JantjeV8 schreef:koevlaas schreef:
Ben ik ff blij dat ik nooit zo'n WP heb gezet.
Ons gas verbruik was 5500m³ per jaar. Dat zou dus een 30kW WP moeten worden, die vervolgens 11.600kWh weg vreet per jaar.... Dat is sowieso al 2,25x ons jaarverbruik aan stroom. Volgens mij kun je de kosten van zo'n installatie beter besparen door een paar van die spiraalverwarmertjes neer te zetten. Kosten een paar tientjes bij de g*mma.
Blij met m'n vergassertje..

Nou, 11000 KWH stroom is altijd nog € 1250,- per jaar goedkoper dan 5500m3 gas. Maar welk huis verbruikt nou 5500m3 dan is het huis of heel groot of de isolatie e.d deugt voor geen meter. Advies bij Warmtepomp is eerst zoveel mogelijk besparen op gas en dan pas WP erin.
Houtstook zoals jij doet is helemaal niet milieuvriendelijk en zelfs schadelijk/hinderlijk voor jou en je omgeving, maar dat is offtopic.
Vwb Ingir, zijn verhaal klopte redelijk maar...
Hoe kan je met een 6 KW WP nou 100% dekking hebben als deze maar 70% dekt, je wilt geen dubbele lasten wat er overigens niet zoveel zijn als jij voorspiegelt en dubbele storingsgevoeligheid is er al helemaal niet. Als de WP stuk is of je cv ketel heb je juist nog een backup. Vastrecht van het hebben van gas kan je opheffen door ieder jaar over te stappen naar een andere energieleverancier en de welkomstbonus die je alleen bij het afsluiten van een contract met stroom en gas krijgt doet de rest.
Op een monovalent WP systeem krijg je al snel € 2300,- subsidie, op hybride maar max. € 1000,-
Als je je WP dimensioneerd op ook het maken van warm water is een beetje vermogen wel gewenst, die van mij houdt de boiler tijdens het douchen op temperatuur waardoor er eigenlijk oneindig gedoucht kan worden. Met 5 personen in huis is dit zeker noodzakelijk.
Bij een WP reken je met een SCOP, Seizoens COP ondanks koude dagen en nachtelijke uren is deze COP nog steeds goed en stookt het dus goedkoper dan op gas.
Het neerzetten van conventionele kachels stookt altijd duurder aangezien de COP van een WP altijd groter dan 1 is. Sluit maar eens een 3 KW element op je cv systeem aan, werkt voor geen meter terwijl met een WP met 1 KW opgenomen vermogen al je radiatoren warm zijn.
Vergeet niet dat gewone mensen zo min mogelijk willen tweaken, dus geen houtkachels en electrische verwarming los in de kamer zetten als het koud is.
Edit: Je kan trouwens div. Bivalente systemen monovalent inzetten en vice versa echter op bivalent maar € 1000,- subsidie en op monovalent max. € 2500,- (afhankelijk van het vermogen).