proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

lasser

proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door lasser »

Vanmorgen om half 8 vertrokken richting Kampen, met een hoofd vol snot en koorts, want de griep slaat mij nooit over.
Ruim 2 uur later aangekomen, worden we opgewacht door een uiterst sympathieke man die ons verwelkomt met een bak koffie, en vol overgave praat over het persen van pellets.
Na een gesprek van een half uur de schuur in om gehakseld stro te gaan persen. Na het opstarten van de pers even 3 minuten warm draaien om de juiste binding van het product te verkrijgen, en toen product in de trechter gegooid.
En man man wat komen daar mooie strakke pellets uit. :o Ik had rafelige kromme staafjes verwacht maar daar stond ik echt versteld van. Ze lijken sprekend op de gekochte pellets. Dat ding kan 500 kilo per uur uitbraken. Wat wel van belang is is de juiste vochtigheid graad, en de aandruk kracht van de rollen,dat luistert vrij nauw ben ik al achter.
De machine die hij demonstreerde was een 7,5KW Electro uitvoering met een schijf diameter van 200mm. Volgens de man kost een ton pellets persen aan stroom rond de 20 Euro, ongeacht of je dat met 4, 7,5 of 15KW doet.
En zo kom je er achter dat er legio gebruikers zijn met even zoveel toepassingen. Zelfs vleermuizenpoep wordt tot pellets geperst voor bemesting van viswater.
Vooralsnog ben ik overtuigd dat iedereen pellets kan persen voor eigen gebruik, ook 220 machientjes zijn leverbaar. Had graag foto's genomen, maar door mn zieke hoofd natuurlijk weer de camera vergeten. zodra ik mn eigen pers ( ga m volgende week Zaterdag halen) heb maak ik een complete reportage natuurlijk incl. foto's en gebruikers ervaringen van de machine
Ik ben voorlopig over gegaan op de aanschaf van een 4KW met een schijf van 150mm. Die produceert 100 tot 150 kilo per uur. en dat is voor ons huishouden ruim voldoende.
Ik moest dit eens doen, verhalen te over en dan vooral negatieve, maar het beste is altijd nog je zelf laten informeren en kijken hoe het werkt. Dit is een objectieve review van mijn kant, als het op niets was uit gelopen had ik zo'n zelfde geplaatst.
Zo nu ga ik een poosje op de bank echt ziek zitten wezen. gegroet
Pietje
Moderator
Contacteer:

Re: proefpersing bij houtkachelhuis in Kampen

Bericht door Pietje »

Beterschap!

We zien je foto's wel een keer verschijnen. Ik ben ook benieuwd naar de verbrandingswaarde. Kun je een liter stro-pallets wegen en vergelijken met het gewicht van een liter houtpallets? Ik vermoed dat het gewichtsverschil een aardige indicatie is voor het verbrandingswaarde-verschil.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Beterschap Lasser.
Zijn inderdaad ook mijn ervaringen. Opbrengsten klinken een beetje te positief. Bij hout heb je voor 10 kg ongeveer 1 kWh nodig. Die 7,5 kW pers zou dus ongeveer 75 kg doen. 500 klinkt als wishfull thinking. Gras mag dan lichter zijn dan hout, het proces verandert niet wezenlijk. Wel super dat het gelukt is.
Nu ga je erachter komen dat dosering belangrijk is. Het hakselen wil je automatiseren evenals bevochtigen en/of drogen. Al met al een hele kermis die niet voor iedereen weggelegd is.
Schilder

Bericht door Schilder »

Pietje schreef:Beterschap!

We zien je foto's wel een keer verschijnen. Ik ben ook benieuwd naar de verbrandingswaarde. Kun je een liter stro-pallets wegen en vergelijken met het gewicht van een liter houtpallets? Ik vermoed dat het gewichtsverschil een aardige indicatie is voor het verbrandingswaarde-verschil.
Houtpellets hebben een vochtgehalte van 5% en een gewicht van 650 kg per kuub.
Energieinhoud is 18 MJ per kg. Na verbranding blijft 1 % as over.

Stropellets hebben een vochtgehalte van 15 % en een gewicht van 600 kg per kuub.
Energieinhoud is 15 MJ per kg. Na verbranding blijft er wel veel meer as over: 3-6 %
Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje »

Kijk, die info is er gewoon...! :D

Die 15% vocht zit er in bij de persing, maar blijft dat percentage zo hoog? Ik kan me voorstellen dat dat nog wel gaat dalen als ze een beetje de kans krijgen na te drogen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Drogen ze tijdens het persen al niet enorm? Volgens mij worden de pellets dan al dik 60 graden. Ik zie een mooie demonstratie voor me op een volgende forumdag :geek: :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Schilder

Bericht door Schilder »

Schilder schreef:

Stropellets hebben een vochtgehalte van 15 % en een gewicht van 600 kg per kuub.
Energieinhoud is 15 MJ per kg. Na verbranding blijft er wel veel meer as over: 3-6 %
Ik had even gegoogled en de getallen in dit artikel gevonden:
http://www.dwa.nl/uploads/File/artikele ... 202008.pdf

Kurkdroog hooi of stro heeft altijd nog wel 11-12 % vocht, lager zal het niet worden.
pelletpower

Al een forumdatum in gedachte Kockie?

