Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Post Reply
kockie
Site Admin

Re: Weigeren slimme meter

Post by kockie »

Zou je in plaats van de paneel- en de stroomprijzen voor 2020 misschien de lottogetallen van volgende week kunnen voorspellen? Daar heb ik denk ik meer aan...
Ingir wrote:Met een verwachte Wp-prijs van € 0,50 kost een zonne-kWh in 2020
Ingir een bericht later wrote:In 2020 betaal je nog maar € 1,00/Wp voor PV

Nu al 2 keer zo dure voorspelling? Het lijkt wel de "wonderbaarlijke vermenigvuldiging". En dan zijn wij aan het prediken :roll: :roll:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir

Post by Ingir »

De verwachte Wp-prijs voor 2020 is zo'n € 1,00 /Wp (volledig geïnstalleerd).
Dutch John

Post by Dutch John »

Ingir wrote:Wat jij verkeerd hebt gedaan, en al die mensen die afgelopen jaren zonnepanelen gekocht hebben, is te vroeg beginnen met zelfopwekking.
Euhh, voor een kwart van de reguliere prijs, waarbij ik voor het zonnedeel helemaal niets betaalde? Zou je denken dat een autonoom systeem in de toekomst meer dan 75% goedkoper wordt en de pv helemaal gratis? Waarbij ik het volgende moet aantekenen: de helft van het autonome vermogen alhier wordt verzorgd door wind. Zou dat vermogen vervangen zijn door alleen pv, dan houd ik in de zomer nog meer over en kom in de winter nog meer tekort.
Tot die tijd kun je je geld beter besteden aan maatregelen om zoveel mogelijk gas- en stroomverbruik te vermijden, dus plaatsen van een houtkachel, veel isolatie, douche-WTW, balansventilatie, elektrische apparaten bij storing vervangen door energiezuinige apparaten, LED-verlichting en ook leren om bewust minder energie te verbruiken (korter douchen, apparaten eerder uitschakelen, koken met hooikist, was drogen aan de waslijn, slim stoken).
Hoewel je volledig gelijk hebt, moet je in mijn geval een aap niet leren klimmen. Jouw theorie is hier al lang gepraktiseerd. En de praktijk is toch wat hardvochtiger dan de theorie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
dormos

Post by dormos »

Ingir,

Vooral blijven wachten op best in plaats van beter.

Heb 10 jaar geleden m'n eerste PV system gelegd. Kostte 15000 Euro, 90% subsidie dus 1500 Euro netto. Was in 5 jaar terugverdiend, de afgelopen 5 jaar dus 2000 kWh per jaar gratis. Wat heb ik hier vereerd gedaan?

Vorig jaar een extra set erbij gelegd. Zelf gelegd voor 1 Euro per Wp, zou geinstalleerd 1.20 per Wp gekost hebben. Ik weet dus niet waar jouw 1,50 per Wp vandaan komt, maar als je een beetje zoekt kan het veel goedkoper. Je weet dat je de BTW terug kunt krijgen?
Terugverdientijd voor dit setje 5,8 jaar, en dat is voor een systeem op een 45 graden dakvlak op het oosten.
Onder optimale hoek en op het zuiden is 5 jaar makkelijk haalbaar.
Vooralsnog mag er gesaldeerd worden, en ik heb nog nergens objectieve informatie gezien waaruit blijkt dat dit afgeschaft gaat worden. Mocht het afgeschaft/afgebouwd worden dan is ook niet bekend hoe met bestaande gevallen omgegaan wordt.

Wordt het afgeschaft? Pech. De terugverdientijd wordt dan langer, maar mijn system zorgt er dan in ieder geval voor dat er een deel van de stroom in Nederland duurzaam wordt opgewekt.

Groet,

Hans
Ingir

Post by Ingir »

dormos wrote:Heb 10 jaar geleden m'n eerste PV system gelegd. Kostte 15000 Euro, 90% subsidie dus 1500 Euro netto. Was in 5 jaar terugverdiend, de afgelopen 5 jaar dus 2000 kWh per jaar gratis. Wat heb ik hier verkeerd gedaan?
Dat jij dubbel subsidie hebt gekregen voor je zonnepanelen wil niet zeggen dat dit daarom een goede keuze is geweest. Je hebt feitelijk kosten gemaakt op rekening van de maatschappij en loopt nu te stoeven dat de panelen voor jou gratis stroom leveren...

