Hout cv met of zonder buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

npluis

Hout cv met of zonder buffervat

Bericht door npluis »

Hallo,

Na een lange tijd me ingelezen te hebben willen we een hout CV kachel gaan kopen. De kachel heeft een vermogen van 10.5kW naar de CV en 3kW naar de kamer. In het voorstel van de verkoper wordt de rest van het huis automatisch verwarmt door de hout CV en is het vermogen eigenlijk te laag voor een buffervat. Dit buffervat zou alleen geschikt zijn voor sanitair water. Mochten we voor een buffervat kiezen dan zorgt hij er voor dat er bij de installatie het grootste gedeelte naar de radiatoren gaat en een klein gedeelte van het vermogen gebruikt wordt voor de buffer.

Ik had zelf een opstelling voor ogen waarin de kachel primair een buffervat zou verwarmen en onze normale (gas) CV ketel dit buffervat zou gebruiken als er warmte vraag is voor de radiatoren of sanitair. De reden hiervoor is eigenlijk dat ik het 1-2 uur voordat ik naar bed ga nog wel bij de kachel wil zitten maar dat niet het hele huis verwarmt hoeft te worden (ik slaap graag in een koele kamer). Ook kan ik me voorstellen dat ik voordat ik ga slapen nog wat hout in de kachel stop zodat de buffer nog wat verwarmd kan worden en we dat de volgende dag kunnen gebruiken. Met mijn huidige thermostaat zou ik dan gewoon de warmte vraag sturen en niet zomaar warmte in het huis rondpompen als de kachel brandt.

Nu mijn vragen:
Zou het mogelijk zijn om het zo in te richten dat alle warmte van de hout cv eerst naar een buffervat gaat of is dat erg inefficiënt of geeft het andere problemen?
Hoe groot zou dat buffervat dan moeten zijn 500l (50l per Kw)?
Heeft het dan wel zin om zowel sanitair als verwarming te doen of is het eenvoudiger om deze buffer alleen voor verwarming te gebruiken en het sanitair water door de gewone CV?
Wat is het grote voordeel van de opstelling zoals de verkoper dat adviseert?

Ik zou graag een kachel hebben met een groter vermogen maar mijn rookkanaal is daarvoor te klein :(.
kiekeboe

Re: Hout cv met of zonder buffervat

Bericht door kiekeboe »

Hoi.

Wat voor kachel heb je op het oog?

Ik ben uit ervaring wijzer geworden, en had het achteraf anders gedaan.
Belangrijk dus om je goed in te lezen, en de verkopers niet bij voorbaat te geloven.

Bedenk goed dat veel cv kachels het vuur afkoelen.
Dat is het simpelste maar direct ook het slechtste.

Verder zijn de vermogens getest in een optimale situatie, dwz met een schone kachel en vol met snel brandend hout.
In de praktijk haal je nog niet de helft van het opgegeven maximum.

Wat betreft die buffer heeft de praktijk bij ons uitgewezen dat er bij ons geen buffer nodig is.
Ik heb als buffer een sanitair boiler ingebouwd waar de kachel nog een beetje warmte in kwijt kan.
Zelfs dit was niet nodig geweest.
Eea hangt wel heel erg per huis af, in ons geval denk ik dat de ruimte waar de kachel staat ca 40 % van het vermogen vraagt.

De buffer misschien ook later nog bij te plaatsen als het in jouw geval wel nodig is?

Succes!
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

@Npluis, welkom op het forum.
npluis schreef:Nu mijn vragen:
Zou het mogelijk zijn om het zo in te richten dat alle warmte van de hout cv eerst naar een buffervat gaat of is dat erg inefficiënt of geeft het andere problemen?
Is geen probleem. Dan haal je bij warmtevraag gewoon het water uit de buffer. Wordt de buffer te koud, dan zorgt evt. de gas-cv voor extra warmte. Nadeel kan zijn dat je gas-cv niet condenserend kan stoken. Maar dat is ook een kwestie van instellen van temperatuur.
Teken even een schema en upload dat, zodat we kunnen kijken wat je wilt.
npluis schreef:Hoe groot zou dat buffervat dan moeten zijn 500l (50l per Kw)?

