Ik was misschien op dit punt beter niet off topic gegaan. Maar de buurman had niet door dat ze weggevallen waren. Hij klaagde enkel van de fenomenen de dag erna. Hij had zich vooral hard geschrokken en wist niet wat er aan de hand was. Het was de andere buurman, bakker, die wist te vertellen dat er op dat uur een gelijktijdige stroompannne en waterafsluiting geweest was. Daarna viel de euro pas ...JantjeV8 schreef:Als hij het heeft kunnen horen had ie ook een emmer zand op het vuur kunnen gooien.. Het wordt erger als de buren het hoorden en de buurman zelf niet thuis was.
Ik snap je verhaal, laat dat duidelijk zijn. En druk of drukloos is naast de rocket techniek de meest besproken keuze hierzo. Maar er wordt zo krampachtig gedaan om een druksysteem. Ik heb m'n leven lang nog nooit algehele stroomuitval gehad. En als de waterleiding het niet doet, heeft de maatschappij een week van te voren een kaartje in de brievenbus gedaan. Nu weet ik ook wel dat er verderop een kraan een hoofdkabel/leiding door kan steken, of een helicopter een mast in vliegt, maar toch. Een systeem met de kleppen op de juiste plaats moet toch tegen een stootje kunnen.
Maar het is inderdaad niet geheel vergelijkbaar hier. De vermogens en temperaturen zijn veel kleiner. De koperleiding zit ook niet op een plaats waar het koper zelf onder spanning komt zolang de druk tenminste weg kan. (wel het leem bij kortstondig heftig uitzetten en krimpen van het koper)
Ik zou hem in de kamer houden. Het gaat hier over slechts 300 à 400 Watt met deze collector.Overdrijf het: neem zelfs op de top 500W bij deze dump-temperatuur. Dat is warmte die je nodig had (je hebt hem zelf zo opgestookt) en die (zonder collector) ook door de kachelwand zou uitgestraald worden. Dus dat vermogen zal wel welkom zijn in de kamer. Het enige verschil met de kachelwand/radiator is dat die 300 à 500 W in een wat andere verhouding straling/convectie afgegeven wordt.(300/100 versus 200/200 max) Maar of dat nu zoveel verschil maakt een kleine 100W meer convectie ? In ieder geval beter dan dumpen in het riool.De heatdump radiator is wel een goeie. Blijft het systeem toch mooi mee gesloten. Feitelijk is het net zo verloren warmte als dat je hem het putje in zo lozen, het blijft wel 'in de systeemgedachte'. Eventueel kun je die warmte nog in een plantenkas af laten geven o.i.d. Heb je er nog iets aan.
G