Met die € 16.500 subsidie die jij hebt gekregen zouden ook 4 sociale huurwoningen geïsoleerd kunnen worden, dat zou veel meer energie besparen (1.200m³ gas x 50 jaar) dan die lullige 2.000kWh stroom x 20 jaar van jou. Je zou je eigenlijk moeten schamen voor het misbruiken van zoveel gemeenschapsgeld.
Ingir

Post by Ingir »

Dutch John wrote:Euhh, voor een kwart van de reguliere prijs, waarbij ik voor het zonnedeel helemaal niets betaalde? Zou je denken dat een autonoom systeem in de toekomst meer dan 75% goedkoper wordt en de pv helemaal gratis?
De Wp-prijs is de afgelopen 5-6 jaar inderdaad met zo'n 75% gedaald (van € 5,50/Wp in 2009 naar € 1,50 nu. Dat jij subsidie hebt gehad is fijn voor jou maar daar heeft verder niemand iets aan, behalve dan dat de kosten voor jouw zonnepanelen nu bijgeschreven staan op de staatsschuld en/of verrekend worden in de kWh-prijs van netstroom...
OBL-Rien

Post by OBL-Rien »

<RANT>Alleen omdat een paar self-serving "experts" van mening zijn dat zonnestroom goedkoop wordt betekent nog lang niet dat dit ook waar zal blijken te zijn. We horen elk jaar van de verdubbeling van het rendement, maar het komt kennelijk nooit.

Laat me eens raden: deze experts hebben nog maar een paar miljoen belastinggeld nodig om deze verwachting waar te kunnen maken?</RANT>
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir

Post by Ingir »

Het rendement stijgt nauwelijks, van grote sprongen voorwaarts is (nog) geen sprake. Of dat zal gebeuren zal de toekomst leren, ondertussen daalt de Wp-prijs met de bestaande techniek gewoon door zodat het financiële rendement wel verder toeneemt. Het is niet noodzakelijk maar als die doorbraak er wel komt is dat mooi meegenomen en kan, nog meer dan voorheen, het gebruik van netstroom beperkt worden.

Het klinkt misschien wat tegenstrijdig maar ik denk dat de afschaffing van de salderingsregeling de beste stimulans is voor zonnepanelen.
dormos

Post by dormos »

Lezen blijft moeilijk blijkbaar.
1.50 per Wp is achterhaald, 1 blijkt haalbaar bij zelf leggen, 1.20 bij laten leggen.

Ben het met je eens dat de subsidie belachelijk hoog was indertijd, maar soms is dat nodig om iets van de grond te krijgen.
Als de vraag in het begin niet een handje geholpen was, dan was de productie nooit zo opgeschaald als dat 'ie nu is en waren de prijzen nog steeds hoog geweest.

Waarom zou ik 4 huurhuizen isoleren (jouw stokpaardje blijkbaar) terwijl ik in een eigen huis woon? Mijn huis heb ik optimaal geisoleerd, gasverbruik is nagenog nul doordat ik een hoog rendement houtvergasser op (schoon) afvalhout stook en m'n (lage) stroomverbruik wordt gedekt door m'n eigen panelen.
Ik heb er voor gekozen om desnoods een keer niet op vakantie te gaan en niet de nieuwste flatscreen te hebben hangen (of een airco in m'n slaapkamer), maar m'n energie en financiele onafhankelijkheid te vergroten op het moment dat ik er de middelen voor heb, en dat op een manier die zoveel mogelijk klimaatneutraal is.

Iedereen die te hoop loop tegen subsidie op duurzame energie vergeet de verkapte subsidie op fossiel, doordat de schade die deze veroorzaken niet terug te vinden is in de kWh of kubieke meter prijs. Als de echte schade (gezondheid, vervuiling, opwarming etc.) verrekend zou worden in de prijs van fossiel, dan zou subsidie op duurzamere vormen van energieopwekking waarschijnlijk niet eens nodig zijn.
Het feit dat jij nog steeds fossiel gebruikt betekent in feite dat jij op rekening van de maatschappij bezig bent.

15.000-1.500 is trouwens nog steed 13.500.....

