Daan96 schreef: ↑13 feb 2026, 11:34De opening van de riser zit nu echter wel boven de poort he:)
Daarna ga ik 90 graden de bocht om richting de wisselaar.
Voorzie je dan nog steeds dat probleem?
Jazeker, dat betekent een koerswijziging van 90 graden, waarbij veel frictie ontstaat. Bovendien moet de hele stroom dan nog eens 90 graden naar beneden, wat op zichzelf al lastig zal worden. Hou in gedachten dat het een stroom is met een behoorlijke voorwaartse snelheid. Hoe hoger die snelheid, hoe meer weerstand het oplevert.
Daan96 schreef: ↑13 feb 2026, 11:34Als ik de wisselaar er achter plaats wordt de gehele lengte aardig lang.
Als je zeker weet dat dat beter gaat werken dan neem ik het voor lief

Dan moet ik de shorty op gaan tekenen met de opening recht tegenover de poort.
Er is nog één andere manier die ook zou kunnen, maar dan wordt het hele geval flink breed. Dat is de oplossing met een reversed sidewinder, zoals die is gebruikt voor de Franse bank. Dan krijg je de vuurkamer, daarnaast de riser en daar weer naast de wisselaar. Kan ook, je zou de tekening van de sidewinder die ik heb opgestuurd daarvoor kunnen gebruiken.
En ja, gebaseerd op 14 jaar ervaring en experimenteren met dit principe ben ik er vrij zeker van dat het beter gaat werken dan volgens jouw schets. Als je de Shorty opnieuw gaat tekenen, hou dan in gedachten dat de voering binnen in de riser box, aan de kant van de poort, moet verplaatsen naar de andere kant, de lokatie van de uitgang. Als je het niet zeker weet, kan ik nog een voorbeeld opsturen.