dormos wrote:Ben klaar met reageren, kan niet op tegen stokpaardjes waar je niet vanaf te brengen bent:
- Isoleren verlaagt je electricteitsverbruik
- Salderen gaat afgeschaft worden
- De prijs die je dan van voor een kWh krijgt staat al vast
- Een Wp kost altijd 1,50, iemand die minder betaalt liegt.
- Een Wp gaat in 2020 1 Euro kosten
- Een kWh gaat in 2020 0.28 Euro kosten
- Huurders zijn zielig
- Mensen met lage inkomens zijn zielig
- Kernenergie heeft de toekomst
Tja, daar kan ik je niet bij helpen. Het gaat er niet om dat ik altijd en overal gelijk heb, ik geef mijn visie en verwachtingen op basis van wat ik om me heen zie:
- isoleren verlaagt je energieverbruik, of dat nu met een gasketel, warmtepomp of elektrisch kacheltje is.
- de huidige salderingsregeling staat op losse schroeven per 2018 (belofte Henk Kamp), of dat nu afschaffing of afbouw is maakt weinig uit, de overheid wil de energiebelasting veilig stellen voor windmolentjes en kan daarbij geen zelfopwekking gebruiken
- de prijs die je straks voor teruglevering krijgt zal met behulp van de slimme meter variabel zijn: hoog (ca. €0,05) bij veel vraag/weinig aanbod en laag (nihil) bij weinig vraag/veel aanbod, gemiddeld over een jaar zal het op zo'n € 0,01 uitkomen. 's Zomers is de vergoeding buiten de vraagpieken nihil, in de tussenseizoenen is het aanbod kleiner maar produceer je zelf ook minder (zeg 50%) en in de winter krijg je de volle mep voor je zonnestroom, alleen produceer je dan vrijwel niets. Dus 100%x€0,00 + 50%x€0,02 + 0%x€0,05 = € 0,01 gemiddeld
- de huidige Wp-prijs (compleet geïnstalleerd) is nu zo'n € 1,50. Dat jij het zelf kunt aanleggen wil niet zeggen dat iedereen dat kan
- de Wp-prijs in 2020 wordt ingeschat op € 1,00... dat is op basis van de huidige marktprijsdaling en productieprijs van bestaande techniek. Bij innovatie kan die prijs nog sneller zakken maar daar houd ik voorlopig geen rekening mee
- een kWh netstroom kost nu zo'n € 0,20. In landen met veel duurzame opwekking (Duitsland, Denemarken, Spanje) ligt de kWh-prijs zo'n 6 eurocent hoger als gevolg van die duurzame opwekking. Wij gaan in NL dezelfde fout maken dus minstens naar € 0,26 en daarbij de normale inflatie € 0,02
- huurders zullen minder snel hun woning energiezuinig verbouwen omdat ze daarbij afhankelijk zijn van de eigenaar. Bovendien is hun besteedbare inkomen vaak zo laag dat geen investeringen voor eigen rekening gemaakt kunnen worden. En daarbij bewonen zij doorgaans de slechtst geïsoleerde woningen waardoor hun energierekening relatief hoog is. Je zou dat zielig kunnen noemen, ik zou het liever houden op onmachtig.
- kernenergie heeft inderdaad de toekomst, misschien niet nu want er is nog voldoende fossiele brandstof voor enkele decennia maar als de olieproductie echt begint te haperen is kernenergie een betrouwbare energiebron. Ondertussen kan onderzoek gedaan worden om de nadelen van kernenergie (hoge kosten, veiligheidsproblemen en afvalprobleem) weg te werken. Misschien wordt het wel kernfusie.
Daar zou ik nog aan willen toevoegen:
- windenergie is vrijwel uitontwikkeld en nog steeds niet rendabel zonder subsidie -> geen toekomst
- zonnepanelen zijn nog steeds in ontwikkeling qua prijs en rendement en op grote schaal toepasbaar op vrijwel elk gebouw -> veel toekomst
- biomassa gaat belangrijker worden maar heeft te lage energieinhoud voor vervanging van olie en gas -> ruimtegebrek
- het Energieakkoord is heel slim opgebouwd zodat op papier voldaan wordt aan de afgesproken 16% duurzame opwekking terwijl er geen druppel olie mee uitgespaard wordt. De belangen van de olie-industrie en overheid bij fossiele energie zijn zo perfect verzekerd.
- de overheid loopt honderden miljoenen aan belastingen (energiebelasting en BTW) mis door zonnepanelen. De slimme meter wordt nu versneld uitgerold om verdere inkomstenderving te voorkomen.