Na zn 2 jaar mee gelezen te hebben maar eens een account aangemaakt omdat we een huis gekocht hebben uit 1979 en graag eens zou willen horen wat jullie mening is over ons plan.
Het is een huis met 110m² opp. standaard rijtjes huis, het is helemaal leeg en er moet een nieuwe badkamer en keuken ingezet worden dus nu de kans om het helemaal aan te pakken.
van wat ik heb kunnen vinden zit er zn 4cm in de spouw en 5cm op het dak voor dit bouwjaar. alle ramen zijn al wel vervangen door HR++ glas
Wat willen we gaan doen:
Dak isoleren tot R 7,2 (u-wert.net)
Muren binnen isoleren tot R 6,66
Vloer isoleren tot R 6,3
WTW-ventilatie plaatsen met aardwarmtewisselaar vooral tegen oververhitting in de zomer omdat we aan de binnenkant isoleren.
Douche WTW
Hout CV 1,5kw straling 11,5KW water (verner 13/10.2 welke meerdere forum leden hebben)
1000L Buffervat met hygiëne spiraal (groter kan niet door de deur, genoeg ruimte voor evt een 2e later)
48 CPC heatpipes (helft oost, helft west) ca. 10.5m²
Beganegrond + badkamer vloerverwarming HOH 10cm.
We willen boven de radiatoren verwijderen en een winter aankijken of het boven warm genoeg blijft door de WTW ventilatie, mocht dit niet het geval zijn gaan we daar nog wandverwarming toepassen.
Nu heb ik via bouw-energie.be wel aardig uit kunnen rekenen hoeveel we nodig hebben bij bepaalde temperaturen maar weet niet hoe een schatting kan maken wat mijn jaar verbruik ongeveer zal gaan worden. Met de berekening kwamen we bij buiten 13 graden op 1.5kw verlies, dan kunnen we dus gaan stoken. en met een buiten temp van -8 kwamen we op een verlies van 3.6kw. ik heb dit geprobeerd om te rekenen naar een soort van jaar verbruik met graaddagen maar kwam niet echt op logische waardes uit. iemand hier een manier voor? ruwe schatting is goed!
weet iemand of de verner drukloos aangesloten kan worden? ik weet dat hij stroom nodig heeft en zelf de luchttoevoer regelt, maar wil niet dat hij in storing valt omdat er geen druk is. want als dat kan ga ik ook de zonneboiler als leegloop aansluiten en gelaagd laten laden.
Ik heb alvast een schema gemaakt met druk, ga er ook nog een maken voor drukloos buffervat als de verner dit kan.

we willen in de woonkamer en de badkamer een thermostaat ophangen en de 2 pompen aan laten sturen zodat als de houtkachel aan staat de badkamer niet al te koud gaat worden.