vuurvaste stenen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gerard

Re: vuurvaste stenen

Bericht door gerard »

ritsaert snijder schreef:@ Gerard,Ik ben vorig jaar aan het experimenteren geweest met vermiculietcement en vuurbeton. Om van die twee in een keer een steen te maken. Helaas was het vuurbeton te oud. Maar ken jij zo een combinatie in de markt?
Jazeker, er bestaan sterk isolerende mixen op deze basis. Maar geen één die in mijn ogen sterk genoeg is voor gebruik in de vuurkamer. Allemaal uitstekend in te zetten als backlining, maar ja daar is ook ander spul te gebruiken. Niet interessant dus. Niet te vergeten, de vermiculite heeft ook veel invloed op de maximaal toelaatbare temperatuur, en dat is telkens toch weer op ’t randje. De iets sterkere mixen zonder de vermiculite (hogere temp. belasting) hebben voor mij weinig meerwaarde. De isolerende winst in W/mK is dan zo beperkt, dat ik dan toch voor de gewone sterkere beton of steen kies. De isolerende mixen die nl. qua temp. belasting interessant zijn, zitten dan weer qua sterkte op ’t randje. Ik verkies dan allereerst de duurzaamheid.
Zoals ik al aan Gandalf schreef, is men in de v.v.- wereld naarstig op zoek. En allereerst werd het in de vermiculitemengsels gezocht. De gewenste sterkte blijft tot dusverre uit.
Je kunt natuurlijk thuis vrolijk een beetje gaan aanrommelen met hoeveelheden in de hoop het ei van Columbus te vinden, maar ik denk dat vrijwel alle mengsels die je thuis door elkaar gaat roeren ook al in de labs zijn uitgeprobeerd. Ze doen daar namelijk niet veel anders.

Groet,
Gerard
deleted

Bericht door deleted »

Gerard,

Misschien kan je je oog eens laten vallen op deze link: http://www.kelsen.es/cuchara_magnesia_en.html

Links kan je dan nog verder doorklikken op Magnesium Carbon Tar en Magnesium Carbon Resin.

Heb de firma's ook aangeschreven die opde paletten staan:
Kelsen
RHI ( http://www.rhi.at/internet_en/products_ ... _group_en/ )
P-D Refractories ( http://www.pd-refractories.com/en/products )

G
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

@ Gerard,
Ik vind het sowieso fijn om met de materialen te experimenteren die ik gebruik. Niet om een uitvinding (mag natuurlijk altijd!) te doen :idea: maar om het materiaal beter te leren kennen.

Ik was het geklooi met vermiculiet als vulling in een spouw zat en ik wou in een keer een een laag vuurbeton en een laag vermiculliet op elkaar gieten. Dus geen mix maar 2 centimeter vuurbeton en dan een laag van 8 cm vermiculiet gebonden met speelklei en in de mal geperst.

Het werd geklooi omdat het vuurbeton te oud was.

Maar ken je een dergelijke sandwichmethode of willen de bestanddelen niet aan elkaar kleven.
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

So,

Ook het veiligheidsblad teruggevonden van de isosteen (Isomag 70xco )
http://msds.domamer.anhamer.anhrefracto ... %20XCO.pdf

Gaan er bij iemand alarmbelletjes rinkelen ?

Begin te denken om de zwarte steen te laten staan, maar wel een partij van de isosteen in te slaan.

G
ritsaert snijder

het is dus met een hoog vermiculliet gehalte...gaat het verhaal van Gerard niet op?
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Nou nee.
Het heeft net als vermiculiet een max temp van 1000 à 1100 °C.

Ik denk wel dat de 'Forsterite' hier voor de benodigde (voldoende) mechanische sterkte zorgt.
Ik denk dat Gerard bedoelt dat de meeste mixen met vermiculiet die goed isoleren niet genoeg mechanische sterkte meer bieden.
Dat hoeft geen probleem te zijn bij losse storting, dan kan zelfs puur vermiculiet voldoen (als isolatie)

Maar als isolatie onder de kachel , moet het natuurlijk wel in staat zijn om de kachel te dragen.
In een vuurlkamer moet het sterk genoeg zijn om wat ruw ingegooide blokken hout te verdragen enz ...

Van die Isomag vind ik geen online prijzen. Wellicht is het nadeel dat het erg prijzig is via de officiële weg.
De partij die (tweedehands; ongebruikt in verpakking) te koop staat is erg goedkoop. De verkoper weet niet wat voor stenen het zijn.

G
ritsaert snijder

G,
Helder, maar volgens Gerard gaat dat dan ten koste van de isolerende waard. Dus het is of een ideale en vast ook dure steen of een niet zo isolerende steen.

Maar als de stenen mechanisch voldoen om een vuurkamer te bouwen en de prijs is goedkoper dan een normale vuurvaste steen dan lijkt het ook een goede koop.

Die zwarte stenen lijken me voor een bell ook helemaal niet slecht, als je voor de massa gaat.
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Lambdawaarde, ook bij hoge temperaturen is uitstekend.
Druksterkte ook.
Prijs 0,2 euro per steen :fff

Zwarte heeft zeker genoeg massa en uitstekende geleidende eigenschappen.
Punt is dat ik het niet 100% vertrouw op gezondheidsaspecten. (Fabrikanten reageren niet op m'n vragen)

Meeste vuurvaste materialen bevatten trouwens hoge concentraties zware metalen. Chroom spant de kroon wat gevaar betreft. (zet om in het gevaarlijk Cr(6) onder invloed van warmte)
Zou van vuurvast beton (Curon) nu ook wel graag weten of er Chroom in zit ?