Op dit moment staat mijn pers en 16m3 bunker in een hoek te wachten op afbouw. Bevochtiging draait provisorisch evenals hakselaar en dosering. Net als lasser blijven testen hoopvol. Het ontbreekt simpelweg aan tijd.

Wat betreft stro als pellets. Uit tabel in bovenstaande link zie je smelttemp van rond 900 graden. Dat betekent een serieuze slakopbouw in je brander. Een woonkamermodel zal hierdoor waarschijnlijk vaker in storing vallen.
lasser

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:Beterschap Lasser.
Zijn inderdaad ook mijn ervaringen. Opbrengsten klinken een beetje te positief. Bij hout heb je voor 10 kg ongeveer 1 kWh nodig. Die 7,5 kW pers zou dus ongeveer 75 kg doen. 500 klinkt als wishfull thinking. Gras mag dan lichter zijn dan hout, het proces verandert niet wezenlijk. Wel super dat het gelukt is.
Nu ga je erachter komen dat dosering belangrijk is. Het hakselen wil je automatiseren evenals bevochtigen en/of drogen. Al met al een hele kermis die niet voor iedereen weggelegd is.
Ik geloof ook niet in de 500 kilo hoor, maar toen het stro goed bevochtigd was vlogen die pellets er toch in een rap tempo uit. en het zijn echt super glimmende loeiharde pellets. ben nu van zins een m3 kist te modificeren, en er een schroefvijzel in te maken die het product gedoseerd in de hopper van de pers kan draaien. Dat moet met een frequentie regelaar wel lukken lijkt me. Misschien als ik er bevochtiger boven kan zetten is het ook meteen gemengd door de werking van de schroef. Al met al nog heel wat leuk puzzelwerk te doen.
pelletpower

Leuk is het zeker. Als alles lukt en je enthousiasme is bekoeld, dan ga je uitrekenen wat je bespraart. Tot op heden volg je hetzelfde traject als ik gedaan heb. Die chinese dingetjes persen best. Aan het eind van de rit heb je ook veel geleerd. Om de dingen dan op regelmatige basis te doen is zonde van je tijd.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

pelletpower schreef:Al een forumdatum in gedachte Kockie?
Nee, maar doe rustig een voorstel ;) Mede-organisatoren en/of sponsoren zijn van harte welkom (sponseren hoeft niet perse in geld, mag ook in natura; koffie/thee, eten/drinken, zonnepanelen, warmtepompen, pelletpersen ed :mrgreen: )
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
lasser

Bericht door lasser »

pelletpower schreef:Leuk is het zeker. Als alles lukt en je enthousiasme is bekoeld, dan ga je uitrekenen wat je bespraart. Tot op heden volg je hetzelfde traject als ik gedaan heb. Die chinese dingetjes persen best. Aan het eind van de rit heb je ook veel geleerd. Om de dingen dan op regelmatige basis te doen is zonde van je tijd.
Dat had 20 jaar houtkloven dan ook moeten zijn waarschijnlijk pelletpower. Toch altijd met veel plezier gedaan. Als ik daar al mijn tijd voor had moeten rekenen en zeker alle kosten op tel had ik ook beter een andere hobby moeten zoeken. Maar daar gaat je geld ook aan op dus dat uit rekenen moet je niet te nauw doen. Wil niet eens weten wat ik heb uit gegeven aan zelfbouw houtklovers, benzine voor kettingzagen, slijpen en aanschaffen van kettingen, handschoenen, overalls en ga zo maar door.
En mijn moestuin is ook zo'n verhaal, die groenten, al zijn ze zo ecologisch en verantwoord mogelijk geteeld, kosten veel meer dan in de winkel. Toch blijf ik dat ook doen, puur omdat ik in zelf voorziening geloof. En daardoor ook de persoonlijke voldoening ervaar van mijn eigen producten.
lasser

Bericht door lasser »

Schilder schreef:

Ik denk dat je het moet vergelijken met benzine van de Shell of van een witte pomp. Je auto loopt op allebei, maar op benzine van de shell rij je 40 kilometer verder op een tank, toch kiezen mensen voor de goedkopere merken, terwijl aan het einde van de rit je net zo veel hebt uitgegeven
lasser

Bericht door lasser »

kockie schreef:Drogen ze tijdens het persen al niet enorm? Volgens mij worden de pellets dan al dik 60 graden. Ik zie een mooie demonstratie voor me op een volgende forumdag :geek: :geek:
Gisteren wel mijn camera vergeten, maar niet mijn temp meter. temperatuur van de geperste korrels bedroeg 87 graden
Johndc

Bericht door Johndc »

En die energie ben je op dat moment al kwijt. Om nog maar te zwijgen over de kost van de machine en het stroomverbruik. :wink:
Plaats reactie