Ik heb onlangs een oud huis gekocht, en dat wil ik duurzaam verbouwen. Ik ben me in stapjes aan het inlezen, maar loop af en toe tegen praktische problemen op. Zo wil ik graag een cv-houtkachel (grote tuin, veel bomen, veel hout) om in de wintermaanden de hoeveelheid gas te drukken. Bijvoorkeur in samenspraak met een zonneboiler, maar laten we het daar nu nog maar even niet over hebben. Het huis gaat verwarmd worden met een mix van muurverwarming en radiatoren. So far so good.
Nou is het huis in 2004 hergefundeerd, en de vloer ligt volledig vastgespijkerd en -gelijmd op een dikke laag beton. Dat is lastig met leidingen, want we willen de vloer behouden. Dankzij de neiging van de vorige eigenaar om alles te fotograferen wat met de herfundering te maken had, kan ik een redelijk beeld krijgen van de leidingen die voor de cv getrokken zijn. Ik heb die op bijgevoegde kaart ingetekend. Het stippellijntjes stuk is niet gefotografeerd, daar moet ik ook op gokken. Ik heb wat letters toegevoegd om kaart en foto's makkelijk te combineren. R betekent radiator. De blauwe lijnen zijn muurverwarming, en de radiatoren die daar voor staan gaan weg.
Wat ik wil is de open haard vervangen door een cv-kachel. De radiator die ernaast staat gaat ook weg, en ik hoop die aansluitingen te kunnen inzetten voor de nieuwe kachel. De hele muur is gestript en wordt opnieuw geIisoleerd, dus een waterleiding voor koeling kan wel getrokken worden. Hoe ik een afwatering maak is nog even deel twee. Geen idee, desnoods dwars door de buitenmuur de tuin in. Buffervaten etc wil ik graag in de bijkeuken bij de CV (een Nefit Ecomline Excellent combiketel) hebben staan.
Mijn vraag is de volgende: gaat deze positie van de kachel in het cv-netwerk werken? Ik heb niet zo veel keus gezien de vloer, maar als het toch niet veel gaat opleveren, dan kan ik wellicht beter een gewone houtkachel nemen?
Ik hoop dat het verhaal niet al te warrig is en alvast bedankt voor de moeite!