hygieneboiler; te weinig vermogen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ruspek

hygieneboiler; te weinig vermogen

Bericht door ruspek »

Hoi Allemaal,

Nog steeds aan het uitvogelen hoe het komt dat mijn systeem steeds minder voldoet in de sww voorziening.

Het systeem (hygiëneboiler met zonspiraal en sww spiraal, 1000L) extra en pellet CV ketel.
Probleem: te weinig sww -> pelletketel draait alle dagen, ook in de volle zomermaanden.

We hebben deze installatie nu een jaar of 5 draaien. In de eerste jaren ruim voldoende warmte gebufferd om de zomer door te komen met douchen etc. Pas rond sept ging de pelletketel aan om de wintermaanden door te komen. deze ging in mei weer uit.

Vorig jaar was het al minder en moest de ketel ook af en toe bijdraaien in de zomer. Ik schat in dat deze 1x per 2 dagen aan ging.
Dit jaar heeft de ketel elke dag staan draaien, een keer of 2 per dag om de buffer op temp. te houden.
Zelfs met de ketel aan, buffer op 80 graden (top) waarbij het midden van de schommelt tussen de 40 en 70 en onderin het niet kouder wordt dan 20-25 kan er niet fatsoenlijk gedoucht worden. ook het water bij de verschillende tappunten is niet echt warm. het mengventiel staat ingesteld op 65 graden.
alle leidingen zijn goed geïsoleerd (uponor met isolatie).
Buffer is een drukvat met CV water -> dus "dood" water.

Kan het zijn dat de buffer versmeerd is? oftewel kan het zijn dat de spiralen aan de buitenkant vol zitten met smurrie en zodoende niet voldoende warmte kunnen opnemen?
Of juist verkalkt aan de binnenkant?

In eerdere topic heb ik ook al aangegeven dat de zonneboiler ook niet goed functioneert: misschien heeft dit wel met elkaar te maken?

Wie kan ons hiermee helpen / wie heeft dit zelf ook meegemaakt / wie weet de oplossing? Dat dit niet werkbaar is met een gezin met 6 personen lijkt me duidelijk ;-) 1 persoon kan douchen, de volgende net aan en daarna is het domweg niet warmer dan een graad of 30. Een bad nemen is helemaal een crime.......
Ik kan er natuurlijk een extra elektrische boiler achter zetten of een doorstromer maar eerst moet het systeem functioneren.

groet ruben
pelletpower

Re: hygieneboiler; te weinig vermogen

Bericht door pelletpower »

Ruben, dat klinkt als een warmtelek in je buffer. Zou dat kunnen? Monitoor/meet je temperaturen rond je buffer? Terugslagklep die lekt en zo de warmte uit je buffer laat?
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Druk op zonneboilersysteem in orde? ik merk alser minder druk op mijnsysteem staat, dat ik veel minder warmtewinst in mijn buffer kan opslaan... hier heb ik ook een buffer van 1000 liter met 2 warmtewisselaars in, eentje voor de zonnecollectoren, eentje voor het SWW, met 60 collectoren is dat voldoende voor warm water van voor April tot half oktober ofzo.
ruspek

Bericht door ruspek »

pelletpower schreef: 29 okt 2023, 11:12 Ruben, dat klinkt als een warmtelek in je buffer. Zou dat kunnen? Monitoor/meet je temperaturen rond je buffer? Terugslagklep die lekt en zo de warmte uit je buffer laat?
waar zou die warmte dan heen moeten?
buffer en pellet cv is één systeem.
sww spiraal loopt door de buffer middels een koudwater invoer onderin de buffer en uitgaande warm boven.
zonneboilersysteem staat nu al weken uit met dit zonloze weer ;-)
ruspek

Bericht door ruspek »

Sandman79 schreef: 29 okt 2023, 11:29 Druk op zonneboilersysteem in orde? ik merk alser minder druk op mijnsysteem staat, dat ik veel minder warmtewinst in mijn buffer kan opslaan... hier heb ik ook een buffer van 1000 liter met 2 warmtewisselaars in, eentje voor de zonnecollectoren, eentje voor het SWW, met 60 collectoren is dat voldoende voor warm water van voor April tot half oktober ofzo.
druk op zonneboilersysteem zou ik kunnen nakijken.

neemt niet weg dat als ik de helft van de buffer op 80 graden heb staan maar twee personen kunnen douchen.
ergens is de warmteoverdracht niet in orde van de wisselaar heb ik het idee.

