Besparingshulp TU Eindhoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

luca

Besparingshulp TU Eindhoven

Bericht door luca »

Op de Technische Universiteit Eindhoven heeft onderzoeksgroep Human Technology Interaction (door Alain Starke onder supervisie van dr.ir. Martijn Willemsen) een applicatie ontwikkeld die u op basis van een paar vragen gepersonaliseerde energiebesparingstips geeft. Om de applicatie te testen en te verbeteren is er een website ontwikkeld die vrij toegankelijk is voor iedereen.

Deze applicatie is heel nuttig: In slechts enkele minuten biedt het u energiebesparingsadvies op maat, passend bij uw persoonlijke mogelijkheden en voorkeuren. U kunt het advies zelfs naar uw e-mail adres laten verzenden, zodat u direct aan de slag kunt met besparen. Door het testen van de applicatie helpt u ons met het verbeteren van de applicatie. Tevens worden er een aantal waardebonnen verloot onder de deelnemers.
U kunt deelnemen aan de test door in te loggen via uw Facebook account of door een e-mailadres in te vullen..

Hier vindt u de test:

http://www.besparingshulp.nl/

Alvast bedankt voor uw hulp.
ritsaert snijder

Re: Besparingshulp TU Eindhoven

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb de test ingevuld. Doet me denken aan de test voor de classificatie van je huis. Het gaat over van alles behalve over belangrijke dingen. Is energiebewustheid niet te meten. Of gaat het altijd om geneuzel; dekt u uw voorruit af met isolatie? Hergebruikt u de afgevallen haren van uw tandenborstel. Dit gaat helemaal nergens over en helemaal nergens naartoe. Wat mij betreft.
groet!

Ritsaert
luca

Bericht door luca »

Misschien was het niet helemaal duidelijk maar de applicatie geeft maatregelen op maat. Dit betekent dat er dus gekeken wordt naar de dingen die u al doet. Daarna geeft het een aantal aanbevelingen die gefocust zijn op uw mogelijkheden op gebied van energie besparen. Het hergebruik van de afgevallen haren van uw tandenborstel valt hoop ik niet binnen uw profiel :wink:

Overigens, bedankt voor het invullen, daar zijn we erg mee geholpen. :-D

groetjes,

Celine
Laatst gewijzigd door luca op 21 mar 2015, 17:12, 2 keer totaal gewijzigd.
luca

Bericht door luca »

nvt
Laatst gewijzigd door luca op 21 mar 2015, 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Waarom is de test op dit forum geplaatst? Het merendeel van de forumleden is qua bewustzijn, denktrant en invulling daarvan al jaren verder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir

Bericht door Ingir »

Ik heb de test ook ingevuld en vind het schokkend dat de TUE (ook mijn unief) met dergelijke bagger afkomt. De applicatie zou werkelijk iets kunnen betekenen als de juiste vragen gesteld worden. Of ik het stof achter mijn koelkast wel of niet opruim heeft nauwelijks invloed op mijn energieverbruik, in tegenstelling tot diverse maatregelen (met name isolatie) die mijn woning comfortabel en energiezuinig hebben gemaakt. :shock: :shock:
luca

Bericht door luca »

Dutch John schreef:Waarom is de test op dit forum geplaatst? Het merendeel van de forumleden is qua bewustzijn, denktrant en invulling daarvan al jaren verder.

Groet,
Mee eens.

Het is bèta versie. Ondanks dat jullie met jullie expertise niet specifiek tot de doelgroep behoren is jullie advies/kritiek juist daarom voor ons belangrijk. Het idee is dat de test zich aanpast aan de al verkregen informatie gedurende de test. Daarbij wel lettend op het feit dat het uiteindelijk een brede doelgroep moet dienen. Als er ideeën zijn die je niet kwijt kunt in de test, dan heel graag reactie op het forum. We kunnen dan deze reacties verwerken in de definitieve versie.

groetjes,

Celine
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

@John: ik had voor het goedkeuren van deze post een opmerking geplaatst voor andere mods, maar voor er een discussie op gang kwam was de post al geplaatst...

Ik ben het met je eens dat een universiteit, waarvan je mag verwachten dat ze maatschappelijke doelen ondersteunt, met een neutraal onderzoek komt. Alleen al het inloggen met je Facebook-account (en het vrijgeven van vriendenlijsten :shock: ) vond ik ongepast. Ik ben toen al afgehaakt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
luca

Bericht door luca »

Ik weet niet of je verwacht dat ik hierop antwoord maar, de test is te maken zonder je via Facebook aan te melden en zelfs zonder e-mail of naam in te vullen.
Dutch John

luca schreef: is jullie advies/kritiek juist daarom voor ons belangrijk.
Je had jezelf de nodige kritiek kunnen besparen door dat meteen erbij te vertellen. Paar dingen die mij opvallen:
-houdt het anoniem en vrijblijvend, dus opgave van facebook en email vrijwillig en pas aan het einde van de test. Nu is het te suggestief en heeft de deelnemer -zonder dat het verplicht is- mogelijkerwijs zijn gegevens al op voorhand afgestaan.
-ik zou meer aandacht besteden aan grotere gedragsveranderingen. Geen A-label wasdroger met warmtepomp, maar een waslijn. Althans de suggestie doen dat dergelijke mogelijkheden ook bestaan. En reken de verschillen voor. Dat je daar de economie niet mee helpt is bijkomende schade. Die moet zelf ook hervormen.

