DSR2 met vuurpijpboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Daan96
Contacteer:

Re: DSR2 met vuurpijpboiler

Bericht door Daan96 »

Hallo peter,

Ik snap je opmerking ;)
De opening van de riser zit nu echter wel boven de poort he:)
Daarna ga ik 90 graden de bocht om richting de wisselaar.
Voorzie je dan nog steeds dat probleem?
Als ik de wisselaar er achter plaats wordt de gehele lengte aardig lang.
Als je zeker weet dat dat beter gaat werken dan neem ik het voor lief :) Dan moet ik de shorty op gaan tekenen met de opening recht tegenover de poort.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Daan96 schreef: 13 feb 2026, 11:34 Dan moet ik de shorty op gaan tekenen met de opening recht tegenover de poort.
Ik zie dat je de shorty hoog hebt getekend, dat is wel heel fijn voor het vullen. Op stahoogte vullen is wel heel fijn.

Ik volg dit op de voet, heb ook wel zin om mee te denken en te tekenen, maar merk dat jij een veel betere tekenaar bent dan ik.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Daan96 schreef: 13 feb 2026, 11:34De opening van de riser zit nu echter wel boven de poort he:)
Daarna ga ik 90 graden de bocht om richting de wisselaar.
Voorzie je dan nog steeds dat probleem?
Jazeker, dat betekent een koerswijziging van 90 graden, waarbij veel frictie ontstaat. Bovendien moet de hele stroom dan nog eens 90 graden naar beneden, wat op zichzelf al lastig zal worden. Hou in gedachten dat het een stroom is met een behoorlijke voorwaartse snelheid. Hoe hoger die snelheid, hoe meer weerstand het oplevert.
Daan96 schreef: 13 feb 2026, 11:34Als ik de wisselaar er achter plaats wordt de gehele lengte aardig lang.
Als je zeker weet dat dat beter gaat werken dan neem ik het voor lief :) Dan moet ik de shorty op gaan tekenen met de opening recht tegenover de poort.
Er is nog één andere manier die ook zou kunnen, maar dan wordt het hele geval flink breed. Dat is de oplossing met een reversed sidewinder, zoals die is gebruikt voor de Franse bank. Dan krijg je de vuurkamer, daarnaast de riser en daar weer naast de wisselaar. Kan ook, je zou de tekening van de sidewinder die ik heb opgestuurd daarvoor kunnen gebruiken.
En ja, gebaseerd op 14 jaar ervaring en experimenteren met dit principe ben ik er vrij zeker van dat het beter gaat werken dan volgens jouw schets. Als je de Shorty opnieuw gaat tekenen, hou dan in gedachten dat de voering binnen in de riser box, aan de kant van de poort, moet verplaatsen naar de andere kant, de lokatie van de uitgang. Als je het niet zeker weet, kan ik nog een voorbeeld opsturen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
LeaD

Bericht door LeaD »

#Kockie, er zijn er nog die nauwgezet geïnteresseerd meevolgen . :roll:

Als de lengte een probleem vormt, zou een sidewinder die dan de oversteek maakt naar de andere zijde een oplossing kunnen zijn ? Zie nu net dat Peter dit al naar voren heeft gebracht . Hij is niet alleen nog bij zijn volle verstand maar ook nog eens rapper ( en misschien ook sneller ) -

Is het sowieso nodig dat de schouw lager wordt aangesloten dan de uitgang van een shorty-opstelling om een goede werking te garanderen of mag die ook boven de uitgang worden aangesloten zonder tegengas te geven ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Of de ww horizontaal boven de vuurkamer. Wordt wel kort en dik dan.
LeaD

Bericht door LeaD »

@PP ik zit zo te denken aan de ww van een houtvergasser, voor zover ik er schema's van zie zijn het allemaal mee-stroom warmtewisselaar, ik dacht dat het beste rendement werd gehaald met een tegenstroom ww zoals Daan96 dit steeds voorstelt . Hoe zit dat bij die Blaze Harmoney of voorgaande ?
Praggel

Bericht door Praggel »

( als alternatief een Shorty core.)
Peter ; heb je een foto/ afbeelding of link van die Shorty core

Mvg
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Die Blaze heeft naar mijn idee een heel beperkt oppervlak. En toch een heel lage afgastemperatuur, vergeleken met een Atmos.

Enne, Daan hoef je weinig te vertellen. Tegenstroom is inderdaad beter. Mooiste zou zijn wat Peter zei. De vraag is of dat een beetje past op lokatie.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Praggel schreef: 14 feb 2026, 07:57 ( als alternatief een Shorty core.)
Heb ik wel, er staan trouwens heel wat op dit forum. De ontwikkeling van de Shorty is hier in zijn geheel gepubliceerd, de ontwikkeling van de Peperbus, de Franse bank en de bouw van de grote kachel in De Beeldhouwwinkel. En dan is er nog de beschrijving compleet met tekeningen van een 150 mm Shorty kern.
Keus genoeg, het hangt er vanaf wat jij er mee wilt.
groeten, Peter
Praggel

Bericht door Praggel »

Mooi Peter , dan kan ik mijn kachel zo maken als basis .
de 1e baal / rol is binnen van het keramische deken / wol.
Heb hier nog een aantal grote Expansie vaten die ik kan gebruiken.

Komt goed

Mvg
Praggel

Bericht door Praggel »

peterberg schreef: 14 feb 2026, 11:15
Praggel schreef: 14 feb 2026, 07:57 ( als alternatief een Shorty core.)
Heb ik wel, er staan trouwens heel wat op dit forum. De ontwikkeling van de Shorty is hier in zijn geheel gepubliceerd, de ontwikkeling van de Peperbus, de Franse bank en de bouw van de grote kachel in De Beeldhouwwinkel. En dan is er nog de beschrijving compleet met tekeningen van een 150 mm Shorty kern.
Keus genoeg, het hangt er vanaf wat jij er mee wilt.
De Batch Box Rocket Stove 33 geeft mijn voorkeur wat betreft mijn kachel .
Hoe of wat is de naam van dat glas wat erin zo`n deurtje zit , en waar te koop

Mvg
LeaD

Bericht door LeaD »

Pyrex of boriumsilicaat .
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

peterberg schreef: 01 feb 2026, 11:31 Hier zijn de maten van een Shorty 200 mm systeem.

........
hoogte onderste deel: 344 mm
hoogte bovenste deel: 452 mm
........
Even ter verduidelijking: Ik heb deze twee even uit de opsomming gehaald.
Samen vormen ze 5,5 keer de basismaat.

Maar op batchrocket.eu zie ik nergens staan wat de berekening is t.o.v. de basismaat in de verdeling tussen de hoogte van het onderste en bovenste deel.
Of lees ik ergens overheen?
Change, before you have to.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Albert van WdJ schreef: 17 feb 2026, 15:47Even ter verduidelijking: Ik heb deze twee even uit de opsomming gehaald.
Samen vormen ze 5,5 keer de basismaat.
Maar op batchrocket.eu zie ik nergens staan wat de berekening is t.o.v. de basismaat in de verdeling tussen de hoogte van het onderste en bovenste deel. Of lees ik ergens overheen?
Nee hoor, je leest nergens overheen. Er ligt geen berekening ten grondslag aan het bepalen van die maten. Alleen maar veel proberen, empirisch onderzoek dus. Met deze verhouding kon ik de voering in het onderste deel er in krijgen en de uitgang goed in het bovenste deel. Vervolgens heb ik nog wel kort geprobeerd of een hogere riser betere resultaten gaf, maar dat bleek niet het geval.
groeten, Peter
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Daan96, heb jij in je tekeningen ook gewichten ingegeven, ik ben benieuwd hoe zwaar de shorty ongeveer zal worden en hoeveel de warmtewisselaar ongeveer zal wegen al dan niet met waterinhoud. Of Peter misschien een idee?

ik zou graag een ww in "normaal staal" bouwen en evt ooit een rvs wisselaar naschakelen. Iemand een idee welk staal het best geschikt is en voor een redelijke prijs te koop is?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie