Dutch John wrote:
Mijn zwarte toekomstvisie zegt me dat tegen die tijd geen of niet veel AOW of pensioen uitgekeerd kan worden. En anders valt het gewoon mee. Troost je, we zullen de jeugd niet tot financiële last zijn. Integendeel. Iemand gaat na ons versterven een vliegende start maken met het vruchtgebruik van onze roerende en onroerende zaken. Zonder dat er successierechten naar de overheid gaan. Zonder dat de volgende zich in de schulden hoeft te steken. We schenken alle goederen aan een zelf op te richten stichting, voordat de overheid zijn deel kan opeisen. Vermits onroerend goed tegen die tijd nog een waarde heeft..... Demografie, weetjewel.
Fatalistisme is niet mijn deel

.
Mooie gedachte, van het voordelig overdragen van roerende en onroerende zaken. Ik neem aan dat de vruchtgebruiker in spe grootgebracht is met kinderbijslag, biblotheek, uitstekende scholing, en noem maar op. En dat de onroerende zaken met de hulp van hypotheekafrenteaftrek zijn betaald? Nogmaals, dan moet je een heel goede baan hebben gehad om dat aan belastigen te hebben opgebracht. Ik denk dat het bedrijfsleven ook een duitje in het zakje heeft gedaan. Maar dat dan ter zijde gelegd, om de mooie gedachte voort te zetten moet de nieuwe vruchtgebruiker in spe dus uit hetzelfde hout gesneden zijn. Anders heeft die persoon met zijn lage lasten zelfs bij een belastbaar loon veel ruimte om te gaan spenderen/consumeren. Zou er daarom BTW zijn?
Wel eens gerekend wel deel van je loon verdwijnt naar de (semi) overheid in de vorm van loonbelasting, sociale heffingen, BTW, accijnzen, allerlei vage heffingen, verplichte verzekeringen, successierechten en misschien nog wel een paar indirecte? Geloof me, je ergert je pas echt als je geen inkomsten en weinig uitgaven hebt. Met een goed loon zal het je worst zijn, omdat alleen dat wat onder de streep belangrijk is. Terwijl jouw werkelijke waarde het bruto loon is, want dat heeft de baas voor je over. Aangezien een overheid niet graag snijdt in de eigen uitgaven en de omgekeerde demografische kerstboom zijn uitwerking steeds meer zal laten zien, zou een jongere zich nu verschrikkelijk moeten opwinden over de afdragingen van zijn loon.
Ik wind me niet zo snel op hoor. Ik ben ingelezen in de NL economie, dus ik weet vrij goed waar mijn belastingen en sociale premies naar toe gaan. Ik ben zelfstandige, dus ik weet zelfs heel goed wat er onder de streep overblijft. Vind ik het erg? Neen. Al fietsende tussen het natuurgroen over de fraaie fietspaden, in de (redelijk) schone lucht, beschermd tegen het wassende water, net voorzien van een kostbaar tandherstel, met onder de snelbinder een boek van de bibliotheek en een bul van de universiteit, al terugblikkende op de uitstekende dure zorg die mijn stervende vader heeft mogen krijgen en de gedachte dat mijn kinderen dezelfde kansen kunnen krijgen als ik, geven mij, een goed gevoel.
Vind ik het leuk? Nee dat ook weer niet, maar eerlijk gezegd zou bij veel huishoudens, mogelijk ook de onze, een lagere belastingdruk in ieder geval deels leiden tot meer consumptie. (Nee dit is geen argument om belastingen te verhogen ).
Een leefstijl die je omschrijft is op de wereld best te vinden. Bijvoorbeeld in India, ook geen belastingen (die worden grootschalig ontweken), grotendeels zelfvoorzienend en overdracht van oud op jong. En overdracht van werk van oud op zeer jong, want scholing is schaars en duur, en de zelfvoorzienendheid brengt heel veel handarbeid met zich mee in en rondom het huis. De lage afdracht aan belastingen weerspiegelt zich in de zorg en de sociale zekerheid.