Feit en fabels over keramische dekens

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruuben

Feit en fabels over keramische dekens

Bericht door Ruuben »

Wie weet hoe het nou echt zit.

Ik lees dat sommige keramische dekens na vaak heet te zijn geworden opeens kankerverwekkend worden. :? Ohshit. Zit ik net mijn schoorsteen er mee in te pakken.
Of youtube zie ik 'professionals' zonder hanschoenen en adembescherming er mee werken.
In een andere pdf staat weer dat je het als asbest moet behandelen.

Wie weet er meer van?
Tim

Re: Feit en fabels over keramische dekens

Bericht door Tim »

Ruuben,

Ik zou zeggen, gebruik je verstand. Het is een micro vezel. Hij is scherp en anorganisch.

Hij prikt dus goed in je huid en wordt niet door het lichaam afgebroken. Ik zou hem dus niet in willen ademen en liever ook niet in m'n huid. Ook al was het alleen voor de jeuk.

Een mondkap en lange handschoenen kostten nog geen tientje.

Tim
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Helemaal gelijk.

Lees net deze heldere uiteenzetting.
http://www.veiligheidskunde.nl/stream/n ... 3-hendriks

Dus alleen asw/rcf vezels zijn killing.
Maar op mijn doos zat geen gevarensticker, terwijl die er wel op had moeten zitten als het er zoeen is geloof ik.

http://label.ecfia.eu/labelling_netherlands.html
Laatst gewijzigd door Ruuben op 12 okt 2015, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

WernerDeJong

Bericht door WernerDeJong »

Het idee achter keramische dekens is dat de vezels zo groot zijn dat ze zichzelf niet vastzetten in de longen. (Aldus de fabrikanten) Maar dat is enkel en alleen als de deken nieuw is. Er wordt met geen woord gerept wat een verhitte deken doet. Het lijkt erop dat je dit kan verwerken zonder bescherming, maar ik zou dat niet doen.

Als je even terug gaat naar de jaren 70 - 80, toen was Asbest de shit! Geweldig, laten we er zelfs wegen mee asfalteren. (was toch niet zo'n goed plan)

Heden ten dagen is glasvezeldekens de shit! Toen die dingen net uit kwamen was iedereen ook vrolijk ermee aan het werken, wel jeukende armen enzo,. maar ach. Nu staat er op de verpakking, gebruik een mondkap... Glasvezel zal hetzelfde als asbest worden binnen x jaar tijd...

Rockwool. Dit spul is qua vezelstructuur groter dan glas en zal bij inademen uitgehoest kunnen worden (zelfde als superwool dekens) of dit na verhitting ook nog zo is... geen idee.

Oftewel, ga je met vezels werken, bescherm jezelf. Het is een klein ongemak of er nu een sticker op zit of niet.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Dankje.

Ik heb mijn aangebroken keramische deken mogen omruilen voor een superwool rol.
Zeer schappelijk. Het is me vrij zuivere onwetendheid van de leverancier. Hij was erg geïnteresseerd in mijn info over europese regels aangaande gevaren labels en verplichte informerende bijsluiters.

Op basis van onderstaande onderzoeksgegevens voel ik me veilig met superwool.

http://www.hetkleihuis.nl/10000098fb11d ... index.html
Ruuben

Bericht door Ruuben »

WernerDeJong schreef:Het idee achter keramische dekens is dat de vezels zo groot zijn dat ze zichzelf niet vastzetten in de longen. (Aldus de fabrikanten) Maar dat is enkel en alleen als de deken nieuw is. Er wordt met geen woord gerept wat een verhitte deken doet. Het lijkt erop dat je dit kan verwerken zonder bescherming, maar ik zou dat niet doen.

Oftewel, ga je met vezels werken, bescherm jezelf. Het is een klein ongemak of er nu een sticker op zit of niet.
Ik was vorige week bij een industriele ovenbouwer (in Nijkerk) voor temperaturen rond 800 graden.
Daar werden wanden van keramische dekens gebouwd (met dezelfde deken die ik ook had gekocht) ... met volledige gelaatsbedekkende ademweg bescherming en filters op hn rug. :fff
SanderL

Bericht door SanderL »

Volgens mij is superwool de uitzondering qua risico voor de gezondheid, er is geen classificatie onder de categorie kankerverwekkende stoffen zoals bij veel keramische vezels. Dus superwool is dan goed.
zie de datasheet:

Afbeelding
SanderL

Bericht door SanderL »

Hier nog een link naar een veiligheids document over superwool:
http://docs-europe.electrocomponents.co ... 1bc3e9.pdf

Omdat de vraag ontstond, wat gebeurt er als het product verhit is, zie dit stukje uit het document:

10.6 - Hazardous decomposition products Upon heating above 900°C for sustained periods, this amorphous material begins to transform to mixtures of crystalline phases. For further information please refer to Section 16.

sectie 16:
Information on after service heated fibres
In almost all applications high temperature insulating wools products (HTIW) are used as an insulating material helping keeping up temperature at 900°C or more in a closed space. As only a thin layer of the insulation hot face side is exposed to high temperature, respirable dust generated during removal operations does not contain detectable levels of crystalline silica.
In applications where the material is heat socked, duration of heat exposure is normally short and a significant devitrification allowing CS to build up does not occur. This is the case for waste mould casting for instance. Toxicological evaluation of the effect of the presence of CS in artificially heated HTIW material has not shown any increased toxicity in vitro. The results from different combinations of factors like increased brittleness of fibres, or micro crystals embedded in the glass structure of the fibre and therefore not biologically available may explain the lack of toxicological effects.
IARC evaluation as provided in Monograph 68 is not relevant as CS is not biologically available in after service HTIW and respirable dust generated during removal operations does not contain detectable levels of crystalline silica. http://www.iarc.fr/en/publications/pdfs ... /index.php
High concentrations of fibres and other dusts may be generated when after-service products are mechanically disturbed during operations such as wrecking. Therefore ECFIA recommends: a) control measures are taken to reduce dust emissions; and b) all personnel directly involved wear an appropriate respirator to minimise exposure and comply with local regulatory limits.
Ruuben

Bericht door Ruuben »

Plaats reactie