To BRexit or not to BRexit

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Post Reply
OBL-Rien

Re: To BRexit or not to BRexit

Post by OBL-Rien »

fikkie stoken wrote:Of een greep uit de reserves?
Yup.

fikkie stoken wrote:Je geeft in ieder geval aan zoals je schrijft dat ik een sukkel ben en dat jij van de zon leeft.
het spijt me dat je dat zo ervaart, dat is niet de opzet.
En als ik zou denken dat je een sukkel bent dan zou ik niet de moeite nemen om op je te reageren :wink:

fikkie stoken wrote:zie hier maar de vorm van democratie in; niet iedereen heeft dezelfde mening.
Ik heb geen probleem met andere meningen. Ook al denk ik dat die andere mening is gebaseerd op willekeur.
Waar ik de streep zet is bij morele verantwoording.

Om het maar bot te stellen: Wanneer men willens en wetens goedkeurt dat de overheid middels agressie dwingt belasting cq permies te betalen, dan ben ik van mening dat die persoon een immorele <<scheldwoord>> is.

Is men van mening dat de overheid (moreel gezien) dit recht niet heeft, maar "ik kan er toch niets aan doen". Ok, daarmee kan ik leven.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien

Post by OBL-Rien »

Dutch John wrote:
Joepie wrote:Onder sociale zekerheid valt ook de AOW uitkering, voor als je 65/66/67 bent geworden. De argumentatie doorlezende, kwam mij ineens een ongebruikelijk liberale gedachte boven borrelen. Individuen die in het verleden veel hebben verdiend, hoeven niet aanspraak te maken op een AOW uitkering. Ik als jong werkende vind niet dat ik bij hoef te dragen aan het lummelen van ouderen, het lijkt wel roof! Ik ga gelijk met de straat in beraad.
Mijn zwarte toekomstvisie zegt me dat tegen die tijd geen of niet veel AOW of pensioen uitgekeerd kan worden. En anders valt het gewoon mee. Troost je, we zullen de jeugd niet tot financiële last zijn. Integendeel. Iemand gaat na ons versterven een vliegende start maken met het vruchtgebruik van onze roerende en onroerende zaken. Zonder dat er successierechten naar de overheid gaan. Zonder dat de volgende zich in de schulden hoeft te steken. We schenken alle goederen aan een zelf op te richten stichting, voordat de overheid zijn deel kan opeisen. Vermits onroerend goed tegen die tijd nog een waarde heeft..... Demografie, weetjewel.

Wel eens gerekend wel deel van je loon verdwijnt naar de (semi) overheid in de vorm van loonbelasting, sociale heffingen, BTW, accijnzen, allerlei vage heffingen, verplichte verzekeringen, successierechten en misschien nog wel een paar indirecte? Geloof me, je ergert je pas echt als je geen inkomsten en weinig uitgaven hebt. Met een goed loon zal het je worst zijn, omdat alleen dat wat onder de streep belangrijk is. Terwijl jouw werkelijke waarde het bruto loon is, want dat heeft de baas voor je over. Aangezien een overheid niet graag snijdt in de eigen uitgaven en de omgekeerde demografische kerstboom zijn uitwerking steeds meer zal laten zien, zou een jongere zich nu verschrikkelijk moeten opwinden over de afdragingen van zijn loon.

Groet,
DJ
Zeer goed verwoord.
Ben ik het helemaal mee eens.

Ik heb ooit eens (vrijwillig) een loonsverlaging van 35-40% geaccepteerd. Daarna had ik het gevoeld dat we nauwelijks konden rondkomen. Als ik nu aan die tijd terugdenk... ik zou niet meer weten wat ik met zoveel inkomen zou moeten... (lichte overdrijving :lol: )
Maar het klopt: je kunt met zeer weinig geld uitkomen, minder dan je denkt. Het neemt bij ons ook nog steeds verder af. En dan realiseer je je pas hoe "duur" onze samenleving eigenlijk is: Al die productiviteit, waar gaat dat werk allemaal heen?
De werkenden realiseren zich niet dat de werkelijke belasting waarschijnlijk in de orde grootte van 80% ligt, als ze dat zouden ontdekken zou er morgen een revolutie zijn. 1 dag in de week werk je voor jezelf en je gezin. De rest is voor "de samenleving", i.e. overheid, bommen, multinationals, banken, greenpeace en andere actie groepen, etc etc

Ik ben er van overtuigd dat wanneer we alleen maar de excessen wegdoen, de gemiddelde werkweek naar 20 uur kan en we toch met elkaar in grotere welvaart kunnen leven.

// Sarcasme// Maar ja, dan wordt je niet langer "beschermt" door de overheid tegen multinationals en terroristen...\\ Sarcasme\\

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Joepie

Post by Joepie »

Dutch John wrote: Mijn zwarte toekomstvisie zegt me dat tegen die tijd geen of niet veel AOW of pensioen uitgekeerd kan worden. En anders valt het gewoon mee. Troost je, we zullen de jeugd niet tot financiële last zijn. Integendeel. Iemand gaat na ons versterven een vliegende start maken met het vruchtgebruik van onze roerende en onroerende zaken. Zonder dat er successierechten naar de overheid gaan. Zonder dat de volgende zich in de schulden hoeft te steken. We schenken alle goederen aan een zelf op te richten stichting, voordat de overheid zijn deel kan opeisen. Vermits onroerend goed tegen die tijd nog een waarde heeft..... Demografie, weetjewel.
Fatalistisme is niet mijn deel :wink: .
Mooie gedachte, van het voordelig overdragen van roerende en onroerende zaken. Ik neem aan dat de vruchtgebruiker in spe grootgebracht is met kinderbijslag, biblotheek, uitstekende scholing, en noem maar op. En dat de onroerende zaken met de hulp van hypotheekafrenteaftrek zijn betaald? Nogmaals, dan moet je een heel goede baan hebben gehad om dat aan belastigen te hebben opgebracht. Ik denk dat het bedrijfsleven ook een duitje in het zakje heeft gedaan. Maar dat dan ter zijde gelegd, om de mooie gedachte voort te zetten moet de nieuwe vruchtgebruiker in spe dus uit hetzelfde hout gesneden zijn. Anders heeft die persoon met zijn lage lasten zelfs bij een belastbaar loon veel ruimte om te gaan spenderen/consumeren. Zou er daarom BTW zijn?
Wel eens gerekend wel deel van je loon verdwijnt naar de (semi) overheid in de vorm van loonbelasting, sociale heffingen, BTW, accijnzen, allerlei vage heffingen, verplichte verzekeringen, successierechten en misschien nog wel een paar indirecte? Geloof me, je ergert je pas echt als je geen inkomsten en weinig uitgaven hebt. Met een goed loon zal het je worst zijn, omdat alleen dat wat onder de streep belangrijk is. Terwijl jouw werkelijke waarde het bruto loon is, want dat heeft de baas voor je over. Aangezien een overheid niet graag snijdt in de eigen uitgaven en de omgekeerde demografische kerstboom zijn uitwerking steeds meer zal laten zien, zou een jongere zich nu verschrikkelijk moeten opwinden over de afdragingen van zijn loon.
Ik wind me niet zo snel op hoor. Ik ben ingelezen in de NL economie, dus ik weet vrij goed waar mijn belastingen en sociale premies naar toe gaan. Ik ben zelfstandige, dus ik weet zelfs heel goed wat er onder de streep overblijft. Vind ik het erg? Neen. Al fietsende tussen het natuurgroen over de fraaie fietspaden, in de (redelijk) schone lucht, beschermd tegen het wassende water, net voorzien van een kostbaar tandherstel, met onder de snelbinder een boek van de bibliotheek en een bul van de universiteit, al terugblikkende op de uitstekende dure zorg die mijn stervende vader heeft mogen krijgen en de gedachte dat mijn kinderen dezelfde kansen kunnen krijgen als ik, geven mij, een goed gevoel.

Vind ik het leuk? Nee dat ook weer niet, maar eerlijk gezegd zou bij veel huishoudens, mogelijk ook de onze, een lagere belastingdruk in ieder geval deels leiden tot meer consumptie. (Nee dit is geen argument om belastingen te verhogen ).

Een leefstijl die je omschrijft is op de wereld best te vinden. Bijvoorbeeld in India, ook geen belastingen (die worden grootschalig ontweken), grotendeels zelfvoorzienend en overdracht van oud op jong. En overdracht van werk van oud op zeer jong, want scholing is schaars en duur, en de zelfvoorzienendheid brengt heel veel handarbeid met zich mee in en rondom het huis. De lage afdracht aan belastingen weerspiegelt zich in de zorg en de sociale zekerheid.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Joepie

Post by Joepie »

OBL-Rien wrote: Om het maar bot te stellen: Wanneer men willens en wetens goedkeurt dat de overheid middels agressie dwingt belasting cq permies te betalen, dan ben ik van mening dat die persoon een immorele <<scheldwoord>> is.

Is men van mening dat de overheid (moreel gezien) dit recht niet heeft, maar "ik kan er toch niets aan doen". Ok, daarmee kan ik leven.
Nou nou, en je was tot nu toch nog zo netjes gebleven.
Dat geweld is in het leven geroepen omdat vriendelijk vragen om bij te dragen aan de sociale structuur waar men gebruik van maakt niet hielp. Zwartrijders worden ook beboet. Of mensen die uitkeringsfraude plegen. In de managementwetenschappen wordt vrij duidelijk uitgelegd dat sociale structuren op vrijwillige basis (noem het gevuld met moreel) niet kunnen werken. Zoek maar een op Tragedie van de meent. Soms is er gewoon iemand nodig die zeggenschap boven de ander heet. Dat kan je baas zijn, een ouder, of een overheid.
Joepie

Post by Joepie »

OBL-Rien wrote: Ik ben er van overtuigd dat wanneer we alleen maar de excessen wegdoen, de gemiddelde werkweek naar 20 uur kan en we toch met elkaar in grotere welvaart kunnen leven.
Je vind het prettig als anderen open staan voor jouw ideeën, maar zelf ben je heel stellig in je mening. Kan je voorstellen dat anderen dit interpreteren als superioriteit?

Je moet in dit verband toch echt even definiëren wat je onder welvaart verstaat, want de huidige zorgstaat kan toch echt niet worden betaald met een dergelijke structuur. Hoewel men het anders voelt, het gros van de mensen betaalt een moderate belasting. In 2015 werd 53% van de inkomensbelasting betaald door de 10% met de hoogste inkomens.
Last edited by Joepie on 05 Jul 2016, 10:23, edited 1 time in total.
OBL-Rien

Post by OBL-Rien »

Joepie wrote:
OBL-Rien wrote: Om het maar bot te stellen: Wanneer men willens en wetens goedkeurt dat de overheid middels agressie dwingt belasting cq permies te betalen, dan ben ik van mening dat die persoon een immorele <<scheldwoord>> is.

Nou nou, en je was tot nu toch nog zo netjes gebleven.
Dat geweld is in het leven geroepen omdat vriendelijk vragen om bij te dragen aan de sociale structuur waar men gebruik van maakt niet hielp. Zwartrijders worden ook beboet. Of mensen die uitkeringsfraude plegen. In de managementwetenschappen wordt vrij duidelijk uitgelegd dat sociale structuren op vrijwillige basis (noem het gevuld met moreel) niet kunnen werken. Zoek maar een op Tragedie van de meent.
Het NAP gaat alleen over agressie, niet over geweld.
Zelfverdediging is (imo) zelfs een soort plicht.
Fraude etc zijn vormen van agressie waartegen men zich mag (en moet) verdedigen.

Joepie wrote:Soms is er gewoon iemand nodig die zeggenschap boven de ander heet. Dat kan je baas zijn, een ouder, of een overheid.
Op het risico af dat je je beledigd gaat voelen: dit zegt imo meer over jezelf dan mensen in het algemeen.
"Projection is a bitch"

PS: Ik zal niet op de "Tragedie van de meent" ingaan, ik heb daarvan -natuurlijk- (lol) een eigen interpretatie.

Dutch John

Post by Dutch John »

Joepie wrote:Ik neem aan dat de vruchtgebruiker in spe grootgebracht is met kinderbijslag, biblotheek, uitstekende scholing, en noem maar op..
Geen idee. Misschien moet hij of zij nog geboren worden. Of vluchten uit een ver land.
En dat de onroerende zaken met de hulp van hypotheekafrenteaftrek zijn betaald?

Nee, althans niet veel. Gewoon binnen enkele jaren afgelost door alleen te werken en niet te leven. Leven halen we nu dubbel in.
Nogmaals, dan moet je een heel goede baan hebben gehad om dat aan belastigen te hebben opgebracht.

Het betaalde niet verkeerd, maar de hoogte zat vooral in het 50-60 uur per week werken gedurende meer dan 15 jaar. Verder ben ik het met Rien eens: je kunt met heel weinig toe als je je behoeftes weet te temperen en zelfredzaamheid opkweekt. We hebben armoede anders gedefinieerd. Liever vrij zonder inkomen, dan ketend aan een hoog consumptieniveau met bijbehorend hoog salaris. Dat laatste staat gelijk aan file rijden met 100 km/h. Laat ons dan maar sukkelen over een lege weg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien

Post by OBL-Rien »

Joepie wrote:
OBL-Rien wrote: Ik ben er van overtuigd dat wanneer we alleen maar de excessen wegdoen, de gemiddelde werkweek naar 20 uur kan en we toch met elkaar in grotere welvaart kunnen leven.
Je vind het prettig als anderen open staan voor jouw ideeën, maar zelf ben je heel stellig in je mening. Kan je voorstellen dat anderen dit interpreteren als superioriteit?
Wat is er mis met superioriteit?
Superioriteit is a fact of life.
Ik heb aan dit thema zeer veel tijd gespendeerd, meer dan menig beroepsopleiding duurt.
Dat schemert wellicht door.
Bovenien, logica is zwart/wit, er zijn geen gradaties.
Wel -zoals ik af en toe ook stipuleer- is dit soort theorieën alleen falsifieerbaar. I.e. het is niet bewijsbaar dat ze correct zijn, alleen bewijsbaar dat ze fout zijn.

OBL-Rien wrote:Je moet in dit verband toch echt even definiëren wat je onder welvaart verstaat, want de huidige zorgstaat kan toch echt niet worden betaald met een dergelijke structuur. Hoewel met het anders voelt, het gros van de mensen betaalt een moderate belasting.
De maatschappij zou een andere zijn, en welvaart kan (en moet) door iedereen persoonlijk gedefinieerd worden. Waar het om gaat is dat de samenleving stoelt op universele morele waarden. So what als we daarom geen iphones meer zouden hebben?. (Al geloof ik zelf dat we veel betere iphones zouden hebben)
OBL-Rien wrote: In 2015 werd 53% van de inkomensbelasting betaald door de 10% met de hoogste inkomens.
Waar ligt de grens van modaal?
I.e. welk percentage inkomstenbelasting is betaald door boven cq onder modaal verdienenden?

Joepie

Post by Joepie »

OBL-Rien wrote: Wat is er mis met superioriteit?
Superioriteit is a fact of life.
Ik heb aan dit thema zeer veel tijd gespendeerd, meer dan menig beroepsopleiding duurt.
Dat schemert wellicht door.
Nou, enig narcisme schemert door.
OBL-Rien wrote: De maatschappij zou een andere zijn, en welvaart kan (en moet) door iedereen persoonlijk gedefinieerd worden. [/quote
Dus je stelt dat het voor ons allemaal beter wordt, maar we moeten zelf nog even bedenken waarom en hoe het voor ons beter wordt. Van een groot denker wordt toch echt meer verwacht.
OBL-Rien wrote:
Joepie wrote:In 2015 werd 53% van de inkomensbelasting betaald door de 10% met de hoogste inkomens.
I.e. welk percentage inkomstenbelasting is betaald door boven cq onder modaal verdienenden?
Ik mag de Meester graag dienen:
Een kwartiel is een kwart van de belasting betalende bevolking. De 1e kwartiel is de 25% met de laagste inkomens en de 4e kwartiel bevat de 25% hoogste inkomens. Hieronder hoeveel inkomstenbelasting per jaar per kwartiel wordt voortgebracht:

Kwartiel 1: 3% (€2,6 miljard) (Inkomen gemiddeld €17k)
Kwartiel 2: 10% (€8,5 miljard)
Kwartiel 3: 23% (€19,8 miljard)
Kwartiel 4: 65% (€54,6 miljard) (Inkomen gemiddeld €120k)

Dit gaat alleen over inkomensbelasting. Zaken zoals huurtoeslag en zorgtoeslag (wijs je die ook af?) zorgt ervoor dat het besteedbaar inkomen van de mensen in kwartiel vier ongeveer drie keer hoger is dan in kwartiel 1.
Joepie

Post by Joepie »

Dutch John wrote:Verder ben ik het met Rien eens: je kunt met heel weinig toe als je je behoeftes weet te temperen en zelfredzaamheid opkweekt. We hebben armoede anders gedefinieerd. Liever vrij zonder inkomen, dan ketend aan een hoog consumptieniveau met bijbehorend hoog salaris. Dat laatste staat gelijk aan file rijden met 100 km/h. Laat ons dan maar sukkelen over een lege weg.

Groet,
DJ
Ik heb best respect voor de leefwijze. Maar ik vind dan wel dat je ook afstand moet nemen (of hebben genomen) van alles wat die consumptiemaatschappij op basis van sociaal draagvlak jou biedt. Daaronder zorg, AOW, zorgtoeslag, huurtoeslag. En ook per beurt betalen voor publieke goederen/diensten als je daar gebruik van maakt.
Anders is het wat mij betreft selectief winkelen voor eigen nut.

Zoals OBL-Rien al min of meer schreef: afdrachten uit het verleden zijn geen garantie voor ontvangsten van overheidsgelden nu.
Last edited by Pietje on 05 Jul 2016, 22:09, edited 1 time in total.
Reason: Quote gefixed
OBL-Rien

Post by OBL-Rien »

Joepie wrote:
OBL-Rien wrote: De maatschappij zou een andere zijn, en welvaart kan (en moet) door iedereen persoonlijk gedefinieerd worden.
Dus je stelt dat het voor ons allemaal beter wordt, maar we moeten zelf nog even bedenken waarom en hoe het voor ons beter wordt. Van een groot denker wordt toch echt meer verwacht.
Zal ik dan even voor jou bepalen wat jij leuk vindt? :mrgreen:
Dat namelijk wat je vraagt. Maar als ik zou zeggen wat jij moet doen om het beter te hebben zou je me ongetwijfeld (en terecht) van arrogantie en superioriteitsdenken beschuldigen.

Joepie wrote:
OBL-Rien wrote:
Joepie wrote:In 2015 werd 53% van de inkomensbelasting betaald door de 10% met de hoogste inkomens.
Ik mag de Meester graag dienen:
Een kwartiel is een kwart van de belasting betalende bevolking. De 1e kwartiel is de 25% met de laagste inkomens en de 4e kwartiel bevat de 25% hoogste inkomens. Hieronder hoeveel inkomstenbelasting per jaar per kwartiel wordt voortgebracht:

Kwartiel 1: 3% (€2,6 miljard) (Inkomen gemiddeld €17k)
Kwartiel 2: 10% (€8,5 miljard)
Kwartiel 3: 23% (€19,8 miljard)
Kwartiel 4: 65% (€54,6 miljard) (Inkomen gemiddeld €120k)

Dit gaat alleen over inkomensbelasting. Zaken zoals huurtoeslag en zorgtoeslag (wijs je die ook af?) zorgt ervoor dat het besteedbaar inkomen van de mensen in kwartiel vier ongeveer drie keer hoger is dan in kwartiel 1.
Dat was niet echt mijn vraag, maar ik heb het artikel inmiddels ook gevonden en daar maak ik uit op dat het bovenste kwartiel kennelijk begint bij 2x modaal.
Waarbij aangetekend dient te worden dat de belastingdienst dubbel verdieners als 1 telt.
Mijn eerdere verwachting dat de middenmoot de meeste belasting betaald lijkt dus goed te zijn geweest.

Of ik toeslagen afwijs?

Dat ligt er aan: wanneer de overvaller in het donkere steegje 100 euro rooft en je dan 10 euro teruggeeft is daar natuurlijk niets op tegen.
Wanneer je echter weet dat er een overvaller in een steegje staat en je waarschuwt de persoon die het steegje ingaat niet, en krijgt later 10 euro van de overvaller als deze uit het steegje te voorschijn komt, tsja dat is niet erg moreel wel?

Joepie

Post by Joepie »

OBL-Rien wrote: Zal ik dan even voor jou bepalen wat jij leuk vindt? :mrgreen:
Dat namelijk wat je vraagt. Maar als ik zou zeggen wat jij moet doen om het beter te hebben zou je me ongetwijfeld (en terecht) van arrogantie en superioriteitsdenken beschuldigen.
Nee, superioriteit is een fact of life, remember? Dat accepteer ik. Ook dat sommige mensen meer weten of kunnen dan ik, en dat sommige ook betere besluiten kunnen nemen dan ik. Vertel het mij maar. Dan kan ik altijd nog zeggen of ik het er mee eens ben of niet.
OBL-Rien wrote: Dat was niet echt mijn vraag, maar ik heb het artikel inmiddels ook gevonden en daar maak ik uit op dat het bovenste kwartiel kennelijk begint bij 2x modaal.
Waarbij aangetekend dient te worden dat de belastingdienst dubbel verdieners als 1 telt.
Mijn eerdere verwachting dat de middenmoot de meeste belasting betaald lijkt dus goed te zijn geweest.
?
OBL-Rien wrote: Of ik toeslagen afwijs?

Dat ligt er aan: wanneer de overvaller in het donkere steegje 100 euro rooft en je dan 10 euro teruggeeft is daar natuurlijk niets op tegen.
Wanneer je echter weet dat er een overvaller in een steegje staat en je waarschuwt de persoon die het steegje ingaat niet, en krijgt later 10 euro van de overvaller als deze uit het steegje te voorschijn komt, tsja dat is niet erg moreel wel?
Dit is niet echt een concreet antwoord. De vergelijking met de overvaller gaat niet op omdat jij niet wordt beroofd van die 100 euro.
Sla jij toeslagen nu wel of niet af? Als jij verwacht dat die domme werkenden 10 euro aan jou moeten geven omdat je eenvoudigweg je handje ophoudt, dan is dat inderdaad niet erg moreel.
Een wijs man zei eens eerder: "Moreel handelen is een principe kwestie, je kunt niet "een beetje moreel zijn". Je handelt moreel, of je doet het niet."
OBL-Rien

Post by OBL-Rien »

Joepie wrote:
OBL-Rien wrote: Zal ik dan even voor jou bepalen wat jij leuk vindt? :mrgreen:
Nee, superioriteit is een fact of life, remember? Dat accepteer ik. Ook dat sommige mensen meer weten of kunnen dan ik, en dat sommige ook betere besluiten kunnen nemen dan ik. Vertel het mij maar. Dan kan ik altijd nog zeggen of ik het er mee eens ben of niet.
Leef volgens het NAP.

Joepie wrote:
OBL-Rien wrote: Of ik toeslagen afwijs?

Dit is niet echt een concreet antwoord. De vergelijking met de overvaller gaat niet op omdat jij niet wordt beroofd van die 100 euro.
Sla jij toeslagen nu wel of niet af? Als jij verwacht dat die domme werkenden 10 euro aan jou moeten geven omdat je eenvoudigweg je handje ophoudt, dan is dat inderdaad niet erg moreel.
Een wijs man zei eens eerder: "Moreel handelen is een principe kwestie, je kunt niet "een beetje moreel zijn". Je handelt moreel, of je doet het niet."
Mijn antwoord was principieel te zien.
Maar ik denk dat je mij persoonlijk vraagt of ik toeslagen krijg (i.e. niet afwijs) ?

Ik ontvang alleen zorgtoeslag. Verder niets.
Ik heb daarmee geen probleem omdat ik gedwongen wordt een ziektekosten cq zorgverzekering te nemen.
I.e. het is dus een doorgeefluik waarbij ik uiteindelijk meer moet betalen dan ik aan toeslag krijg en er dus geen sprake is van "ontvangen", maar van een verlaging van het geroofde.

Joepie

Post by Joepie »

OBL-Rien wrote: Leef volgens het NAP.
Nee, niet mee eens. Leuk speeltje voor een individu. Niet haalbaar voor maatschappijen.
OBL-Rien wrote: Ik denk dat je mij persoonlijk vraagt of ik toeslagen krijg (i.e. niet afwijs) ?
Ik ontvang alleen zorgtoeslag. Verder niets.
Ik heb daarmee geen probleem omdat ik gedwongen wordt een ziektekosten cq zorgverzekering te nemen.
I.e. het is dus een doorgeefluik waarbij ik uiteindelijk meer moet betalen dan ik aan toeslag krijg en er dus geen sprake is van "ontvangen", maar van een verlaging van het geroofde.
De maximale zorgtoeslag is ongeveer net zo hoog als de basisverzekering.
Daarmee is de balans gelijk opgemaakt. Verder niet te veel zorgkosten maken (bezoek dokter, tandarts, specialist) want dat gaat ten koste van de maatschappij. En straks natuurlijk de AOW even netjes terugstorten.

Individuen die onder het mom van 'zuinig leven' vinden dat ze niets hoeven af te dragen, maar wel mogen ontvangen, zijn in mijn ogen gelijk aan de individuen die het logisch vinden om geld te krijgen voor niet te willen werken.
OBL-Rien

Post by OBL-Rien »

Joepie wrote:En straks natuurlijk de AOW even netjes terugstorten.
Ik heb ca 25 jaar in het buitenland gewerkt. 2% AOW korting voor elk jaar niet in NL, dus ik hoef niet zo heel veel terug te storten :mrgreen:

Maar misschien mag ik iets van de belasting/premies van mijn kinderen hebben? :mrgreen:
Joepie wrote:Individuen die onder het mom van 'zuinig leven' vinden dat ze niets hoeven af te dragen, maar wel mogen ontvangen, zijn in mijn ogen gelijk aan de individuen die het logisch vinden om geld te krijgen voor niet te willen werken.
Dat ben ik met je eens,
Maar weinig inkomen betekent niet dat er geen constructief werk voor de samenleving gedaan wordt.

Post Reply