Ruim 2 uur later aangekomen, worden we opgewacht door een uiterst sympathieke man die ons verwelkomt met een bak koffie, en vol overgave praat over het persen van pellets.
Na een gesprek van een half uur de schuur in om gehakseld stro te gaan persen. Na het opstarten van de pers even 3 minuten warm draaien om de juiste binding van het product te verkrijgen, en toen product in de trechter gegooid.
En man man wat komen daar mooie strakke pellets uit.
De machine die hij demonstreerde was een 7,5KW Electro uitvoering met een schijf diameter van 200mm. Volgens de man kost een ton pellets persen aan stroom rond de 20 Euro, ongeacht of je dat met 4, 7,5 of 15KW doet.
En zo kom je er achter dat er legio gebruikers zijn met even zoveel toepassingen. Zelfs vleermuizenpoep wordt tot pellets geperst voor bemesting van viswater.
Vooralsnog ben ik overtuigd dat iedereen pellets kan persen voor eigen gebruik, ook 220 machientjes zijn leverbaar. Had graag foto's genomen, maar door mn zieke hoofd natuurlijk weer de camera vergeten. zodra ik mn eigen pers ( ga m volgende week Zaterdag halen) heb maak ik een complete reportage natuurlijk incl. foto's en gebruikers ervaringen van de machine
Ik ben voorlopig over gegaan op de aanschaf van een 4KW met een schijf van 150mm. Die produceert 100 tot 150 kilo per uur. en dat is voor ons huishouden ruim voldoende.
Ik moest dit eens doen, verhalen te over en dan vooral negatieve, maar het beste is altijd nog je zelf laten informeren en kijken hoe het werkt. Dit is een objectieve review van mijn kant, als het op niets was uit gelopen had ik zo'n zelfde geplaatst.
Zo nu ga ik een poosje op de bank echt ziek zitten wezen. gegroet