Groet,

Hans
Ingir

Post by Ingir »

dormos wrote:Lezen blijft moeilijk blijkbaar.
1.50 per Wp is achterhaald, 1 blijkt haalbaar bij zelf leggen, 1.20 bij laten leggen. Prijs € 1,50 per Wp is momenteel gangbaar voor volledig geïnstalleerde systemen incl. aanpassing meterkast en BTW.

Ben het met je eens dat de subsidie belachelijk hoog was indertijd, maar soms is dat nodig om iets van de grond te krijgen.
Als de vraag in het begin niet een handje geholpen was, dan was de productie nooit zo opgeschaald als dat 'ie nu is en waren de prijzen nog steeds hoog geweest. Die subsidie is dus ook niet structureel en mag je er niet op/mee rekenen.

Waarom zou ik 4 huurhuizen isoleren (jouw stokpaardje blijkbaar) terwijl ik in een eigen huis woon? Mijn huis heb ik optimaal geisoleerd, gasverbruik is nagenoeg nul doordat ik een hoog rendement houtvergasser op (schoon) afvalhout stook en m'n (lage) stroomverbruik wordt gedekt door m'n eigen panelen. Heel goed bezig, desondanks is die € 16.500 niet optimaal besteed. Jij hebt die zonnepanelen in de optimaal geïsoleerde woning met nagenoeg nulverbruik helemaal niet nodig, terwijl de bewoners van die 4 huurwoningen wel enorm geholpen zouden zijn met een € 300 lagere jaarafrekening per woning.

Ik heb er voor gekozen om desnoods een keer niet op vakantie te gaan en niet de nieuwste flatscreen te hebben hangen (of een airco in m'n slaapkamer), maar m'n energie en financiele onafhankelijkheid te vergroten op het moment dat ik er de middelen voor heb, en dat op een manier die zoveel mogelijk klimaatneutraal is.

Iedereen die te hoop loop tegen subsidie op duurzame energie vergeet de verkapte subsidie op fossiel, doordat de schade die deze veroorzaken niet terug te vinden is in de kWh of kubieke meter prijs. Als de echte schade (gezondheid, vervuiling, opwarming etc.) verrekend zou worden in de prijs van fossiel, dan zou subsidie op duurzamere vormen van energieopwekking waarschijnlijk niet eens nodig zijn.
Het feit dat jij nog steeds fossiel gebruikt betekent in feite dat jij op rekening van de maatschappij bezig bent. Veel erger is het dat ik mijn energieverbruik zodanig verlaagd heb dat ik straks nauwelijks nog bijdraag aan de energiebelasting. Als wederdienst help ik nu veel huishoudens met de isolatie van hun woning, gewoon in mijn vrije tijd en dus ook niet betaald...

15.000-1.500 is trouwens nog steeds 13.500... Subsidie op aanschaf is inderdaad 15.000-1.500= €13.500 en daar komt nog 10 jaar salderingssubsidie bij ter waarde van 2.000x10x0,15= € 3.000, samen dus € 16.500...

Groet,

Hans
dormos

Post by dormos »

Ben klaar met reageren, kan niet op tegen stokpaardjes waar je niet vanaf te brengen bent:

- Isoleren verlaagt je electricteitsverbruik
- Salderen gaat afgeschaft worden
- De prijs die je dan van voor een kWh krijgt staat al vast
- Een Wp kost altijd 1,50, iemand die minder betaalt liegt.
- Een Wp gaat in 2020 1 Euro kosten
- Een kWh gaat in 2020 0.28 Euro kosten
- Huurders zijn zielig
- Mensen met lage inkomens zijn zielig
- Kernenergie heeft de toekomst

Succes met je gelijk,

Hans
Ingir

Post by Ingir »

dormos wrote:Ben klaar met reageren, kan niet op tegen stokpaardjes waar je niet vanaf te brengen bent:

