Pietje schreef:Als er altijd iemand thuis is, waarom dan naar een high tech, volautomatische installatie?"
Omdat die iemand dat thuis zal zijn het systeem niet noodzakelijk kent (en hiervoor niet kan opgeleid worden) of niet kan bedienen (omdat die niet voldoende te been is). Ik bedoelde eigenlijk met altijd iemand thuis dat er overdag geen temperatuurverlaging kan om wat uit te sparen. Het geeft wel direct de mogelijkheid om toch eens een week het huis te verlaten en de boel vorstvrij te houden.
Pietje schreef:Waarom niet lekker eenvoudig op hout verwarmen en koken?
Vorige winter doorgekomen op exclusief houtblokken in de kachel. Zeer aangename warmte in de ruimte waar die staat en er net boven dankzij 2 dikke buizen. Maar er kwam niet voldoende vermogen uit het ding om het huis op bruikbare temperatuur te houden. Het versleuren van de houtblokken is in onze situatie ook geen realistische oplossing op lange termijn. Enkel wanneer ik zelf thuis ben kan ik het ding dan laten werken en ik ben lang niet altijd thuis.
Gandalf schreef:pellet-cv (knip) dan lijkt me warmte in water gaan bufferen geen meerwaarde.
Een pelletketel heeft het groot nadeel dat tijdens starten/stoppen er een zeer slecht rendement is (en ook grotere luchtvervuiling) en bijgevolg een grote energie verkwisting inhoudt. Dat proces duurt ook relatief lang met een impact op het comfort als gevolg. Een modulerende ketel vangt dat een beetje op door op een lager pitje te gaan draaien. Echter het rendement van de ketel is op dat moment ver van de beloofde 93% of meer. Het is in deze optiek dus gunstig om hem op volle toeren te laten draaien zoals bij een houtketel. En dan moet er effectief kunnen gebufferd worden op de een of andere manier.
Er was ook SWW nodig. Via een boiler want een pellet-CV kan dat niet instant klaarmaken. Zo'n boiler is eigenlijk niets anders dan een buffer. Dus ik gaan rekenen hoe groot die moest worden om er iets aan de hebben.
Het verlies van de buffer vergeleken met een verminderd rendement van de ketel (en nog veel andere gegevens er bij gestoken zoals verbruik SWW en de mogelijkheid van de ketel warm te houden zodat starten toch zeer snel kan alsook de min/max temperaturen voor alle dagen van het jaar). Het resultaat voor ons huis kwam vrij neutraal uit voor een buffer/boiler van 300 tot 1000liter. Wel veel natte vinger cijfers moeten toepassen want het enige dat voorhanden was zijn de gegevens uit de handleidingen van de fabrikanten en die zijn niet altijd te vertrouwen. Metingen in de praktijk zullen aantonen of ik juist zit of niet.
De configuratie is zodanig opgebouwd dat de buffer kan afgeschakeld worden door 2 kranen te sluiten, misschien doe ik ooit de vergelijkende oefening wel eens.
Wat er wel zeer duidelijk uit kwam: die buffer moet super geïsoleerd worden want met standaard isolatie zit daar tot wel 200€ verlies per jaar! -> Doe ik dus. En de pics zullen volgen.
Wellicht is het ook interessant om de ketel extra te isoleren. -> Hier zal ook aan gemeten en ge-experimenteerd worden.
De kosten voor een kleine of een grote boiler met extra spiraal voor een zonnecollecter liggen niet zo ver uit elkaar. Dan maar direct voor de grotere gekozen, je bent nooit verplicht om hem helemaal warm te stoken (hier hoop ik later nog in detail op terug te kunnen komen)
WernerDeJong schreef:Waarom de keuze voor radiatoren?
Tja.... t'is eigenlijk geen keuze. Had ook liever vloerverwarming gehad. Maar het valt hier niet te realiseren zonder heel veel kosten en die zijn er nooit uit te halen.
Idem voor muurverwarming. Bijkomstig moet er dan ook voldoende bruikbare muur-real-estate beschikbaar zijn. En dat is er niet. Of het zijn ramen, of het is een natuurstenen muur waar je esthetisch niet zomaar wil gaan aan prutsen, of... tja... heb het laten vallen. Later komt een bijgebouw aan de beurt, misschien kan ik me daar eens goed laten gaan
WernerDeJong schreef:Waarom wil je dan een volwaardige bunker?
Voornamelijk uit comfort overweging. Vrachtwagen laten komen; pellets blazen; klaar. Is toch iets anders dan tonnen zakjes verzetten. Ook al worden die ook thuis afgezet op pallets. Het vervoer blijft hetzelfde en de ruimte die ingenomen wordt eigenlijk ook.
WernerDeJong schreef:hou wel rekening met het feit dat veel weersafhankelijke sturingen geen rekening houden met windrichting
Het zal een eigenbouw systeem worden. Iedere radiator krijgt een met PWM regelbare klep. In iedere ruimte hangt een temperatuursonde. De sturing doet de rest. Een soort zelflerend systeem. Er hangt ook al een temperatuursonde op iedere gevel, die zullen worden gebruikt om grote onverwachte schommelingen te anticiperen/detecteren (door inslaan van de zon of snelle daling van de buitentemperatuur bvb)
@ sputnik: ik kan jouw afbeelding niet zien.
Er is geen bypass voorzien op het systeem. De ketel is een grote jongen en kiest zelf of de pomp draait of niet. Dat doet hij pas wanneer het warm genoeg is daarvoor. Het doel is hetzelfde, het principe werkt alleen iets anders. Als je de driewegklep hebt aangegeven aan pomp 2: dat is om de aanvoer temperatuur te regelen van de radiatoren.
kockie schreef:Toen ik begon met mijn houtcv had ik wilde plannen
Ook wilde plannen hier.

Ik wil en ik zal het meten