Stoken op LPG Butaan of Propaan?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

willem

Re: Stoken op LPG Butaan of Propaan?

Bericht door willem »

JantjeV8 schreef:[Dat zijn wel heel dunnen leidingen Willem. Voor het aardgas wordt volgens mij sowieso al 12mm aangelegd, misschien tegenwoordig wel 15 naar een cv-keteltje op de zolder. Naar onze wijlen- :mrgreen: Lennox luchtverwarmer lag zelfs 22mm.
In elk geval zou ik vanaf de tank/kruikaansluiting op z'n minst 12mm koper aanleggen.

In ons geval zou ik zelfs de kruik boven op een platdak kunnen zetten. Een soort afdakje maken om beschut te zetten, maar verder wel goed geventileerd.
Er komen wat mm bij Jan, even een korte/grove uitleg;
In de tank zit vloeibaar propaan onder hoge druk, die dikke bult op de tank is een reduceerventiel die het naar middendruk maakt maar nog steeds vloeibaar.
Daar vandaan een ondergrondse leiding naar de woning waar een reduceerventiel het
terug brengt naar lage druk (meestal 30mbar) daarna wordt het gasvormig.
Aardgas heeft na de meter 25mbar, de calorische waarde van propaan ligt hoger dan aardgas, dus meer warmte afgifte p/m³.
De combinatie meer mbar en meer warmte afgifte p/m³ zorgt ervoor dat er met dunnere
leidingen gewerkt kan worden, het één en ander is natuurlijk afhankelijk van de afstand
tussen de 30 mbar regelaar en gebruiker.
Als je bv een 15mm naar de cv ketel heb, en in de toekomst overgaat op aardgas
zou die 15mm te klein zijn.
De binnen leidingen voor propaan moeten door een erkend installateur gemaakt zijn
en een goedkeurings rapport kunnen overhandigen aan de gas leverancier voordat de tank "vol" gaat.

Als jij overga naar propaan Jan in het wijs op er een tweede fles bij te zetten (reserve)
De fles gaat/is leeg als je gebruik, en dat is meestal met koken s 'avonds of op zat/zondag als de winkel dicht is en kouwe biefstuk wil je niet.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Wil je ff snel door de bocht dan zou ik 2 stuks lpg tanks voor een camper aanschaffen van 36 liter.
Mag je gewoon legaal vullen aan de pomp (bijvoorbeeld deze op marktplaats. http://link.marktplaats.nl/a1065545791)
Tweedehandse cv-ketel (ruim bemeten)
en verder niet te veel aanpassen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Nndju. .. :? Gemiste kans. Paar jaar geleden, toen het belastingvrij rijden werd afgeschaft moest iedereen van z'n lpg tank af. Ik heb er zelf nog bij het oud ijzer gegooid. ... nu had zo'n ding van pas gekomen.
jobplas

Bericht door jobplas »

GTV6 schreef:Een houtvergasser met keurmerk hoeft echt niet op die prijs uit te komen.
Met alle benodigdheden erbij blijf je onder de € 6000,- en daar gaat dan € 3200,- af.
Er zijn genoeg merken die aan de eisen voldoen en goed zijn, oke er zit geen internet op en geen aansteekbrander enz.
Alles is simpel maar niet minder goed perse.
Mee eens, wij hebben een 30kw ketel met Laddomat, 2000 liter buffer en expansievat, inclusief noodkoelingsysteem voor 5500 euro aangeschaft. Bij de warmtebehoefte die beschreven wordt door TS zou een veel kleinere vergasser ruim voldoende zijn. Uiteraard moet er dan nog wel een schoorsteen bij.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Atlas

Bericht door Atlas »

NCK
en Pietje zegt:
Citaat:
De houtkachel doet eigenlijk de hele verwarming, alleen ' s nachts springt de cv aan. Verder douchen en koken, 1 vulling (800L) per jaar.
en lijkt voor wat betreft het stoken op hetzelfde als wat wij gaan doen: bijverwarmen met de cv (los van hoe onze woningen kunnen verschillen en even voor het gemak: dat zou betekenen dat wij 800 gedeeld door 20,5 liter is 39 "kruikjes" aanslepen.
en jij zegt:
Wil je ff snel door de bocht dan zou ik 2 stuks lpg tanks voor een camper aanschaffen van 36 liter.
Dat geld ook voor die 36 liter LPG potten: 800 gedeeld door 36 = 22 keer afkoppelen, slepen en weer aankoppelen. Pfff.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Technisch (b)lijkt er toch wel wat verschil te zijn.

Een lpg-tank voor een heftruck/auto of wat dank ook levert vloeibaar gas. Een lpg-tank om te koken levert gasdamp. Schijnbaar is de kraan op de gastank dus anders. Op een tank van een heftruck zou je dus niet kunnen koken.
Atlas

Bericht door Atlas »

Technisch (b)lijkt er toch wel wat verschil te zijn.