Of is de opdrachtgever bedrijfseconomisch gericht en is dit onderzoek bedoeld om gerichte reclame te kunnen verzenden?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Pietje schreef; @John: ik had voor het goedkeuren van deze post een opmerking geplaatst voor andere mods, maar voor er een discussie op gang kwam was de post al geplaatst...
Ik heb de test goedgekeurd, de opmerking ging over de toegang via facebook, maar het bleek dat de test ook goed te openen was met een e-mailadres.

De post heeft geen commercieel karakter en ik zie voor de rest ook geen belemmeringen. Ik vond de test wel slecht. Maar dat is een discussie die hier kan worden gevoerd.

@DJ,
Zijn er redenen om deze post niet op te nemen?
groet!

Ritsaert
Dutch John

Dat ligt aan de motivatie van luca. Ik wordt wantrouwig als onderzoekers een mailadres vragen. Maar misschien kan zij de lucht klaren en aangeven waarom zij dergelijke gegevens wil hebben.

Groet,
DJ
luca

Bericht door luca »

E-mail is aan het eind en optioneel. Dit in het geval mensen in aanmerking willen komen voor een waardebon. Ook willen we de mogelijkheid bieden de besparingstips (met eventueel meer informatie) toegestuurd te krijgen.

Voorts (tekst onder welkom van de test-applicatie):

'Alle onderzoeken van de afdeling Human-Technology Interaction voldoen aan de ethische code van het NIP (Nederlands Instituut voor Psychologen). Uw antwoorden worden altijd anoniem verwerkt en de rapportage zal alleen op groepsniveau plaatsvinden.'

Ook hier vind u de reden voor het bieden tot de mogelijkheid tot aanloggen met een Facebook-account: 'Voor deelname vragen wij u om in te loggen met uw Facebook-account. Hiermee willen we de gedane aanbevelingen verbeteren door (anoniem) gebruikers van het systeem met elkaar te kunnen vergelijken. We plaatsen nooit iets ongevraagd op uw profiel of op dat van anderen. De gebruikte informatie wordt volledig geanonimiseerd en vertrouwelijk behandeld.'

De verkregen informatie wordt dus niet commercieel gebruikt.

De test applicatie biedt gerichte informatie doordat aanbevelingen zich aanpassen aan al eerder verkregen informatie: zgn 'recommender systems'.
Dit heeft bijvoorbeeld tot consequentie dat mensen waarvan blijkt dat ze al veel maatregelen genomen hebben juist suggesties krijgen die mensen die dezelfde maatregelen al genomen hebben nog niet uitvoeren, maar wel zinnig zouden vinden.

Bedankt voor de reactie,
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

luca schreef:Ondanks dat jullie met jullie expertise niet specifiek tot de doelgroep behoren is jullie advies/kritiek juist daarom voor ons belangrijk.
Goed, ik heb me over het facebook gebeuren heengezet; je kan inderdaad volledig anoniem aan de slag.

Ik ben niet zo geinteresseerd in wie de specifieke doelgroep is. Maar elk mens op aarde mag weten wat de impact van diens handelen op de hele aarde is. Dus de grote besparingen moeten zeker genoemd worden! En de nadelen van voorstelde besparingen mogen ook vermeld. En het belangrijkste: vermeld de impact van een besparing. Stof achter de koelkast uithalen: 10 cent per jaar. Hypotheek versneld aflossen: 5000.- per jaar (waardoor je minder hoeft te werken = minder hoeft te rijden, omzet / grondstoffen / transport verminderen, waardoor je tijd krijgt om de was aan de waslijn te drogen, hout te zagen voor de kachel, een kachel kan bouwen die extreem schoon hout verbrand, lokale dingen kan doen. etc.).

Met deze voorstellen zou je zomaar het idee bij mensen kunnen wekken dat ze "goed bezig zijn", terwijl dat niet het geval is.

Misschien is het goed voor de opstellers van deze vragenlijst om de term EROEI te begrijpen: viewtopic.php?f=2&t=3058. Om de minimolen en zonnepanelen in het juiste perspectief te zetten.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
luca

Bericht door luca »

luca schreef:
De test-applicatie biedt gerichte informatie doordat aanbevelingen zich aanpassen aan al eerder verkregen informatie: zgn 'recommender systems'.
Dit heeft bijvoorbeeld tot consequentie dat mensen waarvan blijkt dat ze al veel maatregelen genomen hebben juist suggesties krijgen die mensen die dezelfde maatregelen al genomen hebben nog niet uitvoeren, maar wel zinnig zouden vinden.
Zoals eerder aangegeven: de test-applicatie bestaat uit een gedeelte waar wordt gekeken in hoeverre mensen al maatregelen nemen. Vervolgens geldt het bovenstaande. In het eerste gedeelte van de test-applicatie worden dus vragen gesteld om te bepalen welke mogelijkheden de betreffende 'gebruiker' heeft om maatregelen uit te voeren. Daarna volgen gerichte besparingstips.
Pietje schreef:Dus de grote besparingen moeten zeker genoemd worden!
In de test-applicatie zullen deze besparingen dus gegeven worden bij diegenen die deze maatregelen nog niet hebben genomen, maar wel de mogelijkheid hebben. Dit gebeurt op basis van een wetenschappelijk model.
Plaats reactie