Warm water met zonneboiler en massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted

Re: Warm water met zonneboiler en massakachel

Bericht door deleted »

JantjeV8 schreef:Als hij het heeft kunnen horen had ie ook een emmer zand op het vuur kunnen gooien.. Het wordt erger als de buren het hoorden en de buurman zelf niet thuis was.
Ik snap je verhaal, laat dat duidelijk zijn. En druk of drukloos is naast de rocket techniek de meest besproken keuze hierzo. Maar er wordt zo krampachtig gedaan om een druksysteem. Ik heb m'n leven lang nog nooit algehele stroomuitval gehad. En als de waterleiding het niet doet, heeft de maatschappij een week van te voren een kaartje in de brievenbus gedaan. Nu weet ik ook wel dat er verderop een kraan een hoofdkabel/leiding door kan steken, of een helicopter een mast in vliegt, maar toch. Een systeem met de kleppen op de juiste plaats moet toch tegen een stootje kunnen.
Ik was misschien op dit punt beter niet off topic gegaan. Maar de buurman had niet door dat ze weggevallen waren. Hij klaagde enkel van de fenomenen de dag erna. Hij had zich vooral hard geschrokken en wist niet wat er aan de hand was. Het was de andere buurman, bakker, die wist te vertellen dat er op dat uur een gelijktijdige stroompannne en waterafsluiting geweest was. Daarna viel de euro pas ...
Maar het is inderdaad niet geheel vergelijkbaar hier. De vermogens en temperaturen zijn veel kleiner. De koperleiding zit ook niet op een plaats waar het koper zelf onder spanning komt zolang de druk tenminste weg kan. (wel het leem bij kortstondig heftig uitzetten en krimpen van het koper)
De heatdump radiator is wel een goeie. Blijft het systeem toch mooi mee gesloten. Feitelijk is het net zo verloren warmte als dat je hem het putje in zo lozen, het blijft wel 'in de systeemgedachte'. Eventueel kun je die warmte nog in een plantenkas af laten geven o.i.d. Heb je er nog iets aan.
Ik zou hem in de kamer houden. Het gaat hier over slechts 300 à 400 Watt met deze collector.Overdrijf het: neem zelfs op de top 500W bij deze dump-temperatuur. Dat is warmte die je nodig had (je hebt hem zelf zo opgestookt) en die (zonder collector) ook door de kachelwand zou uitgestraald worden. Dus dat vermogen zal wel welkom zijn in de kamer. Het enige verschil met de kachelwand/radiator is dat die 300 à 500 W in een wat andere verhouding straling/convectie afgegeven wordt.(300/100 versus 200/200 max) Maar of dat nu zoveel verschil maakt een kleine 100W meer convectie ? In ieder geval beter dan dumpen in het riool.

G
jorispouls

Bericht door jorispouls »

cp heeft op het technologieforum ook wat gepost omtrent de massa kachel van Maccy. Wel een beetje verwarrend twee gelijkaardige forums.
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

tsja, dat is idd jammer. Sterke persoonlijkheden kunnen soms nog eens botsen, laten we het daar op houden. Niemand is perfect. Wel tof dat je als kachelbouwer ook post Joris, respect :).
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Hij gaat in zijn starttekening uit van twee spiralen van 16 mm.
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

jorispouls schreef:cp heeft op het technologieforum ook wat gepost omtrent de massa kachel van Maccy. Wel een beetje verwarrend twee gelijkaardige forums.
Er zijn vele fora op het internet. Net zoals er meerdere -en gelijkaardige- massakachel-bouwers zijn.

Hier werkt het zo dat de vragen en discussies die hier lopen, ook hier bediscussieerd worden op basis van de elementen die ons hier bekend zijn.
Met andere fora gaan we ons niet zinledig houden.
Ik neem aan dat dat op andere fora ook zo is. Iets anders zou namelijk erg verwonderlijk zijn.

En van gelijkaardige -maar verschillende- massakachelbouwers verwacht ik ook niet anders.
Het zou toch bijzonder eigenaardig zijn moest ik een offerte aanvragen bij Warmteopmaat om dan een antwoord te krijgen van Vuurmeesters ?
Mocht ik daarentegen bij de twee een offerte gevraagd hebben, dan is er ook niets verwarrend aan om twee antwoorden te krijgen.

G
jorispouls

Bericht door jorispouls »

Gandalf schreef:Een ander probleem dat zich stelt in het bijzonder bij SWW is dat er een relatief hoge temperatuur gehaald moet worden (salmonella en dergelijke).
Meestal worden er standaard twee mogelijkheden aangeboden door de installateur voor SWW. Een doorstromer of een vat in een vat. Bij de doorstromer heb je geen kans op legionella omdat het SWW niet stilstaat maar geproduceerd wordt op het moment dat het nodig is. Bij een vat in een vat word er bv een elektrische weerstand voorzien die ingeschakeld word als het SWW enkele dagen niet boven 60° gekomen is. Bij grotere vermogens kan er dan een tweede spiraal in het vat aangebracht worden op een lagere hoogte voor een muur of vloerverwarming.
deleted

Bericht door deleted »

Joris,

Inderdaad een tapspiraal zou een low-tech oplossing kunnen zijn.
Ik heb er ooit naar gezocht, maar ze zijn moeilijk te vinden in buffers/boilers beneden de 500 liter. En 500 liter is ook teveel in deze opstelling (voor het vermogen van de hier ingebouwde koperleidingen). Het water uit die tapspiraal zou geen 40°C halen.