Een lpg-tank voor een heftruck/auto of wat dank ook levert vloeibaar gas. Een lpg-tank om te koken levert gasdamp. Schijnbaar is de kraan op de gastank dus anders. Op een tank van een heftruck zou je dus niet kunnen koken.
Dat zal wel, maar wat in een camper kan moet thuis ook kunnen. In mijn auto heb ik een verdamper zitten om het vloeibare gas geschikt te maken voor de verbrandingsmotor. (veel brandstof nodig nodig dus verdamper maakt gebruik van de waterwarmte van de motor)
Ik neem aan dat wanneer je de druk reduceert net zoals ook bij propaan en butaan met reduceerventielen gebeurd, er vanzelf verdamping optreedt.
willem

Bericht door willem »

JantjeV8 schreef:Technisch (b)lijkt er toch wel wat verschil te zijn.

Nee Jan,
al dit gas onder hoge druk is vloeibaar zowel gastank - lpg auto - lpg heftruck etc.
In een auto met vloeibaar lpg in de tank gaat vloeibaar gas naar de verdamper in de motorruimte waar het gasvormig wordt. Dit is bij een heftruck niet anders.
Als je een reduceerventiel op deze tank plaats, wordt vloeibaar ... gasvormig (gasdamp)en kan je koken. Je zal met wat leiding fitwerk het ventiel op je auto/heftruck tank moeten goochelen, maar zo, dat je bij de pomp normaal kan tanken.
willem

Bericht door willem »

Dat ging samen op Atlas.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik las dat de kraan op de tank dus dat verschil maakt. Anderzijds las ik op een of ander willekeurig camperforum ook dat men op de lpgtank die ook voor de motor gebruikt wordt, ook werd gekookt. Neem het me niet kwalijk. Misschien is het marketing van de gasboeren om hetzelfde kruikje voor een duurdere prijs te kunnen verkopen.
willem

Bericht door willem »

JantjeV8 schreef:Ik las dat de kraan op de tank dus dat verschil maakt. Anderzijds las ik op een of ander willekeurig camperforum ook dat men op de lpgtank die ook voor de motor gebruikt wordt, ook werd gekookt. Neem het me niet kwalijk. Misschien is het marketing van de gasboeren om hetzelfde kruikje voor een duurdere prijs te kunnen verkopen.
Die kraan is er voor om bv een 1/2 tank gas dicht te zetten en dan de leiding ontkoppelen of aankoppelen. Als jij op de sloop een gastank vind van een auto, kan je je eigen redden. ( wel een karretje er onder, zitten geen handvaten aan)
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Rekensom stond bij mij al na een jaar in de plus.
Aanschaf tank, sproeier CV, sproeier fornuis.
Ik zit op 200 [liter, correctie] m3 gas. Koken en soms wat naverwarmen van de zonneboiler.

Toch heb ik de stap nog niet gezet...
Voelt een beetje als een halve oplossing.
Koken moeten we toch. Stoken doen we al. Dus is de stap naar electrisch koken op de dagen dat het fornuis niet brand nog logischer...
Maar die discussie heb ik met de mede oprichter nog niet kunnen afsluiten... Heb nu een weekje in bed gebivakkeerd en dan ga je wel nadenken over hoe praktisch iets is...
Moar, vaak buj te bange. Gas CV doet 6 jaar niks als beetje CV water bij verwarmen.
We hadden prima zonder ingewikkelde CV installatie gekund. Voortschrijdend inzicht...

Succes met de zoektocht. Berekening hangt nog wel ergens rond als er behoefte is.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Ik ben zeker geen expert op gasflessen, laat dat voorop staan. Ik heb altijd begrepen dat als je vloeibaar gas uit de fles wilt hebben, dan zit er een buis aan de afsluiter, die er voor zorgt dat van onder (waar het vloeibare gas zit) de fles leeg stroomt. Als je deze buis weghaalt, dat komt er enkel damp uit de fles. Ik meen te hebben gehoord dat deze buis vrij eenvoudig uit de fles te halen is, omdat 'ie vast zit aan de afsluiter. Misschien dat iemand hier meer van weet?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
willem

Bericht door willem »

https://youtu.be/NzlVQgrn1r0

https://www.nkc.nl/media/132405/Staande-drukhouder.jpg
Doorsnede staande drukhouder. 1. Buitenvulaansluiting 2. Aansluiting voor de afname naar de verbruikers. 3. Drijver van de 80% vulbegrenzer. 4. Drijver van de niveaumeter.

https://www.nkc.nl/media/132406/Liggende-drukhouder.jpg
Liggende drukhouder
Doorsnede liggende drukhouder. 1. Drijver van de niveaumeter. 2. Drijver van de 80% vulbegrenzer. 3. De afnamepijp voor afname van het gas in de dampfase. 3a. Het dempingskapje. Om te voorkomen dat er vloeibaar gas de afnamepijp in komt. 4. De afblaaspijp. Deze zit in de dampfase en is aangesloten op de overdrukklep. De overdrukklep blaast af bij ca 25 bar en blaast gas in damp af.
kiekeboe

Bericht door kiekeboe »

het is zoals pietje zegt.

alleen zit de binnenpijp niet (altijd) aan de afsluiter vast.
met een grote scherpe schroevendraaier kun je wel een gat bovenin de pijp maken.

probleem is nog wel dat de flessengaskraan niet goed op de tank past.
het ene heeft taps draad en de ander recht.

enne .... als je geen ruime ervaring met gas / fitwerk hebt: niet doen
Plaats reactie