Zeker voor ovenbodems (pizza, brood, enz ) een zwaar aandachtspunt lijkt me.

Hier mis ik ook nog 9% van de samenstelling: http://www.matweb.com/search/datasheet. ... 45e1811e8a
G
gerard

Bericht door gerard »

Gandalf schreef:Ik denk wel dat de 'Forsterite' hier voor de benodigde (voldoende) mechanische sterkte zorgt.
@Gandalf

Ik lees in de datasheet van Isomag 70 niets over forsterite, wel bij de Isomag 175, heb je hier extra info over? De 175 zou ik om de sterkte en isowaarde meteen durven inzetten. De 70 is voor mij, qua sterkte, weer echt een grensgeval… Maar indien ik tegen de door jou genoemde aanschafprijs zou aanlopen, zou ik het toch wel proberen denk ik. Maar dan toch zeker met het idee in het achterhoofd, dat de stenen in de stookkamer op redelijk eenvoudige wijze te verwijderen en te vervangen zouden moeten zijn.
Is het misschien een idee om een steen of enkele stenen in jouw finoven een paar keer flink aan de tand te voelen? Dus mee laten draaien in de stookcyclus, en er dan op gezette tijden even flink op raspen en klappen. Met mogelijk nog (thermal shock) schriktesten in water, hierbij wel heel goed oppassen!!!! Kan heel heftig zijn.

Jammer dat de gevraagde info niet aangeleverd wordt door de producent. ‘t Zou mooi zijn als de zware steen (zonder chroom) toch ook bruikbaar bleek als accu.
Groet,
Gerard
Lieve

Bericht door Lieve »

Ik ben een beetje gaan zoeken en ik vond dat vuurvast cement in grote mate gemaakt word van gebruikte oude chamotte steen.
Dit om hun grotere opname van vocht en dus beter geschikt om als cement gebruikt te worden.
Oude chamotte steen uit ovens kan natuurlijk alle mogelijke composities hebben.
deleted

Bericht door deleted »

Het veiligheidsblad geeft voor Isomag 45 XCO, 55CXO, 70XCO en 175XCO dezelfde twee hoofdbestanddelen: vermiculiet en synthetisch forsterite.
http://msds.domamer.anhamer.anhrefracto ... %20XCO.pdf

Andere gegevens heb ik niet.

Bij nader inzien denk ik dat het gezondheidsaspect van vuurvast materiaal wel wat meer aandacht verdient.
Veel producten bevatten hoge concentraties zware metalen.

Er wordt nogal veel gebouwd met tweedehandsmateriaal, maar de herkomst is niet altijd duidelijk.
Terwijl je er van kan uitgaan dat het meeste 'tweedehandsmateriaal' in vuurvaste stenen een Industriële oorsprong heeft. (veruit de grootste afzetmarkt voor de producenten)
De regels en voorschriften zijn in de Industrie vaak heel anders dan voor thuisgebruik.
Bovendien kunnen stenen ook door industriële processen erg vervuild geraken (zonder zichtbare sporen).

Het zou te ver gaan om zo'n negatief onderzoek te voeren , maar misschien is het een idee om een (short)list aan te leggen van 'betrouwbaar' vuurvast materiaal.

@Lieve: De cementindustrie staat inderdaad niet bekend als de meest zorgzame ... en ik denk niet dat we zomaar kunnen aannemen dat ze heel anders omspringen met vuurvast cement/beton. Neem daar nog bij dat ze wellicht de meeste producten nooit ontwikkeld hebben voor particulier gebruik en al helemaal niet met het idee ze in direct contact te brengen met voeding (bv pizza-oven).
Enig wantrouwen en onderzoekgeest is wel gerechtvaardigd.

G
ritsaert snijder

Dat is helemaal waar en gaat ook zeker volledig op voor een pizza-oven. Het wordt vaak pas echt vervelend als je gaat zagen. Maar aan de andere kant vervuilen we de stenen zelf ook weer....Ook al verbranden we keurig op 1200 graden.
groet!

Ritsaert
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Of zelfs asbest op je boterham... las ik vanochtend in de krant.
ritsaert snijder

Ja en dan zeggen ze er bij dat het eten van asbest waarschijnlijk geen gezondheidsgevaar oplevert...dat ze dat nog moeten onderzoeken.
groet!

Ritsaert
deleted

Bericht door deleted »

Voor een Riser had ik aanvankelijk gedacht aan RVS.
RVS 310 heeft de hoogste weerstand tegen hitte/afschilferen.

Maar uit andere topics leer ik dat zelfs een riser uit RVS weggestookt wordt.

Vraag is wat dit dan doet met het chroom in RVS.

Het gehalte aan chroom in RVS 310 is maaar liefst 25%. Ik zie niet direct een reden waarom dit verhit en weggebrand staal ook geen gevaarlijke Chromium6 verbindingen gaat vormen tijdens dit corrosie-proces.

Heeft iemand daar een wetenschappelijke en vooral klare kijk op ?

G
Plaats reactie