Jazeker, er bestaan sterk isolerende mixen op deze basis. Maar geen één die in mijn ogen sterk genoeg is voor gebruik in de vuurkamer. Allemaal uitstekend in te zetten als backlining, maar ja daar is ook ander spul te gebruiken. Niet interessant dus. Niet te vergeten, de vermiculite heeft ook veel invloed op de maximaal toelaatbare temperatuur, en dat is telkens toch weer op ’t randje. De iets sterkere mixen zonder de vermiculite (hogere temp. belasting) hebben voor mij weinig meerwaarde. De isolerende winst in W/mK is dan zo beperkt, dat ik dan toch voor de gewone sterkere beton of steen kies. De isolerende mixen die nl. qua temp. belasting interessant zijn, zitten dan weer qua sterkte op ’t randje. Ik verkies dan allereerst de duurzaamheid.ritsaert snijder schreef:@ Gerard,Ik ben vorig jaar aan het experimenteren geweest met vermiculietcement en vuurbeton. Om van die twee in een keer een steen te maken. Helaas was het vuurbeton te oud. Maar ken jij zo een combinatie in de markt?
Zoals ik al aan Gandalf schreef, is men in de v.v.- wereld naarstig op zoek. En allereerst werd het in de vermiculitemengsels gezocht. De gewenste sterkte blijft tot dusverre uit.
Je kunt natuurlijk thuis vrolijk een beetje gaan aanrommelen met hoeveelheden in de hoop het ei van Columbus te vinden, maar ik denk dat vrijwel alle mengsels die je thuis door elkaar gaat roeren ook al in de labs zijn uitgeprobeerd. Ze doen daar namelijk niet veel anders.
Groet,
Gerard