Dutry geeft inderdaad aan om een ruime boiler/buffer te nemen en countert legionella met elektrische naverwarming.
Speelt daarmee eerst en vooral op 'veilig'. Wat ook wel te begrijpen is in de hedendaagse juridische context.
Het is naar mijn gevoel enkel wat spijtig bij het lowtech-concept van een massakachel.

In Engeland hebben ze een lange traditie met "gravity fed cylinders" bij hun Range Cookers. Daar vind je dan ook nog steeds nieuwe, relatief kleine , 100% koperen boilers met inwendig een speciaal op thermosifon voorziene spiraal (ook koper, grote diameter en ruime windingen). (ebay.co.uk)
Thermosifon is namelijk niet -en zoals velen verkeerd denken, waarschijnlijk door een associatie te maken met gelaagdheid in een buffer- iets wat automatisch wel goed komt omdat warm water lichter is dan koud water, maar is een kwestie van weerstand overwinnen. De zaak gaat pas 'draaien' als de relatief kleine 'kracht' die opgewekt wordt door het temperatuurverschil (= koud water is zwaarder en wil dus zakken) toch groter is dan alle weerstanden in het leidingsysteem samen. Elke meter buis is weerstand. Elke bocht voegt weerstand toe. Elke verkleining van diameter voegt weerstand toe. Het geheel moet draaien, dus die weerstanden moeten opgeteld in zowel de stijgende als de dalende leidingen. Als er meer weerstand is dan drijvende kracht komt het thermosifon helemaal niet op gang (ondanks lokaal oplopende temperatuur !). Soms als er net teveel weerstand is, dan komt het pas bij een zeer hoge temperatuur op gang. De kunst om vroeger een "gravity fed" systeem aan te leggen was dan ook eerder 'rekenkunst'. Hiermee kan je zelf de voorstellen en ideeën aftoetsen op hun 'waarheid', vooralleer er onnozelheden op kosten van de klant uitgeprobeerd worden: https://heatinghelp.com/assets/documents/347.pdf

De rangecookers met kleine boiler worden ook vaak uitgerust met een heat-dump. Ook bij rangecookers is het namelijk zo dat ze het fornuis niet enkel willen gebruiken op het tempo van de boiler.

G
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Gandalf schreef:Joris,
Inderdaad een tapspiraal zou een low-tech oplossing kunnen zijn.
Ik heb er ooit naar gezocht, maar ze zijn moeilijk te vinden in buffers/boilers beneden de 500 liter.
G
Dat valt toch wel mee:
http://www.ebay.de/itm/Heizelement-Heiz ... 2a293612c5

Naar keuze 1, 2 of 3 x 1500W aan te sluiten. Is 1 spiraal aan z'n eind, heb je er nog 2 over. Tijdklokje er tussen en klaar. Duurder zijn ze er ook met thermostaatschakelaars er op. Duitse ebay gezocht op 'heizstabe'.
deleted

Bericht door deleted »

Jantje,

Dat is een elektrisch verwarmingselement. Die vind je inderdaad in alle maten. En tot in de kleinste e-boiler.
Een tapspiraal is helemaal iets anders: het is een vrij lange, dunne (meestal geribbeld RVS) spiraal die helemaal van onder tot boven door een buffer loopt en op die manier het SWW in doorstroomprincipe verwarmt. Op deze manier verblijft SWW niet in warme omstandigheden en wordt het pas net voor gebruik opgewarmd.

Voorbeelden:
http://river.nl/solar/index.php?page=sh ... &Itemid=15

of nog :
http://www.sanutal.be/producten/solar/c ... oomboiler/

G

In Deutsch:
http://www.tisun.com/produkte/solar-spe ... cher-fs1r/
marini

Bericht door marini »

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Excuseert Gandalf, ik had de warmtespiraal heel anders begrepen. Inderdaad, dit fenomeen ken ik ook, maar kostbaar en lastig verkrijgbaar.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

bij oeg zijn ze prijstechnisch nog wat beter. ik hen 800 betaald voor 500 liter met 1 sanitair spiraal en 2 verwarmingspirealen
Maccy

Bericht door Maccy »

Ondertussen zijn de werken voltooid.
Op advies nam ik contact op -naam verwijderd op verzoek en die zorgde in samenspraak met Joris Pouls (én op basis van jullie ideeën en opmerkingen) voor de realisatie.
De combinatie met de rocket-stove lijkt prima te werken. Ik veronderstel dat de combinatie met de heat-pipes eveneens succesvol zal zijn, maar hiervoor moet ik uiteraard op de lente wachten… :fff

Hartelijk dank voor al jullie hulp.

Maccy
Laatst gewijzigd door kockie op 06 sep 2015, 09:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op verzoek naam verwijderd
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Mijn 60 heatpipes hadden vandaag 5 kw opbrengst ;). Kan je misschien het precieze schema eens posten of beschrijven se? :)
Laatst gewijzigd door Sandman79 op 05 jan 2015, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

:pp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie