Voldoende trek bij rookkanaal (sterk) hellende hoek? Risico

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Cooperbouwt

Re: Voldoende trek bij rookkanaal (sterk) hellende hoek? Ris

Bericht door Cooperbouwt »

holtere schreef:
Maar, ik heb al verhalen gelezen van ontplofte Bells
8) Die wil ik ook wel lezen! Linkje?
Deze winter toch enkele rare dingen mee gemaakt de kachel is een 4 tal keren ontploft wat ons huisje niet ten goed kwam telkens alles in roet.
Na na gevraagd te hebben wat dit kon veroorzaken kwamen we uit er een lek in de brankamer moest zijn, met als gevolg er co gas onderin de bell zich opstapelde en zo tot ontploffing kwam.
http://batchrocket.hostoi.com/html/blog.html
holtere

Bericht door holtere »

Dank je!
Heel interessant stukje dat wel haast onmogelijk te lezen is voor een Hollander :shock:
Maar evengoed blijkt dat gietwerk van betonnen elementen niet altijd even goed uitpakt. Het zal wel niet vaak voorkomen maar toch!
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik vind de CO productie van het ding aan de hoge kant, zeker als je het uitzet tegen een aardige luchtovermaat... Zal daar de oorzaak van de ontploffingen zitten?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Joepie

Bericht door Joepie »

Die CO productie haalt zelfs gevaarlijke concentraties.
Ben je verzekerd van een goede scheiding naar je leefruimte?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
holtere

Bericht door holtere »

@ Kockie, dat klopt wel ja :?
Ik zou weleens wat plaatjes willen zien van die gietstukken. Als de boel aan alle kanten kiert dan gaan de grafieken ook raar doen. Met een flink lekkende riser ga je wellicht ook de luchttoevoer open gooien?
Co² uit stoot zat constand onder de 1000ppm met als beste waarde net geen 200ppm
Lijkt er op dat de kachelbezitter het nogal mee vindt vallen?
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Die grafiek is van 20 minuten :?
"CO2 uitstoot" :? CO? of O2?
"onder de 2000" Geen lijntje te bekennen in de buurt van de 2000.

Ik kan er geen touw aan vastknopen....
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie

Bericht door Joepie »

holtere schreef: Lijkt er op dat de kachelbezitter het nogal mee vindt vallen?
De veiligheidskundige denkt daar anders over. Lees de site van de brandweer van de gemeente Geertruidenberg, waar ze een stookverbod uitvaardigen bij 800 ppm (zij roepen ook iets over ruime explosiegrenzen van CO, maar dit is niet heel duidelijk).
http://www.brandweergeertruidenberg.nl/ ... noxide.htm
holtere

Bericht door holtere »

Ja, lijken inderdaad gevaarlijk hoge waarden. Leerzaam stukje dat van de brandweer!
Voor de aanschouwelijkheid even twee metingen naast elkaar zetten. De eerste is van de ploffende bell en de tweede grafiek is van hoe een stook van een batchrocket er ook uit kan zien!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Ik ben dus benieuwd welk deel van de stook deze 20 minuten zijn. Gezien de constante afvoergas-temperatuur lijkt me de verbranding al een tijdje gaande, en hadden we in de gloeifase (rechterdeel van de onderste stook-grafiek) moeten zitten. In deze fase is de CO van de plofkachel inderdaad veeeeel te hoog, niet vreemd dat daar gekke dingen mee gebeuren...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

De combinatie van een behoorlijke luchtovermaat en een hoge concentratie koolstofmonoxide is toch vreemd. De koolstofmonoxide vormt zich toch bij verbranding met een gebrek aan zuurstof?
groet!

Ritsaert
Joepie

Bericht door Joepie »

Te lage temperatuur.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Het gaat om forumlid Pedro Koi, zie bijvoorbeeld ook viewtopic.php?f=3&t=3749. Lijkt me wel interessant om te weten wat er precies aan de hand is.
groet!

Ritsaert
holtere

Bericht door holtere »

De combinatie van een behoorlijke luchtovermaat en een hoge concentratie koolstofmonoxide is toch vreemd. De koolstofmonoxide vormt zich toch bij verbranding met een gebrek aan zuurstof?
Misschien toch niet. Als de riser flink lekt, de boel koud is, de schoorsteen niet optimaal trekt enz. enz. zullen de brandbare gassen en de co naar beneden zakken en op gaan stapelen totdat er een ontstekingsmoment komt en er een plofje volgt. Veel smeulende kachels doen dat ook alleen het volume van een kachel is wat kleiner dan een bell! Dan gaat heel even de deksel omhoog :lol:

Nieuw draadje voor ploffende kachels?
Lieve

Bericht door Lieve »

Wat vind Peter hiervan???
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Pietje schreef:Ik ben dus benieuwd welk deel van de stook deze 20 minuten zijn. Gezien de constante afvoergas-temperatuur lijkt me de verbranding al een tijdje gaande, en hadden we in de gloeifase (rechterdeel van de onderste stook-grafiek) moeten zitten. In deze fase is de CO van de plofkachel inderdaad veeeeel te hoog, niet vreemd dat daar gekke dingen mee gebeuren...
Aan de hand van de datum en tijd die op de foto staan, heb ik de data opgezocht. Het is een testrun die bij Michel thuis met mijn apparatuur is gedaan, het gaat over de cv-rocket. Het was de vierde run van die dag, vandaar dat de aanvangs temperatuur zo hoog is. De hele grafiek ziet er zo uit:
08092013d.gif
Op het scherm lijkt het heel wat omdat het zo overdreven breed is. Met een zeer hete kachel en eindelijk de juiste configuratie, conform mijn eigen ontwerp en zonder de probeersels van Michel. Toch is de hoogste CO waarde aan de hoge kant: 2785 ppm met een gemiddelde van 417 ppm. Een goeie run met mijn huidige single bell kachel haalt nog wat betere cijfers voor CO. De O2 is extreem laag, minimum 3,8 % en gemiddeld 9,8 %, dat gaat alleen maar goed als de kachel knetterheet is. Zonder dat gaat de CO zonder mankeren door het dak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie