Conserveringsmethoden verzameld

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
David86

Conserveringsmethoden verzameld

Bericht door David86 »

Wecken en drogen word al besproken.

De methodes van inkuilen, zandkisten, aardappelkisten. kolen hangen, pompoenen hangen, melkzuur fermentatie (zuurkool enz),in azijn "wecken" etc niet.

Vandaar dit draadje

Onderstaande foto's zijn van onze aardappels kist (een ontwerp van mijn compagnon) vandaag is hij in gebruik genomen. Het was tijd om de aardappels te controleren op rotte exemplaren, de goeie zijn daarna direct onze "aardappel bunker" in gegaan.

Links de tafel aardappel "milva" en rechts de friet aardappel "agria" van de 4 geteelde soorten dit jaar zijn dit de bewaar aardappels die ons moeten voeden tot de nieuwe oogst.
PIC_0206.JPG
PIC_0207.JPG
PIC_0208.JPG
De uien worden te drogen gehangen (een poos terug al) tot ze droog zijn en dan in emmers en bundels bewaard
PIC_0209.JPG
PIC_0212.JPG
De pompoenen worden als ze rijp zijn geoogst en in de zon te drogen gelegd (dan word de schil pas hard)

daarna worden ze op een koele plaats bewaard
PIC_0213.JPG
De rooie kolen zijn voor een deel geweckt en een deel is in de schuur gelegd, op deze manier blijven ze toch nog enkele weken goed
PIC_0211.JPG
De volgende kandidaten zijn de wortels, deze worden in een zandkist gepreserveerd, hier ga ik volgende week aan beginnen denk ik. Ik zal dan wat foto's en een klein verslagje posten.

Vul aan naar wens, het zou leuk zijn als we wat beeld materiaal bij de beschrijvingen voegen, een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Uitbouwen die handel :)

Groeten,
..
David86

Re: Conserveringsmethoden verzameld

Bericht door David86 »

Hoewel er naar het lijkt geen intresse is voor deze thread, wilde ik dit toch even delen.

Via deze site : http://www.peakprosperity.com/dailyprep ... orage-tips

Kwam ik hier : http://www.motherearthnews.com/organic- ... szsie.aspx

Het gaat over het preserveren van eigen oogst voor de winter, en dan met name methoden die weinig of geen energie kosten. Gebruikmakend van natuurlijke processen word het voedsel geconserveerd.
..
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Er is bij mij wel interesse, maar ik heb absoluut geen voorbeelden. Ik ben nog niet zover. Ik kan wel een foto van ingemaakte kwetsen en appelmoes laten zien, maar denk dat niemand daar warm van wordt ;)

Heb je ook nog een compagnon in je tuinbussiness?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86

Bericht door David86 »

Jazeker, wij eten met een tweetal gezinnen van ons lapje klei
..
Anne2

Bericht door Anne2 »

Ook weinig toe te voegen. Ik vind kiwi's geweldig. Je oogst ze laat (november), legt ze dan koud, kelder of zo. Haal in de warmte wat je rijp wilt laten worden. Zo heb je t/m januari (als je zoveel kiwi's hebt) eigen fruit met veel vitaminen.

Kiwibes klinkt ook interessant.
daniel

Bericht door daniel »

Een kleine bijdrage,
Rode bieten. Oogsten, lof eraf en dan in een ondiepe kuil (1 spade diep) begraven. Inde winter (na de vorst weer opgraven voor consumptie. Heet dit opkuilen?
Idem met winterwortels.
franky

Bericht door franky »

vind dit ook een interessant onderwerk , maar ik kan de foto's in de eerste post niet zien
Anne2

Bericht door Anne2 »

Ik kan de foto's ook niet zien.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik ook niet, niemand kan ze dus zien en ik kan ook de oorzaak niet vinden. Plaatjes zijn op de server niet terug te vinden (is ook nogal lastig zoeken; zijn nl gecodeerd.)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86

Bericht door David86 »

kockie schreef: dus zien en ik kan ook de oorzaak niet vinden. Plaatjes zijn op de server niet terug te vinden
Dat is omdat ik ze daar verwijderd heb :)

Wat er niet is, kun je ook niet vinden..

Groeten,
..
Plaats reactie