Houtfornuis

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kweethetniet

Houtfornuis

Bericht door Kweethetniet »

Afgesplitst van viewtopic.php?f=3&t=4788 (Pietje)

Ik heb ook al eens terluiks naar de zgn. 'Cabin Stove' van Firespeak zitten kijken. Zou mooi zijn voor wat ons (afsluitbare) 'voorste woongedeelte' moet worden, alleen is de kookplaat voor ons geen optie i.v.m. verbrande kattenpootjes en het nu aanwezige kolenfornuis in de keuken.

http://www.firespeaking.com/portfolio/the-cabin-stove/
http://www.motherearthnews.com/diy/the- ... z1412.aspx

Hier overigens nog eens wat er zoal in mijn hoofd rondspookt. En nee, de isolatie op de bovenverdieping is nog totaal niet aangepakt. "Pard" heeft moeite met overzicht en ik heb het momenteel erg druk met een psychotisch jongste (stief-)kind. Frans Hals zou van ons huishouden smullen! :mrgreen:
huis gewenste situatie.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kweethetniet

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Overigens was ik zelf al aan het knutselen met Sketchup, hierbij 2 afbeeldingen.
iIk mail Kockie zo het hele bestand en vraag of hij dat in het oude topic viewtopic.php?f=3&t=2232 kan plaatsen.
fornuisje omgebouwd.png
fornuisje.skp.zip
Laatst gewijzigd door kockie op 12 jan 2015, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Sketchup bestand als ZIP geplaatst. Scheelt (te) veel ruimte)
Dutch John

Re: Houtfornuis

Bericht door Dutch John »

Complimenten. Verschilt niet veel van een Rayburn. Een mooiere warmteverdeling in de oven krijg je als deze zwevend opgehangen is. Dus dat de rookgassen eromheen kunnen spoelen. De oven hangt dan voorin en achterin vast, terwijl de rookgassen over de bovenkant, dan de rechtse kant en via de onderkant naar de centrale rookgasafvoer kunnen ontsnappen. Wel zorgen voor een bypassklep voor de opstart, zodat de rookgassen tussen de kookplaten meteen omhoog door de rookgasafvoer kunnen. Als oven kun je gewoon een stalen doos van 4 mm plaat nemen. Vuurkant beschermen met dunne vuurvaste stenen.

Vuurkamer kan in rocket uitvoering als je een echt schone verbranding wilt.

Ga door, komt goed.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb zojuist 2 posts hierboven het sketchup bestand geplaatst. Wel als zip, omdat ie anders te groot is voor hosting hier op het forum. Mocht iemand een manier hebben om 'm te verkleinen, dan hoor ik dat graag!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Kweethetniet

@DutchJohn

Dank je :wink:

Het ovengedeelte heeft feitelijk al ruimte er omheen, boven- en onderop heb ik zgn. baffles gevisualiseerd waarlangs de rookgassen kunnen stromen. Beetje knullig, maar goed, 'k ben slechts een leek hèh :fff
rookgasstromen.png
Enfin, zoals ik heb begrepen zou het verstandiger zijn hier inderdaad een rocket in te bouwen, vooral ook omdat - ondanks mijn probeerseltjes - dit fornuisje natuurlijk niet veel gaat opleveren qua langere verwarming. Daar is het te klein en heeft het te min massa voor. Wel een superleuk dingetje om in te zetten voor onze plannen om ergens achter in de tuin of achter in de schuur een plekje te creëren voor het bakken van friet, vis, oliebollen, en verder alles wat (zoals onze zoons zeggen) "meurt".

Voor de gewone keuken hebben we inmiddels een oude Nestor Martin gekocht. Staat nog koud (geen pijpen, geen handleiding, gewoon geen idee hoe of wat) maar het kriebelt nu al bij mij om er "wat anders" van te maken. Misschien is dit fornuis wél geschikt voor warmteopslag, maar dat zien we dan wel.

Eigenijk zijn er nu drie fornuizen die werkend gemaakt c.q. gebouwd moeten worden, liefst met een zo schoon mogelijke en spaarzame verbranding.
1. houtfornuisje
2. kookfornuis (Nestor Martin)
3. verwarming voor woonkamer

Zoals altijd sta ik voor alle ideeën en suggesties open. En dit keer verdwijn ik niet met de noorderzon. Tenminste ... :mrgreen:

@Kockie en Pietje - Dank jullie wel voor het afsplitsen/aanvullen van het :wink: topic
Dutch John

Heeft je getekende fornuis wel zo weinig massa? Het is van steen, dus zeker niet voor het koken van een snelle hap. Eerder een ding om een aantal uren te stoken om er tevens de warmte in op te slaan. De massa van een fornuis is een belangrijke keuze. Heb je na thuiskomst maar een uurtje om te koken, dan is een stenen fornuis niet op zijn plaats. Ben je de hele dag thuis en zoek je een ruimteverwarmer waar je mee kunt koken, dan wel.
Een buitenfornuis kun je van steen maken, maar dan heeft alleen de kookplaat nut. De oven opwarmen duurt te lang, omdat de stenen alle warmte opzuigen.

Wil je met meerdere kachels gaan stoken, terwijl deze niet altijd samen branden, dan is het zaak om alle kachels met minimaal een kookplaat uit te rusten. Altijd makkelijk om een hap op de kamerkachel op te warmen, als het fornuis niet aan is geweest.

Of de geperforeerde stenen lang zullen werken, betwijfel ik. Zal verstoppen. Beter om ook achter een baffle te plaatsen en de oven alleen op de onderhoeken ondersteunen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
hotglass

Bericht door hotglass »

In mijn houtfornuis is een veegluik voor de ruimte onder de oven geen overbodige luxe gebleken.
Wij stoken het hele jaar door het fornuis voor verwarming en koken en moeten deze onderste ruimte zeker eens per jaar leeg ruimen.

Groet,

Ed
Dutch John

Ditto. Bij gebrek aan een veegluik in de originele fornuis (was oliegestookt ipv houtgestookt) heb ik er een in de bodem van de oven geschroefd. Het is inderdaad ontstellend zoveel as zich op en onder de ovens verzamelt. Je snapt niet dat ze nog warm worden....
Je kunt deze bodemopening afdekken met een stalen plaat, maar ook een stenen plaat. De laatste fungeert dan meteen als temperatuurstabilisator, dus ook zonder luikfunctie is een steen op de bodem zinvol. Een stalen oven met enigszinds het stabiele karakter van een steenoven.

Groet,
DJ
deleted

Bericht door deleted »

Kweethetniet schreef:
Enfin, zoals ik heb begrepen zou het verstandiger zijn hier inderdaad een rocket in te bouwen, vooral ook omdat - ondanks mijn probeerseltjes - dit fornuisje natuurlijk niet veel gaat opleveren qua langere verwarming. Daar is het te klein en heeft het te min massa voor.

...
Eigenijk zijn er nu drie fornuizen die werkend gemaakt c.q. gebouwd moeten worden, liefst met een zo schoon mogelijke en spaarzame verbranding.
1. houtfornuisje
2. kookfornuis (Nestor Martin)
3. verwarming voor woonkamer
Ik neem aan dat de RMH van Ianto Evans al bekeken hebt.
Hetzelfde kan je met een fornuis doen. Ook met zo'n kleintje als je hebt (dat gietijzeren).
Het gietijzeren fornuis neem dan de plaats van het oliedrum in.
Kan gewoon het metalen snelle deel zijn. Metalen kookplaat, metalen bakoven.
De rocket kan groter zijn dan het fornuis nodig heeft, de extra warmte gaat dan naar de bell/bank naast/langs/achter het fornuis. Daarmee combineer je eenvoudig al 2 van je 3 projecten in één toestel.
Als je met dit toestel kort wil koken zonder de massa mee te verwarmen(zomer) moet je een bypass voorzien tussen fornuis en schoorsteen zodat de massa niet altijd mee opgewarmd wordt.

G
Kweethetniet

Dutch John schreef:Heeft je getekende fornuis wel zo weinig massa?
Het is wel pieperdepiep. Hier nog even wat afbeeldingen van zowel het rookgastraject als de afmetingen van het fornuisje.
rookgastraject fornuisje.png
Heb je na thuiskomst maar een uurtje om te koken, dan is een stenen fornuis niet op zijn plaats. Ben je de hele dag thuis en zoek je een ruimteverwarmer waar je mee kunt koken, dan wel.
Ikke is huismu(t)s :mrgreen:
Oftewel ben ik de hele dag thuis, ook al omdat Zoon#1 (100% afgekeurd) zijn dagen binnen spendeert. M.a.w. zal dit fornuisje inderdaad wel geschikt zijn om de "smelly stuff" op te koken, maar dan dus na enig voorstoken. En tegelijkertijd geschikt zijn om de keuken die t.z.t. achter in de schuur komt te verwarmen. Maar is dat inderdaad zo, met dergelijk kleine afmetingen?
Wil je met meerdere kachels gaan stoken, terwijl deze niet altijd samen branden, dan is het zaak om alle kachels met minimaal een kookplaat uit te rusten. Altijd makkelijk om een hap op de kamerkachel op te warmen, als het fornuis niet aan is geweest.
In het woongedeelte liever geen gietijzer i.v.m. auties, katten en hond :?
Daarom ook dat de eerder door mij aangehaalde Cabin Stove eigenlijk afvalt omdat de bovenkant geheel van staal is (los van het feit dat die plaat kennelijk schijnt te vervormen). Er zouden natuurlijk spekstenen o.i.d. op gemaakt kunnen worden ...
Of de geperforeerde stenen lang zullen werken, betwijfel ik.
Al uit het ontwerp verwijderd.
Beter om ook achter een baffle te plaatsen en de oven alleen op de onderhoeken ondersteunen.
Hmm, even denken hoe ik dat moet doen dan.

Tenslotte wordt een veegluik wat moeilijker omdat ik dan in het gietijzer moet gaan slijpen. Volgens mij wordt de constructie daar niet steviger van omdat het gezien de afmetingen van het fornuisje al snel verhoudingsgewijs een groot gat wordt. Ook voor de bypass zal ik even moeten gaan knobbelen, aangezien je deze er helemaal uit zou moeten trekken als ik hem over de lengte van de ruimte richting oven zou maken. Misschien zijwaarts uittrekken ...
Zag overigens dat ik de uitgang naar de pijp boven achterin ook niet helemaal vakkundig had gemaakt. Kan ik dan gelijk meenemen.

KweetHet(nogsteeds)Niet
Dutch John

Da's wel een heel klein doosje.... Als je de zijkanten en onderkant volzet met stenen, blijft er weinig ruimte voor een vuur over. En je kunt alleen maar aanmaakhout stoken.

Waarom jezelf binden aan de maten van een bestaande doos? Je kunt ook gaan metselen en de afmetingen laten bepalen door steenlengte's en -breedtes. Scheelt een heleboel werk. Buitenkant afwerken met stuc of tegels.

Groet,
DJ
Kweethetniet

Oops, had je post over het hoofd gezien, sorry nog daarvoor :?
Gandalf schreef:Ik neem aan dat de RMH van Ianto Evans al bekeken hebt.
Ik heb het originele boek, al een tijdje. Oorspronkelijk was het de bedoeling een (variant op) de RMH in de woonkamer te bouwen, maar naar gelang de jaren verstreken veranderden de plannen. Dit was het 1e plan dat ik had:
oorspronkelijk RMH plan.jpg
Hetzelfde kan je met een fornuis doen. Ook met zo'n kleintje als je hebt (dat gietijzeren).
Het gietijzeren fornuis neem dan de plaats van het oliedrum in.
Kan gewoon het metalen snelle deel zijn. Metalen kookplaat, metalen bakoven.
Dat zijn dan wel hele hoge temperaturen die direct het fornuisje ingaan, toch? En even voor de goede orde; het fornuisje is 'kaal' van binnen, die oven had ik er zelf bij verzonnen. En was het vat juist niet de plek waar secundaire verbranding plaatsvond? Of haal ik nu weer dingen door elkaar ...
De rocket kan groter zijn dan het fornuis nodig heeft, de extra warmte gaat dan naar de bell/bank naast/langs/achter het fornuis. Daarmee combineer je eenvoudig al 2 van je 3 projecten in één toestel.
Als je met dit toestel kort wil koken zonder de massa mee te verwarmen(zomer) moet je een bypass voorzien tussen fornuis en schoorsteen zodat de massa niet altijd mee opgewarmd wordt.
Op zich natuurlijk wél een intrigerend concept! En weer plan nr-zoveel dat zich in mijn grijze massa nestelt. Ge worde bedankt! *grinnik*

Even realistisch: de plek waar ik nu uiteindelijk het kleine fornuisje zie komen (ooit eens, fingers crossed) is een niet zo heel grote ruimte achter in de schuur waar ik me kan uitleven met zaken zoals inmaken (wecken), het zomerfruit kan verweken zonder de gewone keuken onnodig vol te stouwen, etc. een lange smalle ruimte waar al een aanrecht zit. Natuurlijk kunnen de zaken worden aangepast, bijv. de ruimte iets breder maken en de opgeslagen warmte in een massa de volgende naastgelegen ruimte inbouwen om die daarmee te verwarmen. Plannen, plannen ... :roll:

G[/quote]
Plaats reactie