Na een lange tijd me ingelezen te hebben willen we een hout CV kachel gaan kopen. De kachel heeft een vermogen van 10.5kW naar de CV en 3kW naar de kamer. In het voorstel van de verkoper wordt de rest van het huis automatisch verwarmt door de hout CV en is het vermogen eigenlijk te laag voor een buffervat. Dit buffervat zou alleen geschikt zijn voor sanitair water. Mochten we voor een buffervat kiezen dan zorgt hij er voor dat er bij de installatie het grootste gedeelte naar de radiatoren gaat en een klein gedeelte van het vermogen gebruikt wordt voor de buffer.
Ik had zelf een opstelling voor ogen waarin de kachel primair een buffervat zou verwarmen en onze normale (gas) CV ketel dit buffervat zou gebruiken als er warmte vraag is voor de radiatoren of sanitair. De reden hiervoor is eigenlijk dat ik het 1-2 uur voordat ik naar bed ga nog wel bij de kachel wil zitten maar dat niet het hele huis verwarmt hoeft te worden (ik slaap graag in een koele kamer). Ook kan ik me voorstellen dat ik voordat ik ga slapen nog wat hout in de kachel stop zodat de buffer nog wat verwarmd kan worden en we dat de volgende dag kunnen gebruiken. Met mijn huidige thermostaat zou ik dan gewoon de warmte vraag sturen en niet zomaar warmte in het huis rondpompen als de kachel brandt.
Nu mijn vragen:
Zou het mogelijk zijn om het zo in te richten dat alle warmte van de hout cv eerst naar een buffervat gaat of is dat erg inefficiënt of geeft het andere problemen?
Hoe groot zou dat buffervat dan moeten zijn 500l (50l per Kw)?
Heeft het dan wel zin om zowel sanitair als verwarming te doen of is het eenvoudiger om deze buffer alleen voor verwarming te gebruiken en het sanitair water door de gewone CV?
Wat is het grote voordeel van de opstelling zoals de verkoper dat adviseert?
Ik zou graag een kachel hebben met een groter vermogen maar mijn rookkanaal is daarvoor te klein