Huis in Spanje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Tim

Re: Huis in Spanje

Bericht door Tim »

GTV6 schreef:DJ idd piekstromen zijn een zorg en zal extra opgesteld vermogen vereisen een aggregaat zal er zeker bij moeten.
Ik zie dit nog niet echt hoor. Je kan beter investeren in een goeie omvormer.

Bijvoorbeeld een Victron Quattro 5000. 4250 Wat continu en 10kW piek. Knap huishouden die dat erdoor werkt. Of 2 type 3000, dan heb je redundantie. Gevoelige groepen sluit je apart aan. Dus bv licht en elektronica op omvormer 1, wasmachine/grootverbruikers op de 2e.

Hier hang je er een Honda i10 aan van 1kW en kun je per dag 24kWh laden. Zonder herrie, zonder ruimte gebruik. Gaat ie kapot na jaren dienst, koop je voor dik 1000Euri een nieuwe. Alle klonen kostten een fractie, geen idee naar de levensduur.

Ik snap jullie piekstromen niet zo goed. Alleen de wasmachine is een lelijkerd. Onze vriezer en koelkast doen max 400Watt piek. Je kan de wasmachine ook modden door er een ander element in te zetten of inderdaad een hotfill.

Wil je een generator die 10kW piek aan kan, dan heb je al bijna een 40pk motor nodig met alles wat erbij hoort. Ik ben benieuwd waarom DJ en jij voor een dikke generator opteren. Stel dat dikke ding loopt heel de zomer niet. Olie verversen, brandstof spoelen, koeling reinigen.

En een motor die niet regelmatig loopt doet het niet als je hem nodig hebt.

Tim
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Wij gebruiken een Victron van 2 kW continu en 4 kW piek. Als de diepvries van 230 watt inschakelt, dan gaat het licht even uit en de omvormer dreunt ongezond. Hij pakt weer op, maar aan het licht kun dan een spanningspiek signaleren. Ook niet gezond voor sommige verbruikers.

Een dikke generator is onnodig. 4 kW is genoeg. En dan liever een oudje dat nog goed gewikkeld is met dikke draad en met royale lak, dan die iele zooi van tegenwoordig. Olie verversen? Ik heb een kleine dieselgenerator uit 1976 met 110 uur op de teller. De olie is waarschijnlijk ook 39 jaar oud..... Paar keer per jaar een half uur laten draaien en er gaat niets vast of verstopt zitten. Wil je op zeker gaan, dan een scheut ATF bij de diesel. Benzineaggregaten zijn wat gevoeliger met de moderne benzine.

Een off-gridder wedt niet op één paard. Die heeft naast zijn normale systeem een back-up.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
GTV6

Bericht door GTV6 »

Nee zo groot hoeft die generator niet 4 a 5 kW is afdoende maar piekstromen zijn er zeker, een vriezer en koelkast hebben een compressor deze doet 5 tot 10 keer de nominaalstroom. Let wel Tim met een gewone amperetang ga je dat niet meten.
Maar mooie apparatuur bij victron. Denk wel dat we t eerste jaar rustig aan doen met investeren in accu en pv en de generator het laten opknappen, want alles is erg duur qua accu omvormer en panelen.
Hier schelden we op het net maar als het er niet is gaat een kWh zomaar heel veel kosten qua investering.
Ons verbruik zal niet veel meer zijn dan een 3000 kWh en dat ruim genomen. Als het donker is een 15 watt verlichting een 50 W TV en een of twee laptops voor werk en vertier.
mro

Bericht door mro »

GTV6 schreef:Nee zo groot hoeft die generator niet 4 a 5 kW is afdoende maar piekstromen zijn er zeker, een vriezer en koelkast hebben een compressor deze doet 5 tot 10 keer de nominaalstroom. Let wel Tim met een gewone amperetang ga je dat niet meten.
Maar mooie apparatuur bij victron. Denk wel dat we t eerste jaar rustig aan doen met investeren in accu en pv en de generator het laten opknappen, want alles is erg duur qua accu omvormer en panelen.
Hier schelden we op het net maar als het er niet is gaat een kWh zomaar heel veel kosten qua investering.
Ons verbruik zal niet veel meer zijn dan een 3000 kWh en dat ruim genomen. Als het donker is een 15 watt verlichting een 50 W TV en een of twee laptops voor werk en vertier.
Nulletje teveel gezet? Wij zitten op minder dan de helft met cv-ketel, wasmachine, ...
SanderL

Bericht door SanderL »

Om stroompieken op te vangen zou je een no break toe kunnen passen. Zeker 2e hands kosten ze weinig (vaak gratis) als de accu's versleten zijn. Nieuwe accu's goedkoop vinden zal niet het grootste probleem zijn.

Verder zou je bijvoorbeeld de wasmachine zo kunnen modificeren dat hij veel minder vermogen trekt. Ik denk dat een diode in serie met het verwarmingselement al kan werken.Verder kan ik geen 'noodzakelijke' apparatuur bedenken dat meer vermogen dan een wasmachine vraagt. Een vriezer is nog lastig, hoeveel uren of dagen zonder zon moet je overbruggen?

Ideaal zou zijn als je een beek in je tuin zou hebben, dan heb je continue energie.
Verder denk ik dat je het hele technische aspect niet moet overschatten. Energievoorziening wordt denk ik niet je grootste uitdaging.

Wel een te gek plan om off grid te leven , ik doe dat in het klein door elke zomer een paar weken te kamperen.
GTV6

Bericht door GTV6 »

MRO een nul teveel zal het niet zijn kan wel zijn dat het maar 1500 is. Let wel voor warmte van de zon zijn pompen nodig en voor waterzuivering ook dus er is verbruik. Daarbij heb ik liever teveel dan te krap gedimensioneerd.
Er zijn de nodige gereedschappen om hout te bewerken, ook zijn er pompen nodig voor water voor het land en voor in huis.

Carbonglider, een diode zal de helft van het vermogen wegsluizen echter niet zonder verlies. Die UPS en dat is een goeie die zijn er genoeg nu nog effe nadenken hoe in te passen.
Ja een beek zou ideaal zijn maar die is nergens en al is die er, dan nog mg je dat niet zondermeer gebruiken water is een schaars artikel en idd watervoorziening is waarschijnlijk lastiger.
SanderL

Bericht door SanderL »

Een diode houdt de stroom in 1 richting tegen, dus geen vermogensverlies. Kan ook niet, want anders zou de diode verbranden. Maar voordat we in details verzanden, laten we aannemen dat je een wasmachine wel kunt modificeren zodat het opgenomen vermogen met bijvoorbeeld de helft reduceert. (niet de opgenomen hoeveelheid energie per wasbeurt uiteraard, want opwarmen van het water gaat gewoon de bespaarfactor keer langer duren.)

Wat ga je / gaan jullie precies doen in Spanje. Vind je daar genoeg levensinvulling. Ik doel ook op het sociale aspect. Daar zou ik de grootste uitdaging in hebben.
GTV6

Bericht door GTV6 »

Tja die was had ik niet genoeg over nagedacht maar hotfill is waarschijnlijk niet genoeg er moet na verwarmt worden. Met 7 kg wasgoed dat je op 40 graden wil wassen is vullen met 40 graden waarschijnlijk het resultaat dat het water eenmaal gemengd maar 25 graden is pff. Heter vullen mag waarschijnlijk niet van de was. Shit moet er toch elektrische warmte in.
Is toch weer lastiger dan ik dacht. Maar goed de zon moet toch schijnen anders niet wassen.
mro

Bericht door mro »

Volgens mij is een elektrische verwarming niet zo'n moeilijke belasting voor een omvormer. Wel de motor die veelvuldig start en stopt.
Plaats reactie