- Isoleren verlaagt je electricteitsverbruik
- Salderen gaat afgeschaft worden
- De prijs die je dan van voor een kWh krijgt staat al vast
- Een Wp kost altijd 1,50, iemand die minder betaalt liegt.
- Een Wp gaat in 2020 1 Euro kosten
- Een kWh gaat in 2020 0.28 Euro kosten
- Huurders zijn zielig
- Mensen met lage inkomens zijn zielig
- Kernenergie heeft de toekomst
Tja, daar kan ik je niet bij helpen. Het gaat er niet om dat ik altijd en overal gelijk heb, ik geef mijn visie en verwachtingen op basis van wat ik om me heen zie:
- isoleren verlaagt je energieverbruik, of dat nu met een gasketel, warmtepomp of elektrisch kacheltje is.
- de huidige salderingsregeling staat op losse schroeven per 2018 (belofte Henk Kamp), of dat nu afschaffing of afbouw is maakt weinig uit, de overheid wil de energiebelasting veilig stellen voor windmolentjes en kan daarbij geen zelfopwekking gebruiken
- de prijs die je straks voor teruglevering krijgt zal met behulp van de slimme meter variabel zijn: hoog (ca. €0,05) bij veel vraag/weinig aanbod en laag (nihil) bij weinig vraag/veel aanbod, gemiddeld over een jaar zal het op zo'n € 0,01 uitkomen. 's Zomers is de vergoeding buiten de vraagpieken nihil, in de tussenseizoenen is het aanbod kleiner maar produceer je zelf ook minder (zeg 50%) en in de winter krijg je de volle mep voor je zonnestroom, alleen produceer je dan vrijwel niets. Dus 100%x€0,00 + 50%x€0,02 + 0%x€0,05 = € 0,01 gemiddeld
- de huidige Wp-prijs (compleet geïnstalleerd) is nu zo'n € 1,50. Dat jij het zelf kunt aanleggen wil niet zeggen dat iedereen dat kan
- de Wp-prijs in 2020 wordt ingeschat op € 1,00... dat is op basis van de huidige marktprijsdaling en productieprijs van bestaande techniek. Bij innovatie kan die prijs nog sneller zakken maar daar houd ik voorlopig geen rekening mee
- een kWh netstroom kost nu zo'n € 0,20. In landen met veel duurzame opwekking (Duitsland, Denemarken, Spanje) ligt de kWh-prijs zo'n 6 eurocent hoger als gevolg van die duurzame opwekking. Wij gaan in NL dezelfde fout maken dus minstens naar € 0,26 en daarbij de normale inflatie € 0,02
- huurders zullen minder snel hun woning energiezuinig verbouwen omdat ze daarbij afhankelijk zijn van de eigenaar. Bovendien is hun besteedbare inkomen vaak zo laag dat geen investeringen voor eigen rekening gemaakt kunnen worden. En daarbij bewonen zij doorgaans de slechtst geïsoleerde woningen waardoor hun energierekening relatief hoog is. Je zou dat zielig kunnen noemen, ik zou het liever houden op onmachtig.
- kernenergie heeft inderdaad de toekomst, misschien niet nu want er is nog voldoende fossiele brandstof voor enkele decennia maar als de olieproductie echt begint te haperen is kernenergie een betrouwbare energiebron. Ondertussen kan onderzoek gedaan worden om de nadelen van kernenergie (hoge kosten, veiligheidsproblemen en afvalprobleem) weg te werken. Misschien wordt het wel kernfusie.

Daar zou ik nog aan willen toevoegen:
- windenergie is vrijwel uitontwikkeld en nog steeds niet rendabel zonder subsidie -> geen toekomst
- zonnepanelen zijn nog steeds in ontwikkeling qua prijs en rendement en op grote schaal toepasbaar op vrijwel elk gebouw -> veel toekomst
- biomassa gaat belangrijker worden maar heeft te lage energieinhoud voor vervanging van olie en gas -> ruimtegebrek
- het Energieakkoord is heel slim opgebouwd zodat op papier voldaan wordt aan de afgesproken 16% duurzame opwekking terwijl er geen druppel olie mee uitgespaard wordt. De belangen van de olie-industrie en overheid bij fossiele energie zijn zo perfect verzekerd.
- de overheid loopt honderden miljoenen aan belastingen (energiebelasting en BTW) mis door zonnepanelen. De slimme meter wordt nu versneld uitgerold om verdere inkomstenderving te voorkomen.
Dutch John

Post by Dutch John »

Ingir wrote:
Dutch John wrote:Euhh, voor een kwart van de reguliere prijs, waarbij ik voor het zonnedeel helemaal niets betaalde? Zou je denken dat een autonoom systeem in de toekomst meer dan 75% goedkoper wordt en de pv helemaal gratis?
De Wp-prijs is de afgelopen 5-6 jaar inderdaad met zo'n 75% gedaald (van € 5,50/Wp in 2009 naar € 1,50 nu. Dat jij subsidie hebt gehad is fijn voor jou maar daar heeft verder niemand iets aan, behalve dan dat de kosten voor jouw zonnepanelen nu bijgeschreven staan op de staatsschuld en/of verrekend worden in de kWh-prijs van netstroom...
Ik wilde duidelijk maken, dat zelfs een supergoedkoop autonom systeem niet uit kan, maar je pakt me aan op een detail (zelfs met referentie naar het verleden, ipv naar de toekomst) zonder antwoord op de inhoud te geven. Die cherry-picking flik je keer op keer. Je vermoeit en beledigt daarmee je discussiepartners.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir

Post by Ingir »

Dutch John wrote:Ik wilde duidelijk maken, dat zelfs een supergoedkoop autonoom systeem niet uit kan, maar je pakt me aan op een detail (zelfs met referentie naar het verleden, ipv naar de toekomst) zonder antwoord op de inhoud te geven. Die cherry-picking flik je keer op keer. Je vermoeit en beledigt daarmee je discussiepartners.
En dat is, voor de derde keer, omdat autonoom niet aan de orde is. Jouw systeem is wel goedkoper ten opzichte van een ongesubsidieerd systeem, maar het blijft een duur systeem door de autonomie. Je moet dit ook niet vergelijken met een PV-systeem, eventueel met accu's, dat altijd kan terugvallen op netstroom.

Ik verwacht voor de toekomst een vorm van semi-autonomie, waarbij tot diep in de winter het grootste deel van de stroombehoefte wordt afgedekt met zonnepanelen en waar alleen bij langdurige afwezigheid van zonnestroomopbrengst wordt gecompenseerd met netstroom. Dan wordt zo nu en dan de netstroom ingeschakeld om de wasmachine te laten draaien en de accu's op te laden.

De nog steeds dalende prijs van PV-systemen biedt hierbij nog een nieuwe mogelijkheid. In plaats van de capaciteit af te stemmen op het jaarverbruik aan stroom (met saldering) gaat die capaciteit afgestemd worden op de opbrengst tijdens de minst productieve maand: december met slecht 2% van de jaaropbrengst. Stel dat je 2.900 kWh stroom per jaar verbruikt, zo'n 8 kWh per dag, dan zou je nu een PV-installatie kiezen van zo'n 3.000 Wp met een investeringsbedrag van € 4.500, geschikt voor € 1,50/Wp en €0,20/kWh netstroom en onbeperkte saldering. Maar met een lagere Wp-prijs PLUS stijgende netstroomkosten PLUS (vrijwel waardeloze) terugleververgoeding kan het toch nog uitkomen.

Voor december is 31x8/2%= 12.400 Wp nodig met een investering van €12.400, daarbij een batterypack van 3x1.600 voor de opslag van 8 kWh, en dat samen 17.200 voor het vermijden van maximaal 2.900kWh x 20 jr x netstroomprijs. Dat is al het geval bij een netstroomprijs van 29 eurocent. Dat zal niet lang meer duren...
pelletpower

Post by pelletpower »

M.a.w. een slimme meter is onontbeerlijk voor transitie naar duurzame energie, of wil je op een stoel in de meterkast gaan zitten om allerlei inschakelpunten te bepalen?

Wat ik wel interessant vindt is het aandeel wind bij DJ. Ingir, zelf zat ik ook volgens jouw wintervisie te rekenen, maar dat gaat niets worden. Beter is dan een molen te plaatsen.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat kleinschalig wind uitkan en grootschalig niet. Logischerwijs zou dat andersom moeten zijn. Rendementen/ materiaalverbuik/beschikbaar vermogen per m2 zijn gunstiger naarmate de molen groter wordt.
Of anders, NL is groot geworden met molens en nu we nog groter zouden kunnen worden, kan het ineens niet meer uit? Raar verhaal. Klinkt meer als een goede NIMBY lobby. En het raarste (of misschien wel juist niet), deze lobby komt uit de groene hoek.
Post Reply