Nog steeds aan het uitvogelen hoe het komt dat mijn systeem steeds minder voldoet in de sww voorziening.
Het systeem (hygiëneboiler met zonspiraal en sww spiraal, 1000L) extra en pellet CV ketel.
Probleem: te weinig sww -> pelletketel draait alle dagen, ook in de volle zomermaanden.
We hebben deze installatie nu een jaar of 5 draaien. In de eerste jaren ruim voldoende warmte gebufferd om de zomer door te komen met douchen etc. Pas rond sept ging de pelletketel aan om de wintermaanden door te komen. deze ging in mei weer uit.
Vorig jaar was het al minder en moest de ketel ook af en toe bijdraaien in de zomer. Ik schat in dat deze 1x per 2 dagen aan ging.
Dit jaar heeft de ketel elke dag staan draaien, een keer of 2 per dag om de buffer op temp. te houden.
Zelfs met de ketel aan, buffer op 80 graden (top) waarbij het midden van de schommelt tussen de 40 en 70 en onderin het niet kouder wordt dan 20-25 kan er niet fatsoenlijk gedoucht worden. ook het water bij de verschillende tappunten is niet echt warm. het mengventiel staat ingesteld op 65 graden.
alle leidingen zijn goed geïsoleerd (uponor met isolatie).
Buffer is een drukvat met CV water -> dus "dood" water.
Kan het zijn dat de buffer versmeerd is? oftewel kan het zijn dat de spiralen aan de buitenkant vol zitten met smurrie en zodoende niet voldoende warmte kunnen opnemen?
Of juist verkalkt aan de binnenkant?
In eerdere topic heb ik ook al aangegeven dat de zonneboiler ook niet goed functioneert: misschien heeft dit wel met elkaar te maken?
Wie kan ons hiermee helpen / wie heeft dit zelf ook meegemaakt / wie weet de oplossing? Dat dit niet werkbaar is met een gezin met 6 personen lijkt me duidelijk
Ik kan er natuurlijk een extra elektrische boiler achter zetten of een doorstromer maar eerst moet het systeem functioneren.
groet ruben