Warmtepompboiler als centrale verwarming?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ingir

Re: Warmtepompboiler als centrale verwarming?

Bericht door Ingir »

koevlaas schreef:Gezien het omgerekende gasverbruik van 2.200 m³ zit je toch wel op een flinke pomp anders moet je 6 kW pomp zeer veel vol gas draaien en word het echt koud dan heb je met 12 kW nog steeds genoeg vermogen.
Uiteraard heb je met 12 kW steeds genoeg vermogen, dat heb je ook met 24 kW. Waar het om gaat is een warmtepomp met zo'n laag mogelijk vermogen te kiezen waar je de woning net warm mee kunt houden. Een zwaardere warmtepomp is immers vooral een duurdere warmtepomp... dit in tegenstelling tot gasketels waarbij het nauwelijks verschil maakt of je 20 kW of 40 kW plaatst.

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe je aan die 12 kW komt terwijl uit berekening zo'n 6 kW komt. Het gaat me niet om de exacte getallen maar dat het verschil nogal groot is. Reken je met een warmteopbrengst van 4,5 kWh per m³ gas, dat lijkt mij wel erg weinig?
koevlaas

Bericht door koevlaas »

Ingir schreef:
koevlaas schreef:Gezien het omgerekende gasverbruik van 2.200 m³ zit je toch wel op een flinke pomp anders moet je 6 kW pomp zeer veel vol gas draaien en word het echt koud dan heb je met 12 kW nog steeds genoeg vermogen.
Uiteraard heb je met 12 kW steeds genoeg vermogen, dat heb je ook met 24 kW. Waar het om gaat is een warmtepomp met zo'n laag mogelijk vermogen te kiezen waar je de woning net warm mee kunt houden. Een zwaardere warmtepomp is immers vooral een duurdere warmtepomp... dit in tegenstelling tot gasketels waarbij het nauwelijks verschil maakt of je 20 kW of 40 kW plaatst.

Maar nu weet ik nog steeds niet hoe je aan die 12 kW komt terwijl uit berekening zo'n 6 kW komt. Het gaat me niet om de exacte getallen maar dat het verschil nogal groot is. Reken je met een warmteopbrengst van 4,5 kWh per m³ gas, dat lijkt mij wel erg weinig?
Ik heb een staffel voor het vermogen van de pomp, staffel meet een bepaald vermogen WP aan bij een bepaald gasverbruik.

Afbeelding

Belangrijk is dat je grote pomp genoeg terug kan moduleren anders zit je met een pendelende pomp bij relatief hoge buitentemperaturen. En een grote pomp is inderdaad duurder, maar als je hoort wat ik netto voor mijn pomp betaald heb dan valt dit erg mee. Ik heb een Mitsubishi Ecodan PUHZ-sw75hva-ersc-vm2c en deze stond voor € 1300,- (na subsidie) in mijn woonkamer. Oke, er komt nog wat geld bij voor oa. installatie, thermostaat en randapparatuur maar voor € 2k had ik 'm draaien. Via het forum heb ik offertes gezien van soms wel € 15000,- voor ongeveer dezelfde installatie, Nederland is momenteel erg duur vwb warmtepompen.

Ik reken met een cop van 4 voor verwarmen, 2,5 voor SWW en 8 KWH uit een m3 gas, doe ik dit anders dan kloppen mijn ervaringen/berekeningen niet meer.

Ergens snap ik het verbruik van deze woning niet, gemiddeld word per winterdag ca. 10m3 gas verbruikt voor ruimte verwarming, dit is 80 KWH, maar word het -20 dan verdubbeld dit waarschijnlijk waardoor je al op 160 KWH zit. 160/6kw WP = 26,6 draaiuren volgas wat je dus niet gaat redden. Bovendien heeft je 6 KW pomp bij -20 met een beetje geluk nog maar 4 KW opbrengst. Mijn berekende 12 KW pomp is helemaal niet zo gek.

Verder vind ik 2200m3 heel erg veel voor een nieuwbouw woning, als je het vergelijkt wat wij hier verstoken met ons bj 1980 doorwaai hok.

