Er komen wat mm bij Jan, even een korte/grove uitleg;JantjeV8 schreef:[Dat zijn wel heel dunnen leidingen Willem. Voor het aardgas wordt volgens mij sowieso al 12mm aangelegd, misschien tegenwoordig wel 15 naar een cv-keteltje op de zolder. Naar onze wijlen-Lennox luchtverwarmer lag zelfs 22mm.
In elk geval zou ik vanaf de tank/kruikaansluiting op z'n minst 12mm koper aanleggen.
In ons geval zou ik zelfs de kruik boven op een platdak kunnen zetten. Een soort afdakje maken om beschut te zetten, maar verder wel goed geventileerd.
In de tank zit vloeibaar propaan onder hoge druk, die dikke bult op de tank is een reduceerventiel die het naar middendruk maakt maar nog steeds vloeibaar.
Daar vandaan een ondergrondse leiding naar de woning waar een reduceerventiel het
terug brengt naar lage druk (meestal 30mbar) daarna wordt het gasvormig.
Aardgas heeft na de meter 25mbar, de calorische waarde van propaan ligt hoger dan aardgas, dus meer warmte afgifte p/m³.
De combinatie meer mbar en meer warmte afgifte p/m³ zorgt ervoor dat er met dunnere
leidingen gewerkt kan worden, het één en ander is natuurlijk afhankelijk van de afstand
tussen de 30 mbar regelaar en gebruiker.
Als je bv een 15mm naar de cv ketel heb, en in de toekomst overgaat op aardgas
zou die 15mm te klein zijn.
De binnen leidingen voor propaan moeten door een erkend installateur gemaakt zijn
en een goedkeurings rapport kunnen overhandigen aan de gas leverancier voordat de tank "vol" gaat.
Als jij overga naar propaan Jan in het wijs op er een tweede fles bij te zetten (reserve)
De fles gaat/is leeg als je gebruik, en dat is meestal met koken s 'avonds of op zat/zondag als de winkel dicht is en kouwe biefstuk wil je niet.