Huis verbouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tjapo

Huis verbouwen

Bericht door tjapo »

Goedemorgen allemaal,

Na zn 2 jaar mee gelezen te hebben maar eens een account aangemaakt omdat we een huis gekocht hebben uit 1979 en graag eens zou willen horen wat jullie mening is over ons plan.

Het is een huis met 110m² opp. standaard rijtjes huis, het is helemaal leeg en er moet een nieuwe badkamer en keuken ingezet worden dus nu de kans om het helemaal aan te pakken.
van wat ik heb kunnen vinden zit er zn 4cm in de spouw en 5cm op het dak voor dit bouwjaar. alle ramen zijn al wel vervangen door HR++ glas :) Tuin op het westen.

Wat willen we gaan doen:
Dak isoleren tot R 7,2 (u-wert.net)
Muren binnen isoleren tot R 6,66
Vloer isoleren tot R 6,3
WTW-ventilatie plaatsen met aardwarmtewisselaar vooral tegen oververhitting in de zomer omdat we aan de binnenkant isoleren.
Douche WTW
Hout CV 1,5kw straling 11,5KW water (verner 13/10.2 welke meerdere forum leden hebben)
1000L Buffervat met hygiëne spiraal (groter kan niet door de deur, genoeg ruimte voor evt een 2e later)
48 CPC heatpipes (helft oost, helft west) ca. 10.5m²
Beganegrond + badkamer vloerverwarming HOH 10cm.

We willen boven de radiatoren verwijderen en een winter aankijken of het boven warm genoeg blijft door de WTW ventilatie, mocht dit niet het geval zijn gaan we daar nog wandverwarming toepassen.

Nu heb ik via bouw-energie.be wel aardig uit kunnen rekenen hoeveel we nodig hebben bij bepaalde temperaturen maar weet niet hoe een schatting kan maken wat mijn jaar verbruik ongeveer zal gaan worden. Met de berekening kwamen we bij buiten 13 graden op 1.5kw verlies, dan kunnen we dus gaan stoken. en met een buiten temp van -8 kwamen we op een verlies van 3.6kw. ik heb dit geprobeerd om te rekenen naar een soort van jaar verbruik met graaddagen maar kwam niet echt op logische waardes uit. iemand hier een manier voor? ruwe schatting is goed!

weet iemand of de verner drukloos aangesloten kan worden? ik weet dat hij stroom nodig heeft en zelf de luchttoevoer regelt, maar wil niet dat hij in storing valt omdat er geen druk is. want als dat kan ga ik ook de zonneboiler als leegloop aansluiten en gelaagd laten laden.

Ik heb alvast een schema gemaakt met druk, ga er ook nog een maken voor drukloos buffervat als de verner dit kan.

Afbeelding

we willen in de woonkamer en de badkamer een thermostaat ophangen en de 2 pompen aan laten sturen zodat als de houtkachel aan staat de badkamer niet al te koud gaat worden.
Ingir

Re: Huis verbouwen

Bericht door Ingir »

Heb je enig idee van de kosten van zo'n waanzinnige installatie? Die zijn meer dan genoeg om een rijtjeshuis van 110m² op te waarderen tot passiefhuis waarbij je überhaupt geen installatie meer nodig hebt, hooguit wat bijverwarming voor de dagen dat de zon het laat afweten. Vergeet dus die idiote installatie en kies voor passieve technieken: meer buitenisolatie (Rc>8), betere luchtdichting, WTW-ventilatie, 0.6-glas in PH-kozijnen, douche-WTW en een waterbesparende douchekop. Met deze maatregelen kun je de woning verwarmen met een L/L-warmtepomp (airco) en het SWW met een kleine elektrische boiler. Met enkele zonnepanelen erbij kun je het stroomverbruik voor verwarming/koeling en SWW halveren.
tjapo

Bericht door tjapo »

We willen geen passiefhuis, maar een autonoom huis. Ik ben tegenstander van warmtepompen en daken vol met PV-panelen, in groningen hebben ze hierdoor al stroom storingen gehad door een over belast net! hoe lang duurt het voordat dit erger word? en hoe lang kunnen we nog salderen?

We zitten er eerder aan te denken om de muren ipv 6,66 te isoleren tot 5,7 zodat we meer ruimte over houden binnen.