Let wel, met 2200m3 gas verbruik betaal je in 15 jaar ruim € 22K aan gas, geld wat in rook opgegaan is. Gelet op de besparing kan je dus best wat investeren.
Ingir

Bericht door Ingir »

De staffel is gebaseerd op jaargemiddelde voor de COP van 4,0 en daarbij zit dan de lage COP voor SWW-productie in verwerkt. Aangezien het hier om een lucht/water-warmtepomp gaat (ik neem aan dat deze staffel van de fabrikant van jouw warmtepomp komt) is een gemiddelde COP van 3,0 gangbaar. Die 4,0 kan wel gehaald worden voor ruimteverwarming in de tussenseizoenen maar zodra de temperatuur beneden de vorstgrens daalt zakt ook het rendement in.

Een lagere COP betekent dat het stroomverbruik van de warmtepomp hoger uitvalt dan de fabrikant heeft opgegeven. Dit is inderdaad een veelgehoorde klacht. Een lagere warmteopbrengst uit een kuub gas is ook gunstiger voor de warmtepomp, logisch dat de staffel uitgaat van een de warmteopbrengst met een VR-ketel, in de praktijk worden echter HR-ketels gebruikt met een iets hogere opbrengst van 9,0 kWh/m³.

En dan zijn er nog de te hoge vermogens van de staffel, zoals gezegd is het voor fabrikanten interessanter om zwaardere warmtepompen te verkopen. Het nadeel van die te zware pompen is verder dat in de tussenseizoenen niet ver genoeg teruggemoduleerd kan worden om aan de beperkte warmtevraag te voldoen. Een te klein gedimensioneerde warmtepomp is daarom in meerdere opzichten gunstiger. Alleen als het zeer koud is zal de warmtepomp niet aan de extreme warmtevraag kunnen voldoen maar dergelijke extremen komen nauwelijks voor, in ieder geval te weinig om je warmtepomp op te dimensioneren. In plaats daarvan kan ook elektrische bijverwarming gekozen worden die het tekort aanvult tijdens die paar extreem koude nachten.
koevlaas

Bericht door koevlaas »

Ingir schreef:De staffel is gebaseerd op jaargemiddelde voor de COP van 4,0 en daarbij zit dan de lage COP voor SWW-productie in verwerkt. Aangezien het hier om een lucht/water-warmtepomp gaat (ik neem aan dat deze staffel van de fabrikant van jouw warmtepomp komt) is een gemiddelde COP van 3,0 gangbaar. Die 4,0 kan wel gehaald worden voor ruimteverwarming in de tussenseizoenen maar zodra de temperatuur beneden de vorstgrens daalt zakt ook het rendement in.

Een lagere COP betekent dat het stroomverbruik van de warmtepomp hoger uitvalt dan de fabrikant heeft opgegeven. Dit is inderdaad een veelgehoorde klacht. Een lagere warmteopbrengst uit een kuub gas is ook gunstiger voor de warmtepomp, logisch dat de staffel uitgaat van een de warmteopbrengst met een VR-ketel, in de praktijk worden echter HR-ketels gebruikt met een iets hogere opbrengst van 9,0 kWh/m³.

En dan zijn er nog de te hoge vermogens van de staffel, zoals gezegd is het voor fabrikanten interessanter om zwaardere warmtepompen te verkopen. Het nadeel van die te zware pompen is verder dat in de tussenseizoenen niet ver genoeg teruggemoduleerd kan worden om aan de beperkte warmtevraag te voldoen. Een te klein gedimensioneerde warmtepomp is daarom in meerdere opzichten gunstiger. Alleen als het zeer koud is zal de warmtepomp niet aan de extreme warmtevraag kunnen voldoen maar dergelijke extremen komen nauwelijks voor, in ieder geval te weinig om je warmtepomp op te dimensioneren. In plaats daarvan kan ook elektrische bijverwarming gekozen worden die het tekort aanvult tijdens die paar extreem koude nachten.
Zeg Ingir, heb jij zelf ervaring met een warmtepomp ?
Een 6 KW WP kan als hybride opstellling wel een enorm gat slaan in het gas verbruik, ik schat zo'n 70% besparing moet kunnen.

Ik heb de staffel van iemand die 2 warmtepompen heeft en op basis van zijn ervaring deze zelf heeft samengesteld. Deze persoon vervangt ruim 1400m3 gas met een Warmtepomp van 7,5 KW en nog een backup WP van 5 KW, jouw 6 KW berekende pomp is voor een gasverbruik van 2200m3 echt te licht. Gebaseerd op mijn ervaringen zou ik bij zo'n gasverbruik toch kiezen voor minimaal 10 KW, aangevuld met een electrisch element die ingebouwd zit.
Bij een WP > 9 KW zit je aan een buitenunit met dubbele fan vast, hiervoor moet je dan wel plek hebben.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

koevlaas schreef: Afbeelding
Ben ik ff blij dat ik nooit zo'n WP heb gezet.
Ons gas verbruik was 5500m³ per jaar. Dat zou dus een 30kW WP moeten worden, die vervolgens 11.600kWh weg vreet per jaar.... Dat is sowieso al 2,25x ons jaarverbruik aan stroom. Volgens mij kun je de kosten van zo'n installatie beter besparen door een paar van die spiraalverwarmertjes neer te zetten. Kosten een paar tientjes bij de g*mma.

Blij met m'n vergassertje.. :fff
Ingir

Bericht door Ingir »

koevlaas schreef:Een 6 kW WP kan als hybride opstelling wel een enorm gat slaan in het gas verbruik, ik schat zo'n 70% besparing moet kunnen.
Een hybride opstelling slaat sowieso een gat in je portemonnee, dubbele aanschaf, dubbel onderhoud, dubbele vastrechtkosten en dubbele storingsgevoeligheid.

Maar zoals je aangeeft kan met die 6 kW@17400kWh in ieder geval 70% van de warmtebehoefte afgedekt worden, mijn inschatting ligt wat hoger omdat we regelmatig warme winters hebben. Voor die enkele koude winter in de 10-15 jaar zou ik geen zwaardere warmtepomp kiezen en al helemaal geen hybride opstelling met een gasketel. Voor die enkele weken in het jaar dat het iets kouder is volstaat het om een elektrisch kacheltje bij te plaatsen, ook een niet gekoppelde houtkachel voldoet daarvoor zeer goed.

Een lucht/water-warmtepomp presteert beter bij hogere buitentemperaturen. Dit feit kun je gebruiken door de warmtepomp zoveel mogelijk overdag te laten draaien voor verwarming van SWW (opslag in boiler) en ruimteverwarming (opslag in bouwmassa). En dan 's avonds bijverwarmen met elektrische kachel of houtkachel als het zeer koud wordt.

In mijn optiek is het niet verstandig om een lucht/water-warmtepomp te dimensioneren op omstandigheden waar die warmtepomp eigenlijk niet goed presteert en die bovendien weinig voorkomen. Dus dimensioneren op -5°C en dan accepteren dat bij nog lagere buitentemperaturen de binnentemperatuur ook iets inzakt (bijv. van 22 naar 19°C) of eventueel een eenvoudige bijverwarming in te zetten om het comfort op peil te houden.
koevlaas

Bericht door koevlaas »

JantjeV8 schreef:
koevlaas schreef: Afbeelding
Ben ik ff blij dat ik nooit zo'n WP heb gezet.
Ons gas verbruik was 5500m³ per jaar. Dat zou dus een 30kW WP moeten worden, die vervolgens 11.600kWh weg vreet per jaar.... Dat is sowieso al 2,25x ons jaarverbruik aan stroom. Volgens mij kun je de kosten van zo'n installatie beter besparen door een paar van die spiraalverwarmertjes neer te zetten. Kosten een paar tientjes bij de g*mma.

Blij met m'n vergassertje.. :fff
Nou, 11000 KWH stroom is altijd nog € 1250,- per jaar goedkoper dan 5500m3 gas. Maar welk huis verbruikt nou 5500m3 dan is het huis of heel groot of de isolatie e.d deugt voor geen meter. Advies bij Warmtepomp is eerst zoveel mogelijk besparen op gas en dan pas WP erin.
Houtstook zoals jij doet is helemaal niet milieuvriendelijk en zelfs schadelijk/hinderlijk voor jou en je omgeving, maar dat is offtopic.

Vwb Ingir, zijn verhaal klopte redelijk maar...

Hoe kan je met een 6 KW WP nou 100% dekking hebben als deze maar 70% dekt, je wilt geen dubbele lasten wat er overigens niet zoveel zijn als jij voorspiegelt en dubbele storingsgevoeligheid is er al helemaal niet. Als de WP stuk is of je cv ketel heb je juist nog een backup. Vastrecht van het hebben van gas kan je opheffen door ieder jaar over te stappen naar een andere energieleverancier en de welkomstbonus die je alleen bij het afsluiten van een contract met stroom en gas krijgt doet de rest.
Op een monovalent WP systeem krijg je al snel € 2300,- subsidie, op hybride maar max. € 1000,-

Als je je WP dimensioneerd op ook het maken van warm water is een beetje vermogen wel gewenst, die van mij houdt de boiler tijdens het douchen op temperatuur waardoor er eigenlijk oneindig gedoucht kan worden. Met 5 personen in huis is dit zeker noodzakelijk.

Bij een WP reken je met een SCOP, Seizoens COP ondanks koude dagen en nachtelijke uren is deze COP nog steeds goed en stookt het dus goedkoper dan op gas.
Het neerzetten van conventionele kachels stookt altijd duurder aangezien de COP van een WP altijd groter dan 1 is. Sluit maar eens een 3 KW element op je cv systeem aan, werkt voor geen meter terwijl met een WP met 1 KW opgenomen vermogen al je radiatoren warm zijn.

Vergeet niet dat gewone mensen zo min mogelijk willen tweaken, dus geen houtkachels en electrische verwarming los in de kamer zetten als het koud is.

Edit: Je kan trouwens div. Bivalente systemen monovalent inzetten en vice versa echter op bivalent maar € 1000,- subsidie en op monovalent max. € 2500,- (afhankelijk van het vermogen).
Ingir

Bericht door Ingir »

koevlaas schreef:Hoe kan je met een 6 kW WP nou 100% dekking hebben als deze maar 70% dekt
Dat kan omdat ik geen 100% dekking wil hebben bij -20°C, zelfs niet bij -10°C maar hooguit tot -5°C. Daarnaast kun je de warmtepomp vooral overdag laten draaien als de buitentemperaturen het hoogste zijn en daarmee ook de warmteopbrengst van de warmtepomp.

Met een gezin van 5 personen zou ik direct voor een gasketel gaan, met een warmtepomp ben je genoodzaakt om een joekel van een SWW-boiler aan te schaffen en om de warmtepomp een aanzienlijk deel van de dag te laten draaien om de benodigde SWW te produceren bij lage COP. Voor een gemiddeld gezin van 2-3 personen zou je wel een L/W-warmtepomp kunnen nemen omdat de SWW-behoefte veel lager is (zeker met waterbesparende douchekop), dus kleine SWW-boiler, minder SWW-verwarmingsuren zodat de warmtepomp meer uren beschikbaar is voor ruimteverwarming.
koevlaas

Bericht door koevlaas »

Ingir schreef:
koevlaas schreef:Hoe kan je met een 6 kW WP nou 100% dekking hebben als deze maar 70% dekt
Dat kan omdat ik geen 100% dekking wil hebben bij -20°C, zelfs niet bij -10°C maar hooguit tot -5°C. Daarnaast kun je de warmtepomp vooral overdag laten draaien als de buitentemperaturen het hoogste zijn en daarmee ook de warmteopbrengst van de warmtepomp.

Met een gezin van 5 personen zou ik direct voor een gasketel gaan, met een warmtepomp ben je genoodzaakt om een joekel van een SWW-boiler aan te schaffen en om de warmtepomp een aanzienlijk deel van de dag te laten draaien om de benodigde SWW te produceren bij lage COP. Voor een gemiddeld gezin van 2-3 personen zou je wel een L/W-warmtepomp kunnen nemen omdat de SWW-behoefte veel lager is (zeker met waterbesparende douchekop), dus kleine SWW-boiler, minder SWW-verwarmingsuren zodat de warmtepomp meer uren beschikbaar is voor ruimteverwarming.
Grote van de boiler valt wel mee, ding is 60cm in diameter en 1.40m hoog. Tip als je zelf een huis ontwerpt neem meteen een technische ruimte hiervoor mee. Boiler kan ook kleiner als je een douche WTW installeert. Bij mij draait de WP maar 20 minuten en is de boiler weer op temperatuur, wat Ingir zegt klopt geen kont van.

Sowieso zou ik bij een nieuwbouwhuis voor een WP gaan, normaal gedrag in dit huis betekend een lage gasrekening en van alle kosten die je moet maken voordat je gas installatie werkt kan je ook een WP kopen.

Maar om weer op vraag 1 terug te komen, een WP boiler kan niet je huis verwarmen. Sterker nog ik raad zo'n ding ten zeerste af tenzij dit een split apparaat is. Deze boiler zal namelijk zijn warmte uit je huis onttrekken en dit betekend dat per saldo er helemaal geen besparing is.
Ingir

Bericht door Ingir »

De oorspronkelijke vraag was al beantwoord, het lijkt mij duidelijk dat de WPB ongeschikt is om de woning te verwarmen en in het ergste geval de woning zelfs afkoelt voor SWW-productie. Er zijn exemplaren die warmte halen uit de binnenlucht onder het mom van woningventilatie maar dan het "ventilatiedebiet" verhogen om aan de benodigde warmte voor SWW te komen. De betere exemplaren draaien op buitenlucht, eventueel bijgemengd met aangeboden ventilatieluchtafvoer.

En zo kom ik op een voordeel van de WPB, deze presteert bijzonder goed in woningen met een hogere koelingsbehoefte zoals in de beter geïsoleerde woningen vaak het geval is door interne warmtewinsten. De WPB kan hier van nut zijn door het ventilatiesysteem om te draaien waarbij warme buitenlucht aangezogen wordt, gekoeld door de WPB voor SWW-productie en toevoer van die gekoelde lucht in de woning, liefst zo hoog mogelijk. Een WPB op zolder of eerste verdieping is in die gevallen een goede keuze.
koevlaas

Bericht door koevlaas »

Ingir schreef:De oorspronkelijke vraag was al beantwoord, het lijkt mij duidelijk dat de WPB ongeschikt is om de woning te verwarmen en in het ergste geval de woning zelfs afkoelt voor SWW-productie. Er zijn exemplaren die warmte halen uit de binnenlucht onder het mom van woningventilatie maar dan het "ventilatiedebiet" verhogen om aan de benodigde warmte voor SWW te komen. De betere exemplaren draaien op buitenlucht, eventueel bijgemengd met aangeboden ventilatieluchtafvoer.

En zo kom ik op een voordeel van de WPB, deze presteert bijzonder goed in woningen met een hogere koelingsbehoefte zoals in de beter geïsoleerde woningen vaak het geval is door interne warmtewinsten. De WPB kan hier van nut zijn door het ventilatiesysteem om te draaien waarbij warme buitenlucht aangezogen wordt, gekoeld door de WPB voor SWW-productie en toevoer van die gekoelde lucht in de woning, liefst zo hoog mogelijk. Een WPB op zolder of eerste verdieping is in die gevallen een goede keuze.
Dit soort boilers vlak bij je slaapkamer is geen goed idee, de compressor zit in het apparaat en dit is niet erg stil.
Mijn split WP hangt in een bijkeuken, onhoorbaar op lage last zelfs met de deur open.
Ingir

Bericht door Ingir »

Een WPB moet je dus ook niet 's nachts laten draaien maar overdag, heb ik eerder al uitgelegd, ook voor de zomersituatie is overdag SWW maken voordeliger qua benutting van gekoelde lucht. En een mogelijkheid om je zonnepanelen optimaal te benutten voor direct verbruik.
koevlaas

Bericht door koevlaas »

Ingir schreef:Een WPB moet je dus ook niet 's nachts laten draaien maar overdag, heb ik eerder al uitgelegd, ook voor de zomersituatie is overdag SWW maken voordeliger qua benutting van gekoelde lucht. En een mogelijkheid om je zonnepanelen optimaal te benutten voor direct verbruik.
Als je bijvoorbeeld zit te studeren kan een bromtoon ook irritant zijn, dus overdag is eigenlijk ook niet zo'n goed idee.
Zolang salderen bestaat is er geen noodzaak dit direct uit de zonnepanelen te voeden.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

En de wasmachine draait door...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

koevlaas schreef:Maar welk huis verbruikt nou 5500m3 dan is het huis of heel groot of de isolatie e.d deugt voor geen meter.
Je bent vlug van oordelen.
koevlaas schreef: Houtstook zoals jij doet is helemaal niet milieuvriendelijk en zelfs schadelijk/hinderlijk voor jou en je omgeving, maar dat is offtopic.
Je oordeelt wederom snel. Hoe weet jij hoe ik stook?
koevlaas schreef: Als je je WP dimensioneerd op ook het maken van warm water is een beetje vermogen wel gewenst, die van mij houdt de boiler tijdens het douchen op temperatuur waardoor er eigenlijk oneindig gedoucht kan worden. Met 5 personen in huis is dit zeker noodzakelijk.
Ik miste na deze opmerking een reactie van Ingir, dus zal ik het maar doen: In plaats van het lang douchen te stimuleren, zou een levensstijl aangeleerd moeten worden om zo beperkt mogelijk te douchen.
Plaats reactie