Dutch John schreef:Heeft je getekende fornuis wel zo weinig massa?
Het is wel pieperdepiep. Hier nog even wat afbeeldingen van zowel het rookgastraject als de afmetingen van het fornuisje.
rookgastraject fornuisje.png
Heb je na thuiskomst maar een uurtje om te koken, dan is een stenen fornuis niet op zijn plaats. Ben je de hele dag thuis en zoek je een ruimteverwarmer waar je mee kunt koken, dan wel.
Ikke is huismu(t)s
Oftewel ben ik de hele dag thuis, ook al omdat Zoon#1 (100% afgekeurd) zijn dagen binnen spendeert. M.a.w. zal dit fornuisje inderdaad wel geschikt zijn om de "smelly stuff" op te koken, maar dan dus na enig voorstoken. En tegelijkertijd geschikt zijn om de keuken die t.z.t. achter in de schuur komt te verwarmen. Maar is dat inderdaad zo, met dergelijk kleine afmetingen?
Wil je met meerdere kachels gaan stoken, terwijl deze niet altijd samen branden, dan is het zaak om alle kachels met minimaal een kookplaat uit te rusten. Altijd makkelijk om een hap op de kamerkachel op te warmen, als het fornuis niet aan is geweest.
In het woongedeelte liever geen gietijzer i.v.m. auties, katten en hond
Daarom ook dat de eerder door mij aangehaalde Cabin Stove eigenlijk afvalt omdat de bovenkant geheel van staal is (los van het feit dat die plaat kennelijk schijnt te vervormen). Er zouden natuurlijk spekstenen o.i.d. op gemaakt kunnen worden ...
Of de geperforeerde stenen lang zullen werken, betwijfel ik.
Al uit het ontwerp verwijderd.
Beter om ook achter een baffle te plaatsen en de oven alleen op de onderhoeken ondersteunen.
Hmm, even denken hoe ik dat moet doen dan.
Tenslotte wordt een veegluik wat moeilijker omdat ik dan in het gietijzer moet gaan slijpen. Volgens mij wordt de constructie daar niet steviger van omdat het gezien de afmetingen van het fornuisje al snel verhoudingsgewijs een groot gat wordt. Ook voor de bypass zal ik even moeten gaan knobbelen, aangezien je deze er helemaal uit zou moeten trekken als ik hem over de lengte van de ruimte richting oven zou maken. Misschien zijwaarts uittrekken ...
Zag overigens dat ik de uitgang naar de pijp boven achterin ook niet helemaal vakkundig had gemaakt. Kan ik dan gelijk meenemen.
KweetHet(nogsteeds)Niet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.