We werken in de binnenvaart en zijn 2 weken werken en daarna weer 2 weken thuis, met de zonneboiler hopen we het huis vorst vrij te kunnen houden in die 2 weken (nadat we het buffer volledig hebben geladen met de hout cv voordat we weg gaan), we laten eerst nog de gas cv ketel hangen mocht de ZB dit niet voor elkaar kan krijgen, maar we willen zsm van het gas af. (bijv. buffer temp lager dan 20 en binnen kouder dan 10 graden dat hij dan mag stoken). Er komt een internet module op de ZB dus kan dat mooi vanaf het schip in de gaten houden, en waarschijnlijk komt er ook een slimme thermostaat zodat we dat ook kunnen zien.
als we na 2 weken weer thuis komen stoken we de kachel op en zal het ook weer snel op temperatuur zijn!

luchtdichting gaan we ook zeker mee aan de slag!
WTW ventilatie komt er
0.6-glas heb ik naar gekeken maar er zit nu 1.2 glas in en daar valt niet veel winst meer te halen, misschien als de houten kozijnen aan vervanging toe zijn in de toekomst dat dat nog een optie is.
Douche WTW komt er.

We gaan het leiding werk ook zo voorbereiden dat we in de toekomst een water opvang kunnen maken voor toilet en wasmachine, misschien wel met filter voor drinkwater maar dat zien we dan wel weer.

Vaatwasser met warm water aansluiting staat gepland voor de nieuwe keuken, als de wasmachine kapot gaat gaan we ook zeker kijken naar een met een warmwater aansluiting.

Wat ik dan wel weer erg interessant vind maar nog in de kinderschoenen staat is de Ridgeblade, met evt. nog een kleine pv installatie als het niet echt waait in de zomer. Een plaats voor accu's staat al gepland maar daar wachten we nog even mee, in ieder geval nog zo lang het salderen loopt. (in de hoop dat er een goeie uitvinding gedaan word in die tussen tijd)

Ik heb even gerekend met dat we 4000 kWh nodig hebben voor verwarming (waarvan 20% door ZB om huis vorst vrij te houden) en 750 kWh p.p. voor warm water, waarvan de helft geleverd word door de ZB)

Totaal nodig 2 pers: 3950 kWh / 4,5 kWh (hout) * 0,87 (rendement verner) = ca. 760 KG hout per jaar.

En qua kosten komen we op ongeveer 19.000 euro
het gas verbruik van de vorige bewoner (1 pers) was gemiddeld 1660m³ per jaar.
Als we met deze installatie van het gas af kunnen komen we op een besparing van ca. €1200,- per jaar.

Gerekend met een afschrijving van 15 jaar voor installaties, 30 jaar voor leidingen en ventilatie kanalen en 50 jaar voor isolatie kom ik op een afschrijving van ca. 800 euro per jaar.

dus een besparing van 400 euro per jaar, niet heel bijzonder maar voldoende voor ons, want we besparen het milieu een hoop. Hout kunnen we gratis aan komen trouwens :)

En we hebben het al jaren over een hout kachel dus die gaat er nu gewoon komen! :)
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Op zich snap ik je beweegreden, maar in jouw situatie zou een pelletketel een veel goedkopere optie zijn, al dan niet aangevuld met zonneboiler o.i.d.
Ingir

Bericht door Ingir »

Als autonomie je drijfveer is dan ben je met een passiefhuis beter af: minder afhankelijk van weersomstandigheden, van kwetsbare technieken en minder afhankelijk van externe energiebronnen.
Johndc

Bericht door Johndc »

@tjapo, er zijn nog andere alternatieven ( ik weet dat sommige forumgangers mij terug fluiten) en dat is een brander die werkt op SZ (schavelingen en zaagsel) Normaal gezien, na wat opzoekwerk, verkrijg je dit gratis bij tal van bedrijfjes. Zo kan je je woning volledig gratis verwarmen, ook je SWW. Is dit wat voor jou?
JW te R

Bericht door JW te R »

Met het genoemde budget moet je een eind kunnen komen om je doel te bereiken.
Ik heb een systeem dat min of meer vergelijkbaar is (zonnecollectoren, hout-CV 5 + 5 kW, gas-CV). Ik kan helaas die gas-CV niet vervangen door een pellet- of snipperketel; dat past niet in mijn woning.

Tips:
- Als je alle radiatoren vervangt door vloerverwarming (of LTV-radiatoren) kun je met lagere watertemperaturen stoken. Je zonnecollectoren kunnen dan eerder & langer een bijdrage leveren.
- Probeer het hydraulisch circuit zo eenvoudig mogelijk te houden. Daar zie ik nog ruimte voor verbetering.

Meer tips staan in dit draadje.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat de TS hout inzet omdat ik me voor kan stellen dat hij heel eenvoudig uit z'n werk pallets en stophout kan verkrijgen. Is wel iets van te zeggen.

Die 760kg hout wil er bij mij nog niet in. De berekening lijkt niet gek, maar ik denk dat er geen rekening is gehouden met 2 zaken:
1) De zonneboiler zou 20% van 4000kWh leveren om de zaak vorstvrij te houden = 800kWh in de winter.....Hmmm, en dan selchts enkel over die 8 uur dat het niet donker is overdag.
2) Je kunt hout in je kachel kieperen, maar dat is altijd meer dan het theoretisch vermogen wat je over gemiddelde dagen berekent. Of ga je je stukken hout af wegen op de dagelijkse behoefte en laat je de kachel het gelijkmatig afbranden.
tjapo

Bericht door tjapo »

Bedankt allemaal voor jullie reacties en adviezen!

@JW te R, wij hebben na verbouwing alleen nog maar vloer en muurverwarming, hydraulisch circuit ga ik nog eens voor zitten.
@jantjeV8, Hout stook zal waarschijnlijk wel wat meer zijn ja, dit is natuurlijk in ideale omstandigheden.

Ik ga even hardop denken, hopelijk kunnen jullie mij volgen :P
Ben benieuwd of ik realistisch aan het redeneren ben.

Ik ben dingen in gaan vullen op bouw-energie.be en kom met het huidige huis op een verlies van 12,61 KW bij -8
heb een verbruik van 1500m3 genomen bij die 12,61kw en ben door gaan rekenen met de maatregelen die we willen nemen en kwam op het volgende:

Dak isolatie 9,01KW --> 430m3 TVT 7,4 jaar (22cm steenwol)
Muur isolatie 11,65KW --> 115m3 TVT 20 jaar --> dit is 10cm resol, goedkoper alternatief is 12,5cm glaswol dan krijgen we een R van 5 maar dan is de tvt 10,3 jaar, dikker willen we beneden niet maar boven zou er evt wel wat meer tegen aan kunnen. (Word dan 100m³ besparing)
Vloer isolatie 11,74KW --> 105m3 TVT 14,7 jaar (17cm glaswol)

Als deze 3 toegepast worden kom ik op 7,35 KW, met het verbeteren van de luchtdichting, waar we tijdens het isoleren erg op gaan letten, kom ik op 6,99 KW --> ca. 43m³ besparing

Als ik dan de WTW ventilatie toevoeg kom ik op 4,23 KW --> 330m³ besparing --> TVT 26 jaar... Hier is misschien nog wel wat op te besparen qua aanschaf, dit ga ik nog even uitzoeken.

Glas vervangen door triple zou een besparing opleveren van 63m³, zal nooit rendabel worden.

Zonder triple glas kom ik nog op een verbruik van 500m³

Als we met de houtkachel leuk door stoken en het buffer goed laden voordat we weer gaan varen dan schat ik zn 60% daarvan te kunnen dekken.
Besparing 300m³ + 150m³ SWW --> TVT houtkachel 19,5 jaar....... (tja, moeten er wat voor over hebben).

Houden we 200m³ over voor als we altijd thuis zouden zijn en dan geen hout stoken, maar omdat we elke keer 2 weken weg zijn kan de thermostaat dan op 10 graden.
Als ik een binnentemperatuur invoer van 10 ipv 20, wat prima is voor als we niet thuis zijn, kom ik op 2,97kw verlies. Omgerekend kom ik dan op ca. 140m² --> 1400kWh wat we nodig hebben om het huis vorst vrij te houden, een aanvoer van 15-20 graden zou voldoende moeten zijn. Als we een kwart daarvan nodig hebben voor december, hebben we 350kWh nodig --> 11,3kWh per dag. Dat is 650 Liter water van 30 graden wat kan afkoelen naar 15 graden. Dus als we 3 dagen willen overbruggen hebben we 1.950 --> 2000L nodig. Wat mij verteld is dat een zonneboiler in de winter 0,75kWh/m²/dag kan produceren op lage temperaturen. Om die 11,3kWh/dag te kunnen produceren hebben we dus 15m² heatpipes nodig, omdat we oost/west opstelling hebben zal dit wat meer moeten worden en zullen we ook een grote hellingshoek (70 graden) moeten nemen om dit te kunnen bereiken ook om ervoor te zorgen dat eventuele sneeuw niet op de pipes blijft liggen.

20m² + 1000L buffer met 2 warmtewisselaars en hygiëne spiraal + 1000L buffer met 1 warmtewisselaar. (helaas past een 2000L niet door de deur, want dit zou €500,- schelen.)
Kosten ca. 5400,- (1580 euro subsidie is er al vanaf) Deze zonneboiler is wel dermate groot dat de Douche WTW zo goed als geen nut meer heeft dus deze eventueel achterwege gelaten kan worden. we kunnen hiervan de buffers beter isoleren :)

140m³ gas + 150m³ SWW + vastrecht is €360,- per jaar. --> TVT 15 jaar....

Of

Pelletketel ca. 1800 euro (5000 minus 3200 subsidie)
140m³ + 150m³ voor SWW (zomer) is ca. 500kg pellets a €0,30 is ca. €150 per jaar

360 - 150 = 210
1800/210 = TVT 8,6 jaar

Edit: Er zat een foutje in de tvt berekening van de pelletketel
Plaats reactie