Als je 1000 l kwijt kan, dan is dat beter. Er zijn ook dagen dat je wel wilt stoken, maar je weinig warmte in het huis nodig hebt. Gaat het meeste gewoon naar de buffer.
npluis schreef:Heeft het dan wel zin om zowel sanitair als verwarming te doen of is het eenvoudiger om deze buffer alleen voor verwarming te gebruiken en het sanitair water door de gewone CV?
Net als het antwoord op vorige vragen, hangt e.e.a. ook af hoeveel warmtebehoefte je woning heeft. En hoe vaak je gaat stoken. Gaat de hout-cv altijd aan, of bijv. alleen 's avonds voor de gezelligheid? Er is meer info nodig.
npluis schreef:Wat is het grote voordeel van de opstelling zoals de verkoper dat adviseert?
Dat is moeilijk te beoordelen. De verkoper heeft waarschijnlijk meer informatie dan wij hier (wat betreft jouw woning dan!)
npluis schreef:Ik zou graag een kachel hebben met een groter vermogen maar mijn rookkanaal is daarvoor te klein :(.
Wat ga je aanschaffen dan?

Albert
Change, before you have to.
bertocello

Bericht door bertocello »

Stel dat je in volle zomer of zelfs in de tussenseizoenen een eerder frisse avond hebt en je maakt de kachel aan. Om het water dan rond te pompen in je cv is het eigenlijk niet koud genoeg, een logische optie is dus een buffervat met sanitair water, zo heb ik het ook gedaan.
Mijn cv-kachel is een wamsler aquarello van max. 10 kw welke ik nu als hoofdverwarming gebruik.
Bertocello
Kriske
Contacteer:

Bericht door Kriske »

Tja Kiekeboe ,

Ik bewijs hier bijna alle dagen dat het anders ook kan .
Als je zonder buffer werkt ( mijn mening )
- je krijgt heel hoge temp in je cv , is niet steeds goed denk ik ( kan gemakkelijk tot 80° a 90° gaan )
- als je cv op temp is , word de retour ook veel heter - waar moet dan de energie van je cv-kachel naartoe ??? Snel in veiligheid gaan mss ?
- geen reserve voor momenten als je niet thuis bent - steeds in een koude woning komen .

Wel , zoals je schrijft , goed opletten wat je koopt - er zijn idd verschillende systemen die niet allen even goed zijn .
Ik heb hier ook een kachel die 10 kw naar de buffer stuurt , is ruim voldoende voor mijn grote woning ( + 700 m³ ) + 3 kw straling .

@ npluis ,

Ik zou graag een kachel hebben met een groter vermogen maar mijn rookkanaal is daarvoor te klein :(.[/quote]
Diameter van je rookkanaal word ook voor een deel bepaald door de hoogte ervan , heb je een hoog kanaal dan kan je vermoedelijk een zwaarder vermogen kiezen ( beperkt nattuurlijk )
Zou het mogelijk zijn om het zo in te richten dat alle warmte van de hout cv eerst naar een buffervat gaat of is dat erg inefficiënt of geeft het andere problemen? [/quote]
Geen enkel probleem
npluis schreef:Hoe groot zou dat buffervat dan moeten zijn 500l (50l per Kw)?
Hoe groter hoe beter. Een buffervat moet je kiezen in functie v/h vermogen van je kachel - maar ook in de nodige energie die je nodig hebt tot aan de volgende stookbeurt ( mijn mening )
npluis schreef:Heeft het dan wel zin om zowel sanitair als verwarming te doen of is het eenvoudiger om deze buffer alleen voor verwarming te gebruiken en het sanitair water door de gewone CV?
Kies je zelf , ik doe hier cv + sww op hout.
npluis schreef:Wat is het grote voordeel van de opstelling zoals de verkoper dat adviseert?
Geen idee hierover .

mvg ,

Kris
npluis

Bericht door npluis »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb nu de Nordic Fire Thermo Rosella op het oog. Het rookkanaal is ongeveer 10m lang en het kleine kacheltje wat we nu hebben trekt als een gek.

De kachel komt te staan in de woonkamer (215m3) en het gehele huis is zo'n 700m3. De kachel zal voornamelijk in het weekend branden (hele dag) en door de week waarschijnlijk vanaf een uur of 16:00. Maar in principe kunnen we de kachel door de week ook de hele dag stoken. In die gevallen zou ik dan inderdaad voornamelijk een buffer op willen bouwen omdat dan niet het hele huis warm gestookt hoeft te worden. We hebben geen vloerverwarming maar overal gewone radiatoren. Het huis hoeft overigens ook niet super warm gestookt te worden. De thermostaat staat altijd tussen de 18-19 graden.

Met onze huidige kachel (+/- 3kW) gebeurt het vaak genoeg dat we de CV uit laten en alleen de kachel in de woonkamer stoken. De rest van het huis is dan wat kouder maar als iedereen in de woonkamer is, is dat geen probleem. Waarom het hele huis stoken als je toch niet in die ruimtes bent.