Is een buffer (makkelijk) schoon te maken / controleren van binnen?
pelletpower

ruspek schreef: 29 okt 2023, 13:04
pelletpower schreef: 29 okt 2023, 11:12 Ruben, dat klinkt als een warmtelek in je buffer. Zou dat kunnen? Monitoor/meet je temperaturen rond je buffer? Terugslagklep die lekt en zo de warmte uit je buffer laat?
waar zou die warmte dan heen moeten?
buffer en pellet cv is één systeem.
sww spiraal loopt door de buffer middels een koudwater invoer onderin de buffer en uitgaande warm boven.
zonneboilersysteem staat nu al weken uit met dit zonloze weer ;-)
Warmte stijgt op. Bovenin zijn constant de leidingen warm? Dat is een warmtelek.
ruspek

Bericht door ruspek »

warmtelek zou alleen kunnen via warmwaterleiding. Dan zou ik als ik de warmwaterkraan open doe gelijk lauw water moeten hebben. Dat is niet zo.
eerst koud water en pas later wordt dit warmer (en zeker niet echt warm tot heet)
het is ten alle tijde mogelijk om gewoon je hand onder de warmwaterkraan te houden. dus max een graad of 45 schat ik.
65 graden komt er alvast niet uit.

edit: op zelfde hoogte van sww komt ook de leiding van de verwarming naar buiten. Deze buis loopt naar een hydraulische kit waar de aanvoer wordt verdeelt tussen 3 verdelers. retour van de verwarming zit onderin de buffer.
Als er een warmtelek is dan gaat het warme water toch stromen? oftewel dan zal er een flow op gang komen. Dan zou de retour ook warm moeten zijn, toch??
alle buizen zijn goed geïsoleerd.

Terugkomend op mijn eerste vraag: kan het zijn (aannemelijk) dat er versmering / verkalking is?
dit omdat in het eerste jaar in ieder geval geen probleem was met capaciteit mbt sww. Elk jaar lijkt dit capaciteitsprobleem groter te worden.
Vorig jaar voor het eerst de buffer naar 80 graden gezet, dat was toen redelijk afdoende. Dit jaar red ik het daarmee dus al niet meer.

Op papier een mooi systeem maar in werkelijkheid ben ik er niet tevreden over
pelletpower

Ja, in theorie zou het kunnen dat er bijvoorbeeld lucht in je warmtewisselaar zit. Aankoeken lijkt me stug.

Warmtelek hoeft niet bij je kraan uit te komen, als de leiding eerder afkoelt ben je de warmte ook kwijt. Op de buffer voelen dus, niet in de keuken.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

ruspek schreef: 29 okt 2023, 13:06
Sandman79 schreef: 29 okt 2023, 11:29 Druk op zonneboilersysteem in orde? ik merk alser minder druk op mijnsysteem staat, dat ik veel minder warmtewinst in mijn buffer kan opslaan... hier heb ik ook een buffer van 1000 liter met 2 warmtewisselaars in, eentje voor de zonnecollectoren, eentje voor het SWW, met 60 collectoren is dat voldoende voor warm water van voor April tot half oktober ofzo.
druk op zonneboilersysteem zou ik kunnen nakijken.

neemt niet weg dat als ik de helft van de buffer op 80 graden heb staan maar twee personen kunnen douchen.
ergens is de warmteoverdracht niet in orde van de wisselaar heb ik het idee.

Is een buffer (makkelijk) schoon te maken / controleren van binnen?
Het hangt ook af van het type warmtewisselaar en de uitvoering ervan in de buffer natuurlijk. Ik heb vanboven een extra grote koperen exemplaar zitten, als bij mij de bovenste 1/3e 40-43graden is, kunnen we met 4 mensen douchen....

Dat neemt niet weg dat je zei dat je buffer wel goed of toch een pak beter heeft gepresteerd dan dat hij nu doet? Aanslag of corrosie op je warmtewisselaar zou misschien een mogelijkheid kunnen zijn, de 1000 liter cv-water in je buffer zou normaal gezien 'dood' moeten zijn, maar galvanische corrosie speelt misschien een rol?

Een ander element wat misschien nog speelt, en ikzelf niet heb geïnstalleerd, maar misschien wel zou moeten doen ;): heb je een thermostatische mengkraan (die voorkomt dat je water van 80 graden uit de kraan krijgt) zitten tussen de uitgang van je warmtewisselaar op de buffer en je SWW circuit naar de woning? misschien heeft daar iemand aan de knop gedraaid of is die stuk gegaan?
GTV6

Bericht door GTV6 »

Ik vermoed dat de warmte naar het dak gaat, naar je zonnecollector.
Wellicht draait de pomp terwijl er geen zon is of iets dergelijks. De warmte uit de buffer moet ergens heen, als dit naar buiten gaat merk je er niks van.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Dat kan ook natuurlijk, ik heb een elektrische klep op mijn zonnecollectorcircuitstaan, net om deze thermosifon te voorkomen.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

ruspek schreef: 29 okt 2023, 09:45 het mengventiel staat ingesteld op 65 graden.
Ik zou hier mijn zoektocht eens beginnen... 2 kinderen op rij zetten om te douchen en dan zelf bij het mengventiel gaan zitten en voelen.

heb je nog wel isolatie rond om de collectorleidingen? Die is er bij mij inmiddels grotendeels af en staat op de todo-lijst. In ze zomer wel handig, geen stagnatie meer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ruspek

Bericht door ruspek »

vanochtend was ik de eerste om 6.30 brrrrr niet echt lekker en kon de kraan op max warmte zetten en nog steeds een graad of 35.
Aan de mengventiel gevoeld (en het water de buis erachter) die was gewoon aan te pakken met de handen. Er komt dus in ieder geval geen warmte uit de buffer de leidingen in.
Buffer top was gewoon 74 graden en midden 60.

Zonneboiler.... die zit natuurlijk aan de onderkant in de boiler. alles wel geisoleerd. Lijkt me niet dat daardoor warmte verdwijnt.
Probleem is ook niet dat er geen warmte in de buffer zit of blijft zitten, probleem is dat dit niet doorkomt naar de sww leidingen.
homecontrol 1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Als er een pomp in je systeem zit, draait die wel of zit die vast?
Patroon van de douchemengkraan dat vast zit in een vaste positie.
Als je aan je sww boiler de uitgaande leiding bij de aansluiting voelt, waarschijnlijk achter de isolatie, dan zou je die daar niet moeten kunnen beet pakken zo heet.
GTV6

Bericht door GTV6 »

Nou het gaat al lastiger worden, die temperaturen van de buffer is niks mis mee.
Heb je een plaatje van die buffer in doorsnede of merk en type. In het algemeen is het een RVS spiraal van onder naar boven van minstens 1" dichtkoeken door kalk aan de binnenzijde in een paar jaar is erg vergezocht. In Nederland is de hardheid een beetje rond de 10 dH. Afzetting op de wisselaar aan cv zijde is al helemaal ondenkbaar.
Lucht in de spiraal ook niet echt denkbaar.
Werkt het mengventiel wel goed, hoe is de temperatuur van het warm water voor dit mengventiel.
Plaats reactie