zonnecollectoren tegen de muur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
markb

zonnecollectoren tegen de muur

Bericht door markb »

Ik ben mij aan het oriënteren op een combi zonneboiler systeem om ons gasverbruik (nu 1700 m3 p/j) nog verder terug te brengen.
Nu heb ik mij al aardig ingelezen maar blijven er toch nog een aantal vragen over waar ik maar moeilijk een antwoord op kan vinden.

Onze situatie nu:
- 2 persoons huishouden
- vrijstaand huis wat redelijk is geïsoleerd (dubbel glas, dakisolatie, waar mogelijk wandisolatie). Nog meer isoleren vereist hele grote investeringen (bouwkundige aanpassingen etc.)
- groot deel van het huis heeft vloerverwarming die via CVketel wordt gevoed
- HR combiketel met NZ keurmerk uit het jaar 2000 met een eigen 50 liter tapwaterboiler.
- Houtkachel in woonkamer (oude Jotul 8 ) welke ik het hele jaar door stook. Hierdoor heb ik het gasverbruik al gehalveerd. Ik heb gratis hout van eigen terrein :D .
- Zonnepanelen installatie van 3200wp. Hierdoor gebruiken we nu nog netto 900kwh p/j. Dit zal waarschijnlijk vanzelf minder worden door vervanging van oude energie-slurpende elektrische apparaten zodra deze stuk gaan.

Mijn doel is om op korte termijn op de energierekening te besparen en op wat langere termijn de gas- en elektra-aansluiting op te zeggen (zodra dit technisch/praktisch haalbaar wordt en economisch ook uit kan). Dat laatste zeker als de salderingsregeling in de toekomst gaat verdwijnen.

Het liefst zou ik denk ik nu al een groot boilervat willen plaatsen (800 liter minimaal) waar ik dan nu de zonnecollectoren op aansluit en waar ik later dan nog in de toekomst een houtcv-kachel op kan aansluiten (ter vervanging van de huidige houtkachel). Het boilervat dient als voorverwarming voor de CVketel. Eventueel in de toekomst zou ik dit vat dan ook nog elektrisch kunnen verwarmen met een tweede zonnepanelen installatie o.i.d. Probleem is wel dat ik niet echt een goede plek heb voor een heel groot boilervat tenzij ik deze in een slaapkamer of in een hal zou plaatsen (niet echt fraai en hoe zit het met geluiden in het vat?).

Maar nu eerst de zonnecollectoren.
Ik overweeg om vacuümbuis-collectoren 90 graden verticaal tegen een muur op het zuiden te plaatsen in plaats van op ons schuine dak (circa 36 graden hellingshoek) op het zuiden.
Ik weet inmiddels dat hiervoor een omgevingsvergunning nodig is. De gedachte is dat deze opstelling in de winter (wanneer het meeste gas wordt verbruikt) het meeste rendement zou opleveren terwijl de overcapaciteit in de zomer tot een minimum wordt teruggebracht door de dan minder gunstige hellingshoek van de collectoren. Is dit logisch/verstandig? Zijn er ergens rendementscijfers beschikbaar van dit soort collectoren bij verschillende hellingshoek opstellingen?
Ingir

Re: zonnecollectoren tegen de muur

Bericht door Ingir »

Een gasverbruik van 1900 m³ met daarnaast zeer regelmatige houtstook is fors te noemen, uiteraard afhankelijk van de omvang van de woning. Isolatie zou geen optie zijn vanwege bouwkundige aanpassingen maar gezien het gigantische warmteverlies zou dit toch mijn eerste aandacht krijgen.

SWW voor 2 personen is onvoldoende om voor een zonneboiler te kiezen, ook met verwarmingsondersteuning is er weinig nut voor zo'n duur en kwetsbaar systeem.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Alles goed met je Ingir?? :geek:

In elk geval hoeft een zonneboiler absoluut niet kwetsbaar te zijn, dat voorop gesteld.

Het rendement in de winter is wel laag. Ik heb 72 buizen op een 300L boiler (4 persoons) en die moet in de winter bijverwarmd worden (via houtkachel). U wil een 800L boiler zetten voor een 2 persoons huishouden.

Het idee is goed, maar ik zou wat verder in de materie duiken, groter is niet altijd beter. Wat is uw verbruik, leefwijze e.d. en projecteer daar een systeem op.
Ingir

Bericht door Ingir »

Het is maar wat je wilt lezen. Mijn input was meer gericht op het verlagen van de warmtevraag (punt 1 van de Trias Energetica) omdat het energieverbruik van TS aan de hoge kant is voor een 2-persoons huishouden.

Hoewel de woning al voorzien is van isolatie zijn er nog wel meer zaken te bedenken om de warmtevraag te beperken en ik kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld de dakisolatie niet te verbeteren valt. Ik zie vaak genoeg dat daken zijn nageïsoleerd met een paar centimeter piepschuim tussen de gordingen terwijl de ruimte ter hoogte van de gordingen helemaal opgevuld kan worden met isolatie. Eenvoudig zelf uit te voeren en daardoor relatief lage kosten, zeer lange levensduur. En de meeste impact op het warmteverlies.

Verder valt nog te denken aan verbetering van de luchtdichting en energiezuinige ventilatie van de woning. Na warmteverlies door transmissie hebben ventilatie- en infiltratieverliezen grote invloed op het energieverbruik.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

een beetje ventilatiesysteem kost een pak meer als een zonneboiler in de meeste gevallen. Energieverbruik voor een vrijstaand huis lijkt me zeker niet uitzonderlijk. Jij vergelijkt altjd met quasi passiefhuizen, Ik ben heel blij als ik mijn huidige woning na het investeren van ettelijke 10-duizenden euros op het huidige minimum niveau in Belgie zou krijgen.
Dakisolatie: 6-8000 euro. (5-10%!!! energiebesparing tov nu (ong 5 cm isolatie aanwezig)
Ventilatiesysteem 5-8000 euro (10 % energiebesparing tov nu)
Ramen/poort/Deuren: 15-25000 Euro (5-10% energiebesparing tov nu)
Kelderisolatie (5000-8000 euro) (15-20% energisbesparing tov nu)

Huis met een 5 cm dak en 4 cm spouwisoltie aanwezig, bungalow met 170 vierkante meter onderkeldering, 5% muur gedeeld met een buurman.

Laat ons zo stellen, ik kan mijn energieverbruik maximaal bijna halveren, maar tov huidige energieprijzen is dit nog altijd geld wegsmijten. nog veel meer dan aan een zonneboiler, en zo zijn er veel meer huizen dan Ingir denkt...

Om nu terug te komen op een zonneboiler:

Buffervat: voor 2 personen, het kleinst mogelijke met 2 spiralen erin (1 voor SWW , 1 voor de zonnecollectoren.)
denk je iets meer toekomstgericht, koop dan een buffervat met het aantal liters *100 voor je toekomstige cvhaard. De meerpijs is waarschijnlijk relatief niet zo veel. Ik heb een 1000 liter vat van hellmann. Erg tevreden van, maar ik kreeg geen hoger geplaatst, daar komt naar de toekomst toe nog minimaal 1 vat van 1000 bij. )

Op zonmon.com kan je wat opbrengsten zien , sommige zijn wel redelijk hoog.
Mijn installatie van 60 heatpipes had in december 86 Kw energie opgebracht. Ze staan onder de optimale hoek, maar vangen wel wat schaduw. Ik geloof als je ze verticaal zet dat de opbrengst dan zakt naar 85% ofzo.

in September/Oktober en Maart /april /Mei, vangt de zonneboiler al een heel stuk van de verwarming op, in absolute Kwh's valt dat ookn og wel mee, maar aangezien ik op hout stook, scheelt dat heel wat stookbeurten en geloop met hout. :) En dat is ook wel wat waard.
markb

Bericht door markb »

Sandman79 schreef: Mijn installatie van 60 heatpipes had in december 86 Kw energie opgebracht. Ze staan onder de optimale hoek, maar vangen wel wat schaduw. Ik geloof als je ze verticaal zet dat de opbrengst dan zakt naar 85% ofzo.
Die 85% opbrengst is dan een gemiddelde over het hele jaar gemeten toch? Zal je bij een verticale opstelling van de heatpipes in de winter geen hogere opbrengst hebben t.o.v. een opstelling op een schuin dak doordat de zon dan veel lager staat?
Sandman79 schreef: denk je iets meer toekomstgericht, koop dan een buffervat met het aantal liters *100 voor je toekomstige cvhaard.
Bedoel je het aantal liters inhoud van de toekomstige cvhaard * 100?
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Ook in de winter is verticaal niet de meest optimale opstelling. Ik dacht ergens rond de 72°. Ik kan mis zijn.
Dus ten opzicht van die optimale hellingshoek.

en ik bedoelde het vermogen van je cvhaard, niet de interne liters.
Als je een cvhaard hebt die bvb waterzijdig een 10 kw kan afgeven, een buffer van 10*100 = 1000 liter.
Nu cvhaarden hebben nogal de neiging om een beetje te overdrijven met wat effectief naar de buffer wordt afgegeven.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Op de kortste dag van het jaar, 21 december staat de zon op rond het middaguur op 35gr ten opzichte van de aarde, in elk geval in NL dus Belgie ook. De kunst is om je zonnecollector loodrecht op de zon te plaatsen.
Ingir

Bericht door Ingir »

Sandman79 schreef:Laat ons zo stellen, ik kan mijn energieverbruik maximaal bijna halveren, maar tov huidige energieprijzen is dit nog altijd geld wegsmijten. nog veel meer dan aan een zonneboiler, en zo zijn er veel meer huizen dan Ingir denkt...
Voor vrijwel elk huis kan dat anders uitpakken, soms kunnen maatregelen direct genomen worden, soms moet je wachten tot er zich een praktische gelegenheid voordoet zoals het vervangen van de dakbedekking of een flinke verbouwing. En vaak is er gewoon meer mogelijk dan men denkt. In dit geval wordt gesteld dat er geen bouwkundige maatregelen meer mogelijk zijn, dat zou op zich goed kunnen maar aangezien het energieverbruik (hout en gas) zo hoog is zou ik niet te gemakkelijk die belangrijke eerste stap van de TE overslaan.

De kosten van bouwkundige maatregelen kunnen meevallen als werkzaamheden gecombineerd worden. Enkele voorbeelden:
- vervanging roofing bungalow 140m² gecombineerd met het plaatsen van 12-22cm afschotisolatie voor 6K (all-in), dus € 43/m² voor isolatie+nieuwe roofing door vakman
- na-isoleren van schuin dak 120m² (dakvlak) met 18cm steenwol, dampremmende folie en afwerking met gipsplaat, kosten 3,6K met DHZ, dus € 30/m² (gecombineerd met verbouwing zolder)
- isoleren van betonvloer en opgaande wanden in kruipruimte 90m² met 12cm PUR, kosten 2,8K door vakman, dus € 31/m² (gecombineerd met aanleg vvw)
- vervangen enkel glas door HR++ glas incl. nieuwe hardhouten raamvleugels door vakman, kosten 6K voor 24m² dus € 250/m² (met subsidie)
- plaatsen glaswol vloerisolatie DHZ, kosten 1,4K voor 100m² dus € 14/m² (gecombineerd met vervanging houten vloerdelen).

De besparingen moeten in samenhang gezien worden. De besparing van afzonderlijke maatregelen is kleiner dan de combinatie van meerdere maatregelen. Zo hebben wij inmiddels een besparing van 65% gerealiseerd op het gasverbruik door de combinatie van dak-, vloer- en gevelisolatie, samen met plaatsing van 1.0-glas en vervangen radiatoren door vloer/wandverwarming. De jaarlijkse besparing op de energienota (incl. besparingen op stroom) zijn inmiddels opgelopen tot zo'n € 2.000 per jaar, mede dankzij de forse belastingverhogingen op energie van de laatste jaren. Met de voorgenomen Opslag Duurzame Energie (Energieakkoord) gaat dat voordeel de komende jaren nog verder vergroten. Ik beschouw die besparing als het terugverdienen van de investering en aangezien de meeste maatregelen al zo'n 8-10 jaar geleden gedaan zijn gaat het nu om echte besparingen. Ik zie die besparing nu als budget om maatregelen uit stap 2 van de TE te nemen zoals zonnepanelen.

Met een focus op installaties blijf je eindeloos energie pompen in een lekke woning, de duurzame investeringen kunnen dan ook gezien worden als verduurzaming van verspilling.
markb

Bericht door markb »

@Ingir:
Ons huis is gewoon erg slecht optimaal te isoleren door 1) de bouwwijze; woonboerderijtje waarvan de losse paardenstal vroeger bij het huis is getrokken middels een hal, en 2) de gebruikte materialen; veelal enkelsteen cellenbeton (15-20cm dik) zonder spouw en heel veel kozijnen met dubbelglas uit 1982.

Ik wil binnenkort nog wel eens met een warmtebeeld-camera kijken of er misschien toch nog wat winst valt te halen, maar ik verwacht daar niet al teveel van...

@Sandman79:
Dank voor je info over die hellingshoeken. Je zou eigenlijk dus een verstelbaar rek moeten hebben voor die heatpipes met een zomer en een winterstand...

Wat betreft dat buffervat: als ik nu een groot buffervat koop (800 liter ofzo) dan krijg ik dat nooit op temperatuur in de winter met alleen de heatpipes. Dan zou ik dus ook gelijk die cvhaard moeten kopen of nu een klein vat en later nog een tweede vat voor de cvhaard. Correct?
swake

Bericht door swake »

markb schreef:Je zou eigenlijk dus een verstelbaar rek moeten hebben voor die heatpipes met een zomer en een winterstand...
Of gewoon een paneel of twee extra plaatsen om die minder opbrengst te compenseren. Redelijk eenvoudig te doen en oogt toch net iets beter zo.

Heb ooit wat rekenwerk gedaan en kom tot dezelfde conclusie als Ingir ivm zonneboilers: economisch niet rendabel tenzij je zwaar subsidie krijgt. Liever PV panelen leggen voor hetzelfde geld. Moet je dan wel wat meer m² vrij hebben om hetzelfde vermogen te trekken maar die stroom kan je voor allerlei gebruiken, niet alleen warm water dus.
markb schreef:Wat betreft dat buffervat: als ik nu een groot buffervat koop (800 liter ofzo) dan krijg ik dat nooit op temperatuur in de winter met alleen de heatpipes. Dan zou ik dus ook gelijk die cvhaard moeten kopen of nu een klein vat en later nog een tweede vat voor de cvhaard. Correct?
Of een vat met meerdere spiralen plaatsen en dan enkel de bovenste aanspreken en dankzij gelaagdheid hoef je dus niet heel de boiler vol te krijgen om ervan te kunnen profiteren. Eventueel kan via een 3-weg klep ook geschakeld worden tussen de spiralen al naargelang de temperatuur in het bovenste deel van de boiler. Maar bon, ideaal is het nooit.
Joepie

Bericht door Joepie »

markb schreef:@Ingir:
Ons huis is gewoon erg slecht optimaal te isoleren door 1) de bouwwijze; woonboerderijtje waarvan de losse paardenstal vroeger bij het huis is getrokken middels een hal, en 2) de gebruikte materialen; veelal enkelsteen cellenbeton (15-20cm dik) zonder spouw en heel veel kozijnen met dubbelglas uit 1982.
Zonder jouw huis te kennen denk ik toch al gauw aan het inwendig isoleren van de muren en het vervangen van de dubbele beglazing. Dat kost je inpandige ruimte, dat wel. Aan het plafond kan je niet nog iets plakken? Verder lijkt mij een een kierenonderzoek zinvol (paardenstal klinkt niet als een winddichte constructie).
markb schreef: @Sandman79:
Dank voor je info over die hellingshoeken. Je zou eigenlijk dus een verstelbaar rek moeten hebben voor die heatpipes met een zomer en een winterstand...
Stel je niet te veel voor van de opbrengst in de koudste maanden. Ook niet bij een optimale hoek. Er zijn nu eenmaal weinig zonuren. Jouw voordeel zit in voor- en naseizoen en dan is (volgens mijn leverancier) 45-50 graden ideaal.
markb schreef: Wat betreft dat buffervat: als ik nu een groot buffervat koop (800 liter ofzo) dan krijg ik dat nooit op temperatuur in de winter met alleen de heatpipes. Dan zou ik dus ook gelijk die cvhaard moeten kopen of nu een klein vat en later nog een tweede vat voor de cvhaard. Correct?
Ik zou zelf niet opteren voor een dergelijk groot vat voor zowel warm tapwater als verwarming. In de zomer is dat vat een grote infraroodstralingsbron binnen je schil.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie