verlagen van de druk in cv ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld

Re: verlagen van de druk in cv ketel

Bericht door hanskraayeveld »

ritsaert snijder schreef: Het gaat zeer zeker niet alleen om het tegelijk wegvallen van waterdruk en electriciteit.
Nee klopt.
a. Wegvallen van electriciteit, of pompdefect.
b. Wegvallen waterdruk.
c. Normaal tot hard stoken cv kachel.

Het gaat dus om 3 gecombineerde dingen.
En als dat bij mijn systeem anders is, leg het dan even uit...
En ik heb een systeem onder druk...
holtere

Bericht door holtere »

In deze discussie ontbreekt nog ieder hard argument waarom je voor een reeks van technische hulpmiddelen zou moeten kiezen omwille van de veiligheid i.p.v. de zo mooi omschreven intrinsieke veiligheid van een open systeem.
Ik heb ingebracht dat gesloten systemen het leven van een kachelbouwer aanmerkelijk simpeler maken omdat je kooktemperatuur omhoog vliegt onder druk. Als dat de reden is, zo zij het? Voor de rest geen argumenten gehoord dan "ik heb zo'n systeem en dat is m.i. veilig"
In mijn oren blijft het een beetje op vliegvakantie met een zweefvlieger, een parachute en een luchtkussen aan boord 8)
Je hebt voor deze veiligheid elektriciteit nodig, stromend water van je waterleiding, een paar sensoren en ventielen, je moet onderhoud plegen en je mag ook nog eens niet stom doen :fff
In Amerika zou er nog een disclaimer bijzitten een een handleiding voor calamiteiten :lol:
hanskraayeveld

holtere schreef:In deze discussie ontbreekt nog ieder hard argument waarom je voor een reeks van technische hulpmiddelen zou moeten kiezen omwille van de veiligheid i.p.v. de zo mooi omschreven intrinsieke veiligheid van een open systeem.
Ik heb ingebracht dat gesloten systemen het leven van een kachelbouwer aanmerkelijk simpeler maken omdat je kooktemperatuur omhoog vliegt onder druk. Als dat de reden is, zo zij het? Voor de rest geen argumenten gehoord dan "ik heb zo'n systeem en dat is m.i. veilig"
In mijn oren blijft het een beetje op vliegvakantie met een zweefvlieger, een parachute en een luchtkussen aan boord 8)
Je hebt voor deze veiligheid elektriciteit nodig, stromend water van je waterleiding, een paar sensoren en ventielen, je moet onderhoud plegen en je mag ook nog eens niet stom doen :fff
In Amerika zou er nog een disclaimer bijzitten een een handleiding voor calamiteiten :lol:
:D
Nou wat mij een beetje tegen de borst stuit, is het volgende:
Ik lees nergens: Ik heb een gesloten systeem gehad en ik liep tegen verschillende problemen op...
Nee, allemaal mensen met een open systeem (wat ik absoluut niet afraad of ter discussie breng) die in het wilde weg met drukken en liters stoom gaan smijten...
Als ik met de auto een ongeluk maak en die benzine tank gaat lek en er komt een vonkje bij kan dat temperaturen halen van boven de 1000 graden en een oppervlakte van misschien wel 100 m2 en vlamhoogte van 3 meter...

Nou nou das niet mis...

Ik stap morgen op de fiets...
GTV6

Bericht door GTV6 »

Ik heb zojuist een gesloten systeem gemaakt met buffervat en Atmos ketel.
Volgens mij zit er veiligheid genoeg in, maar met houtstook moet je meer je verstand gebruiken dan met een gasketel. Een open systeem is redelijk veilig maar ook dan moet je het juist aanleggen en met zaken rekening houden.
Een open systeem heeft als nadeel dat er sprake is van zuurstofrijk water, met een RVS wisselaar is dat geen probleem een stalen ketel gaat wat korter mee. Als je open expansievat onvoldoende water krijgt kan het ook mis gaan.
Maar heb je een zelfbouw wisselaar dan is het een heel getob om hier een gesloten veilig systeem van te maken.
Mijn gesloten systeem kent de volgende veiligheden.
Er is een extra wisselaar in de ketel gemaakt om met leidingwater te koelen. De klep hiervan is mechanisch bediend met een waselement, dit element is dubbel uitgevoerd. Vervolgens is er een overstort op 2,5 Bar.
Er zijn twee rookgasthermostaten een om te regelen een voor maximaal, er is een elektrische ketelthermostaat en een mechanische op waselement. Bij bereiken gewenste temperatuur gaat de rookgasventilator uit. Het vermogen neemt hierdoor af. Werkt dit ook niet gaat de trekregelaar mechanisch deels afsluiten.
De leidingen zijn zo aangelegd dat het water ook zonder pomp naar de buffer gaat. Als je je dan beperkt tot een 80 graden buffer heb je weinig te vrezen toch. Bij een nagenoeg geladen buffer geen 20 kg hout erin doen.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Mijn voorkeur gaat uit naar een open systeem omdat het low tech, hufterproef en onder alle omstandigheden werkend is.
groet!

Ritsaert
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Precies. Mijn pelletkachel staat gewoon onder druk. Daar is t ding op ontworpen. Met een stukhoutketel is t een ander verhaal. Zeker als je temperaturen boven de 100 graden normaal vindt. Een extra rendementsverlies door een extra warmtewisselaar is ook een ding. Hufterproof met de argumenten die Holtere aandraagt snijden ook hout. Het is maar waar je voor kiest. Ga je onder druk werken, dan is t op zijn minst raadzaam je te verdiepen in de achterliggende natuurkunde.
holtere

Bericht door holtere »

Een tijd geleden, toen ik hier met zelf cv-kacheltjes lassen aan de gang ging was er nog een reden.
De meeste gesloten systemen staan rechtstreeks in verbinding met de buffer. Ik had me bedacht dat een gaatje in de kachel weleens een paar honderd liter water vanuit de buffer in de kamer zou kunnen opleveren. Dat was eigenlijk al reden genoeg :lol:
Nu zit er in ons open systeem ook al zo'n honderd liter maar met de buffer erbij 600, laat staan 2000, is toch andere koek!
Een wisselaartje ertussen voelt wat dat betreft dus goed!
Het maakt niet zoveel uit waar je voor kiest als het maar bewust en met verstand van zaken!
hanskraayeveld

Nou kijk, toch eindelijk ook wat positievere reacties...
Dank ervoor!

Ik weet niet hoe veilig en goed een open systeem is, daarom geen oordeel.
Serieus, ik ken alleen mensen (meer als 20) met een houtkachel op een gesloten systeem.
Dat zijn bijna allemaal mensen die zich nauwelijks in natuurkunde verdiept hebben.
En ze hebben geen brandwonden en zijn vaak tevreden, en als ze ontevreden zijn is het meestal over het houtverbruik.

Maar open zal ongetwijfeld heel goed zijn!
Zijn er trouwens fabrikanten die een open systeem voorschrijven/aanraden?

Ik vraag me trouwens af hoeveel procent open heeft en hoeveel gesloten...
holtere

Bericht door holtere »

Ik weet niet hoe veilig en goed een open systeem is, daarom geen oordeel.
Dat maakt een open discussie over de voors en tegens niet eenvoudiger :?:
Zijn er trouwens fabrikanten die een open systeem voorschrijven/aanraden?
Ik vraag me trouwens af hoeveel procent open heeft en hoeveel gesloten...
In Nederland zullen er wel veel gesloten systemen zijn. Ik denk dat er in het buitenland waar de systemen robuster en het klimaat wat grimmiger de situatie heel anders is. De Nederlandse ijzerhandel is zich pas een paar jaar aan het richten op hout-cv systemen, het buitenland kent al een laaaaange traditie :mrgreen:
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Hier ook open systeem. Veiligheid was zo'n beetje het laatste argument daarvoor. Wel belangrijk voor mij:
-Het past beter bij themosifonwerking. Onder druk zal het ook werken, maar voor thermosifon ligt een open systeem nu eenmaal voor de hand.
-Simpel expansievat, geen drukvat dat kapot kan. Water bijvullen beperkt zich tot eenmaal per jaar, dus daar is mee te leven.
-Thermosifon vereenvoudigt alles nog eens dramatisch: geen sensoren, geen pomp, geen besturing, geen elektriciteit, geen noodkoeling. We zijn tegenwoordig gegroeid naar complexe systemen, maar enige zelfreflectie is van tijd tot tijd niet verkeerd. En dan lijken moderne systemen toch vaak van het kaliber "waarom makkelijk als het ook moeilijk kan".
hanskraayeveld schreef:en als ze ontevreden zijn is het meestal over het houtverbruik.
Zeer herkenbaar. In mijn omgeving verbruiken de cv kachelstokers driemaal zoveel als de stokers zonder cv systeem. Vandaar mijn keuze voor alleen SWW zonder cv functie.

Small is beautiful.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

hanskraayeveld schreef:Nou kijk, toch eindelijk ook wat positievere reacties...
Dank ervoor!..
Het is voor mij positief als je een voor jezelf begrijpbaar en passend systeem kan bouwen!
groet!

Ritsaert
holtere

Bericht door holtere »

-Thermosifon vereenvoudigt alles nog eens dramatisch: geen sensoren, geen pomp, geen besturing, geen elektriciteit, geen noodkoeling. We zijn tegenwoordig gegroeid naar complexe systemen, maar enige zelfreflectie is van tijd tot tijd niet verkeerd. En dan lijken moderne systemen toch vaak van het kaliber "waarom makkelijk als het ook moeilijk kan".
Slaat de spijker op z'n kop en ik blijf me er zelf ook telkens weer schuldig aan maken:
De voorgangen van onze kachel (viewtopic.php?f=13&t=5455) heeft wel 14 dagen alleen op thermosifon gelopen i.v.m. ander werkzaamheden. Z'n opbouw leent zich bij uitstek daarvoor. Later heb ik toch gewoon weer de Laddomat aangesloten en heb de pomp weer aangezet....waarom? Met hard stoken en een gevulde buffer ging er wel wat borrelen maar ik had er eigenlijk 35 mm pijp aan moeten knopen i.p.v. 28, dan had ik de rest van de rommel niet nodig gehad :fff . Altijd weer die reflex om naar "makkelijk" te grijpen terwijl we de kennis die de natuurkunde ons biedt niet gebruiken. Bedenk maar dat een elektrische pomp dik een kuub of meer hout per jaar kost aan stroom, dat is al 10% van je verbruik. Tel daarbij op het verlies door pompen over de cv-ketel dan heb je al 20% te pakken!
Een cv is nooit bedacht voor de zuinigheid maar voor de "luxe" en dat kan omdat de middelen over de rand klotsen :fff
Zo kan ie wel weer effe :lol:
sasanki

Bericht door sasanki »

holtere schreef:Waarom zou je de warmte van de houtkachel naar de cv niet overdragen d.m.v. een warmtewisselaar?

Dat was weer een tijdje geleden dat er contact was , ondertussen het hele huis verbouwd en de gas C.V verbeterd.
U had gelijk..... in mijn plan had ik te weinig warmteoverdracht, dus wil ik het systeem niet meer aan elkaar koppelen d.mv pijpen,maar een wamtewisselaar er tussen zetten. (alles werkte wel goed op 0,5 bar).Ik had de c.v ketel 4 meter lager aangelegd en had dus meer druk door mijn open expansievat.
Aan de houtkant wamt het buffervat snel op tot 90 Celsius, alleen raak ik de warmte niet goed kwijt.
DUS: ...........platenwarmte wisselaar aanleggen tussen nu en een paar weken.
Deze winter wil ik de thermostaat van de gas C.V op 25 gr. Celsius watertemperatuur zetten, en de benodigde hogere temperatuur äanvullen" dmv de houtkachel.
gas C.V heeft 13 radiators ( ongeveer 20 KW)
Over de platenwarmtewisselaar heb ik wat vragen,
1/ is een wisselaar van 25 KW voldoende en hoe snel verloopt die warmte overdracht?
2/ Belangrijk.... REGULATIE. Hoe kan ik die wamteoverdracht het beste reguleren, anders lig ik misschien s,nachts opeens te zweten in mijn bed.
3/ Zijn die wisselaars betrouwbaar en hoelang gaat zo,n apparaat mee
4/STEL... de houtkachel staat uit ,verwarm ik dan het hele buffervat van 1000 liter met mijn gas C.V
hopelijk heeft U wat antwoorden voor mij.
mvg willem c. jansen
sasanki