@Kiekeboe: Wat had je nu anders gedaan dan, geen buffer? De buffer is inderdaad later ook nog bij te plaatsen maar zoals ik hierboven ook al aangeef, zou ik niet altijd het hele huis willen verwarmen en liever wat willen bufferen voor SWW of latere verwarming van het huis. Ik zou de warmte van de kachel zou veel mogelijk willen gebruiken als ik het echt nodig heb en niet als de kachel brandt. Zo hoeft bijvoorbeeld het hele huis niet meer om 23:00 verwarmt te worden maar is het nog wel lekker om bij de kachel te zitten. Echter de investeringen zijn behoorlijk dus het moet wel een beetje rendabel zijn.

Als het vermogen van die kachel inderdaad maar de helft is, dan wordt het een lastig verhaal met de buffer denk ik.

@Albert:
Ik ben niet zo technisch onderlegd maar zal zo even een simpel schema maken en plaatsen. Qua ruimte kan ik makkelijk 1000l kwijt (2.000 zou ook kunnen maar ik denk dat dat veel te veel is).

@Bertocello:
Dat is ook mijn idee. Ik denk dat er vrij vaak gestookt gaat worden op momenten dat er geen/weinig warmte vraag is.

@Kriske: Jouw situatie lijkt dan wel op die van mij. Hoe groot is jouw buffer en krijg je dat warm gestookt? Welke kachel heb je?
Pieke

Bericht door Pieke »

npluis schreef:
@Kriske: Jouw situatie lijkt dan wel op die van mij. Hoe groot is jouw buffer en krijg je dat warm gestookt? Welke kachel heb je?
Klik 'ns op de link in Kriske z'n sig.,dat beantwoord iig deze vraag.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
npluis

Bericht door npluis »

Hier een schema van hoe ik het zou willen. Zoals gezegd ben ik net zo technisch als een konijn dus er zal wel e.e.a niet kloppen. Expansievaten, etc heb ik dan ook niet getekend. Ik zal het uiteraard ook niet zelf aanleggen maar door iemand die er wel verstand van heeft.

In het schema kan ik ook niet goed tekenen hoe het SWW precies gaat. Misschien moet ik ook wel afstappen van het idee over het SWW en de buffer alleen gebruiken voor verwarming van het huis?
npluis

Bericht door npluis »

Pieke schreef:Klik 'ns op de link in Kriske z'n sig.,dat beantwoord iig deze vraag.

Gr. Pieke
Ja dat deed ik ook nadat ik het gepost had. Kon alleen mn bericht niet aanpassen omdat deze nog goedgekeurd moest worden :)
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Npluis,

Ik mis de afbeelding in je bericht....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
npluis

Bericht door npluis »

Nu moet ie er bij staan....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

inderdaad. Ik mis alleen een retourleiding van cv naar buffer
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
npluis

Bericht door npluis »

Aangepast zodat het nu ook een retour heeft van CV naar de buffer.
houtcv-schema.png
Heeft iemand nog een mening over een 10m lang kachelkanaal van 130mm. Zou je daar een kachel op aan kunnen sluiten die minimaal 150mm nodig heeft?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Nu heb je 2 retouren op de ketel... Is het de bedoeling dat het hete water dat uit de buffer komt via de retour van de ketel het verwarmingscircuit ingaat?
npluis

Bericht door npluis »

Nieuwe poging dan maar zoals gezegd ben ik niet zo technisch en ik begin nu wat confused te worden :(
houtcv-schema2.png
Ik denk dat het zo werkt?
Hout CV warmt water op tot bepaalde temp en stopt dit in de buffer.
Vanuit buffer komt koud water wat gemixt wordt met warm water uit hout CV zodat de kachel niet te veel afkoelt.
Warm water van de buffer gaat naar de gas CV en wordt gemixt met koud retourwater van de radiatoren.
Indien nodig, verwarmt de gas CV het water nog verder en pompt het dan naar de radiatoren.

Hoe het in mijn gedachten zou moeten werken is zo:
Als de buffer warmte heeft, wordt dit gebruikt door de gas CV zodat deze minder/niet hoeft te stoken.
Als het water uit de buffer te warm is (voor de CV), wordt het gemixt met koud retourwater van de CV
Als de buffer koud is, zou er helemaal geen water van/naar de buffer moeten gaan want ik wil voorkomen dat de gas CV de buffer gaat verwarmen.

Naar mijn idee zijn er 3 verschillende `circuits`:
1. De huidige van gas CV en radiatoren
2. Een nieuw aan te leggen circuit van de hout CV naar de buffer
3. Een verbinding tussen de buffer en de gas CV die werkt zodra er (voldoende?) warmte in de buffer zit.

Dus als de buffer leeg is, werkt het gewoon zoals nu, gas CV verwarmt huis. Zodra de buffer vol is, krijgt de gas CV warmte uit de buffer. De hout CV doet eigenlijk niets anders dan warmte in de buffer stoppen.

Of praat ik volledige onzin?
Plaats reactie