Goed, laten we het zo zeggen, we blijven in onze eigen opvattingen hangen.
Maar leg me dan uit hoe het komt dat een droog gestapelde kachel geen rook door alle kieren de kamer in spuit als er ergens overdruk in zou heersen.
n.b. En dat hij dat doet als er geen wind is en de kachel steen koud en de bypass niet in werking, dat heb ik mee gemaakt tijdens het aansteken..
Het betreft een Tigchel kachel.
Die ook geen rook de kamer inperst als je het deurtje open doet terwijl hij brand!!!
Dat zelfde kan ik ook melden van de kachel waar ik hier op het forum een bouwverslag van heb geplaatst.
n.b. ook deze kachel is als hij warm is door redelijk onervaren mensen te bedienen.
De enige eis, hij moet in ieder geval niet steenkoud zijn.
Ook daar kan je rustig de deur open doen als hij brandt zonder rook problemen.
En ook die kachel bevat genoeg kieren om een fraai mist gordijn te leggen tijdens het aansteken.
n.b. Deze kachel moet ik twee ladingen laten wegbranden voordat de schoorsteen temperatuur de 60C haalt als de kachel geheel koud is.
Een kachel depressie.
Moderator: Moderators
- frans
Re: Een kachel depressie.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
-
ritsaert snijder
Frans,
We zijn het er mee eens dat je overdruk in de kachel sowieso wil voorkomen. Overdruk is natuurlijk de basis voor lekkages en dat wil je voorkomen. Ik denk dat overdruk wel kan ontstaan als de thermosifon werking sterker is dan de trek van de schoorsteen. Maar ik heb nog niet veel gevonden op dit punt (de druk in kachels/ tegenstroomkanalen en bellen) alleen theorie.
Een tichelkachel krijgt zijn stroming door thermosifon en vervolgens door de trek van de schoorsteen.
Een tichelkachel die onderdruk heeft in de vuurkamer heeft dus een hele goede schoorsteen. Wat ik wel bijzonder vind is dat je pas bij de tweede stook de 60 graden haalt in de schoorsteen. Dan zou de kachel bij de eerste stook stevig condenseren en dat je dan de deur open kan doen? Het is niet helemaal duidelijk of je nu bij het branden van de steenkoude kachel ook de deurtjes open kan laten?
.Maar leg me dan uit hoe het komt dat een droog gestapelde kachel geen rook door alle kieren de kamer in spuit als er ergens overdruk in zou heersen.
We zijn het er mee eens dat je overdruk in de kachel sowieso wil voorkomen. Overdruk is natuurlijk de basis voor lekkages en dat wil je voorkomen. Ik denk dat overdruk wel kan ontstaan als de thermosifon werking sterker is dan de trek van de schoorsteen. Maar ik heb nog niet veel gevonden op dit punt (de druk in kachels/ tegenstroomkanalen en bellen) alleen theorie.
Een tichelkachel krijgt zijn stroming door thermosifon en vervolgens door de trek van de schoorsteen.
Een tichelkachel die onderdruk heeft in de vuurkamer heeft dus een hele goede schoorsteen. Wat ik wel bijzonder vind is dat je pas bij de tweede stook de 60 graden haalt in de schoorsteen. Dan zou de kachel bij de eerste stook stevig condenseren en dat je dan de deur open kan doen? Het is niet helemaal duidelijk of je nu bij het branden van de steenkoude kachel ook de deurtjes open kan laten?
groet!
Ritsaert
Ritsaert
- frans
Elke kachel die steenkoud is zal eerst condenseren.ritsaert snijder schreef:Dan zou de kachel bij de eerste stook stevig condenseren en dat je dan de deur open kan doen? Het is niet helemaal duidelijk of je nu bij het branden van de steenkoude kachel ook de deurtjes open kan laten?
Het is niet voor niets dat de eerste laag van massa kachels vaak wel met cement gemetseld worden en de rest met klei achtig spul. Daarmee voorkom je dat de boel als een reus op lemen voeten begint weg te smelten.
Als een kachel eenmaal in gebruik is dan blijft hij meestal warm genoeg om buiten de gevaren zone te blijven.
Wat betreft thermo sifon in een kachel..
Lees mijn eerste bericht in deze draad nog eens.
Een kachel en alles wat er in zit kan je bekijken als een lange schoorsteen, dat is de boodschap.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=595
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.