Bericht door sasanki »

sasanki schreef:
holtere schreef:Even een schetsje gemaakt hoe het simpel kan!
Voor het gemak even je laddomat-spul weggelaten.
Je plaatst hoog naast je buffer een flinke platenwisselaar waar je cv-retour over loopt. Zit er warmte in je buffer dan wordt die doorgegeven aan je cv-retour met het mengventiel begrens je die temperatuur. De warmte van de buffer wil altijd omhoog en het koud water omlaag. Door de dikke pijpen zal er dus een mooie stroming ontstaan zonder een pomp o.i.d.
Voor het goede begrip want niet zo duidelijk getekend: De blauwe leiding van de cv is dus eigenlijk de leiding die van de radiatoren, via de warmterwisselaar weer teruggaat naar de ketel en weer rood wordt achter de wisselaar.....snap je het nog, raak bijna zelf de draad kwijt :lol:

Oja, zit er geen warmte in je buffer dan loopt de cv gewoon op eigen kracht verder 8)
heel mooi, ik ga het even bestuderen. Het plan van een ander is altijd iets lastiger te "doorgronden".In ieder geval bedankt dat U meedenkt. maar wat is een platen wisselaar ???? Ik zoek wel even op internet en daarna kom ik er op terug. tot nu bedankt.
Ik moet even kijken of het in mijn plan past. als het niet duidelijk is meld ik me weer.
mvg sasanki
sasanki
Hallo Holtere,
Sorry, maar ik had Uw schema van datum 12 maart 2016 (tijd 19.05 en 22.55) nog niet gezien, en de vraag of er geen spiraal in het buffervat zit.
geen spiraal dus in buffervat, en het schema van tijd 19.05 past het best bij het door mij tot nu toe uitgevoerde werk. Hoef ik niet veel aan te veranderen.
De opmerking dat als het buffervat koud is de CVnormaal op eigen kracht verder gaat beviel me goed, daar wordt een mens blij van.!!
Gedurende het afgelopen jaar heb ik wel een buderus 200 liter vat overgehouden ergens van( in goede conditie) als die bruikbaar is zou mooi zijn eventueel.
Geeft zo,n spiraal wel voldoende warmte overdracht voor al die radioators van de CV.

Ik hoop wat te horen, sasanki Polen
sasanki

Bericht door sasanki »

sasanki schreef:
holtere schreef:Even een schetsje gemaakt hoe het simpel kan!
Voor het gemak even je laddomat-spul weggelaten.
Je plaatst hoog naast je buffer een flinke platenwisselaar waar je cv-retour over loopt. Zit er warmte in je buffer dan wordt die doorgegeven aan je cv-retour met het mengventiel begrens je die temperatuur. De warmte van de buffer wil altijd omhoog en het koud water omlaag. Door de dikke pijpen zal er dus een mooie stroming ontstaan zonder een pomp o.i.d.
Voor het goede begrip want niet zo duidelijk getekend: De blauwe leiding van de cv is dus eigenlijk de leiding die van de radiatoren, via de warmterwisselaar weer teruggaat naar de ketel en weer rood wordt achter de wisselaar.....snap je het nog, raak bijna zelf de draad kwijt :lol:

Oja, zit er geen warmte in je buffer dan loopt de cv gewoon op eigen kracht verder 8)
heel mooi, ik ga het even bestuderen. Het plan van een ander is altijd iets lastiger te "doorgronden".In ieder geval bedankt dat U meedenkt. maar wat is een platen wisselaar ???? Ik zoek wel even op internet en daarna kom ik er op terug. tot nu bedankt.
Ik moet even kijken of het in mijn plan past. als het niet duidelijk is meld ik me weer.
mvg sasanki
sasanki
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie