Gandalf wrote:hebben deze positie niet veeleer te danken aan: afkomst, genen en geluk ?
Zeker, maar ook kritisch nadenken, daarnaar handelen en hard werken in combinatie met zuinig leven. Hier in de westerse wereld bestaan die mogelijkheden. Nog steeds.
Het lijkt ook een steeds weerkerend fenomeen dat de crashvoorspellers zelf niet zelfvoorzienend leven in een tiny home, maar via lezingen, een adviesbureau, goudverkoop, boekenverkoop , enz hun inkomen halen uit doomvoorspellingen.
Hebben we niet allemaal een vlekje? Diskwalificeert dat iemand die de moeite neemt en het lef heeft zijn kop boven het maaiveld uit te steken? Is er daarom niets waar van haar verhaal? Mij komt Foss eerder over als een academisch gevormde en bezorgde buurvrouw, dan een gefrustreerde niet gekozen presidentskandidaat die overbetaalde lezingen geeft en er zelf een omgekeerde levensstijl op nahoudt. Natuurlijk zullen er talloze tiny home bewoners zijn die er dezelfde visies op nahouden als Foss. Maar zij nemen de moeite niet of durven zich niet uit te spreken.
Overigens heeft Chris Martenson (die andere crashvoorspeller) zijn meer dan goedbetaalde baan als vicepresident van Pfizer opgezegd, om een permacultuurbestaan op te bouwen en tegelijkertijd de wereld een boodschap te brengen. Dat hij daaraan een bescheiden inkomen aan overhoudt, is hem gegund. En net als Foss is hij iemand die de verbanden weet te leggen. Nu kun je stellen: nou en? Ik ga de permacultuurrichting uit en dan zal de wereld mij verder wel met rust laten. Dat kan en mag en ik dacht een tijdlang ook zo, maar ik blijf toch liever op de hoogte van veranderende spelregels.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-