommel
* lage temperatuur
* hotfill
* alleen met de wasmachine, drogen op de waslijn
* wassen op spierkracht

Als je dit soort lijstjes kan creëren met een opbouw die acceptabel wordt gevonden dan kan je enigszins zinnig gaan "scoren". Heel belangrijk zijn ook de stappen in bewustzijn.

Als ik nu scoor op basis van een opwind wekker en ik heb toevallig een oude wekker...maar er staan nog vier gewone wekkers bij de rest van de familie? Wat is een mini pc? En wat bedoel je met het verlagen van de watertemperatuur bij een mengkraan?

Als je dan de tip krijgt om radiatorfolie te plaatsen....

Ik denk dat dit alleen zin heeft als je de test veel breder maakt en veel zorgvuldiger.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
luca

Bericht door luca »

Bedankt voor de reacties. Ik zal ze meenemen en dan kom ik er nog op terug.

fijne avond
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben in afwachting....

Ik vond trouwens de manier waarop het Vlaamse testaankoop over isolatie vroeg een heel goed voorbeeld; http://www.test-aankoop.be/woning-energ ... insulation (is dan maar 1 voorbeeld).
groet!

Ritsaert
luca

Bericht door luca »

Het heeft even geduurd maar alsnog bedankt voor alle feedback op de test-applicatie.
Ik heb alle reacties doorgegeven aan de supervisors.
Deze reacties zullen waar mogelijk meegenomen worden in de komende versies van de in ontwikkeling zijnde test-applicatie.

Groet,

Celine
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

klinkt alsof een simpele test toch redelijk wat manuren kost om op te stellen. :)
Plaats reactie