Nu heb ik mij al aardig ingelezen maar blijven er toch nog een aantal vragen over waar ik maar moeilijk een antwoord op kan vinden.
Onze situatie nu:
- 2 persoons huishouden
- vrijstaand huis wat redelijk is geïsoleerd (dubbel glas, dakisolatie, waar mogelijk wandisolatie). Nog meer isoleren vereist hele grote investeringen (bouwkundige aanpassingen etc.)
- groot deel van het huis heeft vloerverwarming die via CVketel wordt gevoed
- HR combiketel met NZ keurmerk uit het jaar 2000 met een eigen 50 liter tapwaterboiler.
- Houtkachel in woonkamer (oude Jotul 8 ) welke ik het hele jaar door stook. Hierdoor heb ik het gasverbruik al gehalveerd. Ik heb gratis hout van eigen terrein
- Zonnepanelen installatie van 3200wp. Hierdoor gebruiken we nu nog netto 900kwh p/j. Dit zal waarschijnlijk vanzelf minder worden door vervanging van oude energie-slurpende elektrische apparaten zodra deze stuk gaan.
Mijn doel is om op korte termijn op de energierekening te besparen en op wat langere termijn de gas- en elektra-aansluiting op te zeggen (zodra dit technisch/praktisch haalbaar wordt en economisch ook uit kan). Dat laatste zeker als de salderingsregeling in de toekomst gaat verdwijnen.
Het liefst zou ik denk ik nu al een groot boilervat willen plaatsen (800 liter minimaal) waar ik dan nu de zonnecollectoren op aansluit en waar ik later dan nog in de toekomst een houtcv-kachel op kan aansluiten (ter vervanging van de huidige houtkachel). Het boilervat dient als voorverwarming voor de CVketel. Eventueel in de toekomst zou ik dit vat dan ook nog elektrisch kunnen verwarmen met een tweede zonnepanelen installatie o.i.d. Probleem is wel dat ik niet echt een goede plek heb voor een heel groot boilervat tenzij ik deze in een slaapkamer of in een hal zou plaatsen (niet echt fraai en hoe zit het met geluiden in het vat?).
Maar nu eerst de zonnecollectoren.
Ik overweeg om vacuümbuis-collectoren 90 graden verticaal tegen een muur op het zuiden te plaatsen in plaats van op ons schuine dak (circa 36 graden hellingshoek) op het zuiden.
Ik weet inmiddels dat hiervoor een omgevingsvergunning nodig is. De gedachte is dat deze opstelling in de winter (wanneer het meeste gas wordt verbruikt) het meeste rendement zou opleveren terwijl de overcapaciteit in de zomer tot een minimum wordt teruggebracht door de dan minder gunstige hellingshoek van de collectoren. Is dit logisch/verstandig? Zijn er ergens rendementscijfers beschikbaar van dit soort collectoren bij verschillende hellingshoek opstellingen?