CV-houtkachel aansluiten... hoofdpijn!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Diederik

CV-houtkachel aansluiten... hoofdpijn!

Bericht door Diederik »

Gegroet! Ik ben behoorlijk bleu als het om isolatie en duurzame energie gaat, dus heb geduld met mij. :wink:

Ik heb onlangs een oud huis gekocht, en dat wil ik duurzaam verbouwen. Ik ben me in stapjes aan het inlezen, maar loop af en toe tegen praktische problemen op. Zo wil ik graag een cv-houtkachel (grote tuin, veel bomen, veel hout) om in de wintermaanden de hoeveelheid gas te drukken. Bijvoorkeur in samenspraak met een zonneboiler, maar laten we het daar nu nog maar even niet over hebben. Het huis gaat verwarmd worden met een mix van muurverwarming en radiatoren. So far so good.
Nou is het huis in 2004 hergefundeerd, en de vloer ligt volledig vastgespijkerd en -gelijmd op een dikke laag beton. Dat is lastig met leidingen, want we willen de vloer behouden. Dankzij de neiging van de vorige eigenaar om alles te fotograferen wat met de herfundering te maken had, kan ik een redelijk beeld krijgen van de leidingen die voor de cv getrokken zijn. Ik heb die op bijgevoegde kaart ingetekend. Het stippellijntjes stuk is niet gefotografeerd, daar moet ik ook op gokken. Ik heb wat letters toegevoegd om kaart en foto's makkelijk te combineren. R betekent radiator. De blauwe lijnen zijn muurverwarming, en de radiatoren die daar voor staan gaan weg.
Wat ik wil is de open haard vervangen door een cv-kachel. De radiator die ernaast staat gaat ook weg, en ik hoop die aansluitingen te kunnen inzetten voor de nieuwe kachel. De hele muur is gestript en wordt opnieuw geIisoleerd, dus een waterleiding voor koeling kan wel getrokken worden. Hoe ik een afwatering maak is nog even deel twee. Geen idee, desnoods dwars door de buitenmuur de tuin in. Buffervaten etc wil ik graag in de bijkeuken bij de CV (een Nefit Ecomline Excellent combiketel) hebben staan.
Mijn vraag is de volgende: gaat deze positie van de kachel in het cv-netwerk werken? Ik heb niet zo veel keus gezien de vloer, maar als het toch niet veel gaat opleveren, dan kan ik wellicht beter een gewone houtkachel nemen?

Ik hoop dat het verhaal niet al te warrig is en alvast bedankt voor de moeite!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
swake

Re: CV-houtkachel aansluiten... hoofdpijn!

Bericht door swake »

Dus al die aftakkingen op de leidingen liggen in de chape? Ik hoop voor jou dat die aftakkingen nooit gaan lekken. K'zou het in ieder geval nooit zelf doen.
En wellicht liggen die leidingen zonder enige isolatie in de chape? Of ligt er toch isolatie onder? Anders vertegenwoordigd dat een serieus energieverlies.

Van welk materiaal zijn die leidingen naast de open haard?

Wat is die gele buis dat te zien is 'onder' de haard? Lijkt op een elektrische aansluiting en heb de indruk dat ze door de schoorsteen gaat.
Diederik

Bericht door Diederik »

Geeeeen idee, ik heb deze foto's, en dat is het zo ongeveer. Wat ik wel weet is dat er zo'n dertig centimeter schuimbeton bovenop die leidingen ligt.
Sputnik

Bericht door Sputnik »

Is het een optie om twee nieuwe leidingen te leggen van je hout cv naar de plek waar de ketel staat? Of wil je de aan- en afvoer van de radiator naast de schouw gaan gebruiken?
Diederik

Bericht door Diederik »

In vrijwel de hele woonkamer ligt een halve meter beton onder de verlijmde vloer, dus de simpele oplossing zou inderdaad zijn om de haard aan het bestaande radiatornetwerk te hangen. Eventueel zou een route langs de muur kunnen, maar dat wordt behoorlijk omslachtig.

Ik zal trouwens zo kijken of die flexibele buizen ergens boven de grond komen, en de vorige eigenaar vragen of hij meer info heeft. Ven benieuwd of er een maximum temperatuur in didie leidingen is aangegeven.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Je vraag is of de cvhoutkachel in je cv-netwerk gaat werken.

Gefeliciteerd met je mooie woning en dito plannen.

Als je bedoeling is de huidige radiator aan- en afvoer te benutten die vlakbij je haard uit komt dan kan dat ja.
Ideaal? Nee. Het is geen standaard opstelling.

Je waterzijdig vermogen van je te kiezen houtcv moet laag zijn. Want zo te zien zijn het maar dunne persleidingen. Dat bepaald het vermogen wat je af kunt afvoeren.
Los van het feit dat dergelijke leidingen eigenlijk maar geschikt zijn voor watertemperaturen tot 70 graden. Zoal het nu ligt werkt je installatie ook als vloerverwarming, en heb je aardig wat verliezen.

Het zal elders in de installatie een mogelijkheid moeten hebben warmte te onttrekken naar bijvoorbeel een buffer of afvakkel radiator als je houtcv de warmte in je huisnetwerk niet kwijt kan. ( of electrisch afstands bedienbare radiator knoppen, maar ik draaf door nu.)

Het zal een heel regelgedoetje worden. Het beste is sleuven te fresen en en nieuwe ribbelbuisleidingen te leggen, naar je nieuwe buffer die je toch nodig hebt voor je zonneboiler (leuk, doen! ).
Ik hoop dat de leidingen voor het betonstorten een beetje zijn vastgezet om het omhoogdrijven te voorkomen.
Mocht er toch wat geraakt worden kun je dat prima fixen lijkt me.
De goedkope, minder stress, en kostbare tijd en oplossing is de houtkachel.
Om iedereen maar voor te zijn.... het geld wat je anders uit zou geven aan je installatie in je isolatie stoppen is ecologisch het beste.

Je zou nog kunnen overwegen leidingen buitenom je huis te leggen.
Diederik

Bericht door Diederik »

Frezen zou prima kunnen, gezien de 30(!) cm beton bovenop de persleiding, maar gaat hem niet worden omdat ik de houten vloer wil behouden en die krijg ik er niet zonder kleerscheuren uit. Jullie antwoorden wijzen in ieder geval in dezelfde richting: niet aansluiten op de huidige leidingen. Dat lijkt me een goed uitgangspunt, en ik ga nu kijken of ik een alternatieve route richting bijkeuken kan vinden. Ik hou jullie op de hoogte en extra advies/opinie is altijd welkom.
En dank voor de felicitaties, Ruuben!
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

in of langs de schouw omhoog, dan tussen de balklaag van de verdiepingsvloer de juiste richting op, is dat een optie?
Ruuben

Bericht door Ruuben »

we wijken af... maar een houten vloer op beton verlijmd... is dat niet erg koud?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Niet als daar 40cm schuimbeton onder zit.

Nog steeds geen slimme oplossing. De oude eigenaar had er goed aan gedaan om 40cm isolatie te leggen, en dan een zwevend betondek er op. Hout verlijmen op beton gebeurd volop. Maar doorgaans spijkert men eerst een spaanplaat op de beton, schuurt die vlak, en lijmt/schiet dan pas de afwerkplanken daar weer op.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom!
De leidingen liggen die midden in het schuimbeton of aan de onderkant? Wat voor een pers? systeem is er gebruikt?
groet!

Ritsaert
GTV6

Bericht door GTV6 »

Oeps, die veelheid van perskoppelingen op 40 cm diepte in je beton zonder mantelbuis. Redelijke kans dat er vroeg of laat lekkages ontstaan zeker omdat het niet in een mantelbuis is aangelegd. De leidingen rekken en krimpen anders dan de beton.
Maar het kan lang goed gaan.
De leidingdiameters zijn niet geschikt om iets anders op aan te sluiten. Muurverwarming is zeer comfortabel echter je moet dan een geheel nieuw leidingnet aanleggen. Dit heeft een lage temperatuur nodig en dus vloerverwarmingsverdelers oid.
Zeker als je op hout gaat stoken brengt die lagere temperatuur geen HR voordeel.
Maar als je dan och muurverwarming wil kun je alle toevoer leidingen in de muren aanbrengen. Een en ander is een flinke klus en je moet die verdeler ook ergens kwijt.
Voor een beetje gasbesparing kun je beter een gewone massakachel in de kamer plaatsen.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Even een andere insteek:
Is een CV kachel wel noodzakelijk als het voor bij te verwarmen is? Ik wil hier zelf de kachel als hoofdverwarming gebruiken, en doe dat ook met mijn Rocketkachel met een grote bell, wil er ook een warmtewisselaar inbouwen, voor de slaap en badkamer mee te verwarmen, maar ook nu verstook ik in het cv systeem slechts een paar honderd kilo pellets per jaar voor de badkamer en slaapkamers.

Het voordeel van een houtcvkachel gekoppeld met een zonneboiler is dat ook je saniatair warm water altijd lekker voorzien is, (zomer de zon /winter dmv hout), maar de meerkost van een houtcvkachel tov een simpele massakachel zou ik persoonlijk niet doen als het is om voornamelijk bij te warmen. Als hoofdverwarming voor het hele huis, dat is een ander verhaal.
Diederik

Bericht door Diederik »

Bedankt voor alle antwoorden.

De voornaamste reden voor een cv-kachel is de enorme hoeveelheid hout die ik uit de tuin ga halen (1000 m2 die sinds de jaren '80 amper onderhouden is). Ik laat dat pad nu maar voor wat het is, de leidingen zijn echt een hoofdpijndossier. Maar een gewone kachel is ook leuk & fijn, toch?!

Ik richt me dus op een zonneboiler. Ik heb behoorlijk wat ruimte op het dak, en de weg naar de bijkeuken is een stuk eenvoudiger. Ik zou die eventueel met een horizontale warmtepomp in de tuin (die moet toch op de schop/graafmachine want hij zit helemaal vol met klimop, je krijgt geen schep in de grond) kunnen ondersteunen.

De muurverwarming krijgt een nieuw en eigen netwerk. In de woonkamer gaan de meeste radiatoren weg, helaas alleen de twee op het 'einde van de lijn' niet. Nou ja, we merken wel wat het op dat vlak gaat worden. Het radiatornetwerk boven zit geheel aan de muur met metalen pijpen. Niets geïsoleerd, dat vond men kennelijk niet nodig. Ja, de vorige bewoners hebben er wel een beetje een potje van gemaakt... en niet alleen wat betreft de verwarming. Allemaal cheapo net-niet-oplossingen.
Sputnik

Bericht door Sputnik »

Het heeft mij heel wat onderzoek, leermomenten, installatieskills, maar ook kopzorgen en urenlange analyses opgeleverd, die hout CV. Maar nu alles draait, zonder open verdeler, wordt m'n gehele huis warm. En het is vooral leuk: de badkamer is warm, de gang is warm, de keuken en serre zijn warm, de bovenverdieping is warm. En alles enkel op hout. Mijn volgende aanpakpunt is op termijn het SWW.

Let wel op met het hout trouwens. Dat moet echt kurk, kurk kurdroog zijn, wil je mooi rendement uit je installatie halen.
Plaats reactie