Ha Pietje en ritsaert,
Dank jullie wel weer voor de input.
Een lage schoorsteen. Mijn totale (rechtomhoog) schoorsteen lengte is 6,5 meter lang, hoe hoger, hoe beter, dat snap ik, maar hoe hoog moet hij dan zijn bij welk volume?
In ieder geval, ik had weer wat nieuwe schema's gemaakt

Nu met een tweede bell als bank.
Het bovenaanzicht:
Om de ronde ton op het rechthoekig gemetselde muurtje te zetten een vuurvaste betonnen plaat gieten:
Het vooraanzicht:

(In het vooraanzicht is donker rood, vuursteen, lichtgeel normale baksteen.)
Binnenkant, vooraanzicht:
Dit is nog de versie waar de warme lucht onderin erin gaat, en de uitgang is op dezelfde hoogte gesitueerd, dit gaat dus teveel obstructie veroorzaken, dus bij de schoorsteen zal ik dan geen verlaging maken, maar direct in het plafond van de bell steken.
Vragen die ik heb:
De bak onder de vuurkamer en 1e bell ga ik uitvoeren met vuurvaste stenen 1100, graden. De vuurkamer en Riser wil ik gieten van vuurbeton. (Bestand tegen 1600 graden) Moet ik het eerste deel van de bank uitvoeren in vuurvast of kan ik dit al doen met normale betontegels / baksteen? (Even een controle vraag ook al zie ik dat je betontegels gebruikt voor jouw bank rits
Even het oppervlakte van de Bell, Ik las ergens (weet niet meer waar) aan dat een rocket 177 om zou moeten kunnen gaan met 6m2 bell.
1e Bell (oppervlakte binnenkant):
Ton a 90 cm hoog, doorsnede 30 cm = circa 2.54 m2
2e Bell (oppervlakte binnenkant):
Bovenkant (en onderkant) 3.5 meter * 0.5 meter breed = 1.75 (boven en onderkant = x2) = 3.5
(Telt de onderkant / bodem ook mee voor deze berekening / ik vermoed van wel maar just in case?)
Zijkanten, 3.5 meter * 0.4 meter breed = 1.4 (x2) = 2.8
Totale oppervlakte voordat alles de schoorsteen ingaat: 8.84m2 (en dat zijn alleen de Bell's en niet de overige oppervlakten zoals de buitenkant van de riser)
Conclusie: een rocket 314 is nodig voor deze omvang (of ik maak de inhoud van de bank kleiner)
Suggesties zijn zoals altijd, meer dan welkom!