houtkachel met cv omloop aansluiten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

exroom

Bericht door exroom »

bekijk het schema dan, rechtboven getekend

http://www.lastufa.nl/Schema_CV_ThermoTSN.pdf

en hier de prijslijst van nordic fire met op pagina 3 de onderdelen

http://www.nordicfire.nl/brochures/prijslijst.pdf
Laatst gewijzigd door exroom op 07 sep 2007, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
chathanky

Bericht door chathanky »

beveiligingen:

bij de cv hout kachel:
overdruk beveiliging
temperatuurbeveiliging
expansievat
automatsche vulcombinatie met keerklep

bij de cv
overdruk beveiling
temperatuurbeveiliging
expansievat
automatische vulcombinatie
Waarom 2 vulautomaten op 1 circuit?
Wat voor cv ketel staat er een solo of een combi en hoe zijn deze met elkaar geschakeld?
exroom

Bericht door exroom »

nefit ecomline excellent hr combi cw5
is de ketel

toen ik de ketel kocht gaf iemand me de tip om een automatische vilcombinatie aan tesluiten met keerklep
leek me handig en koste niet veel en inderdaad ben ik vrij lui aangelegd, tenmiste als het draait wil ik er niet constant naar hoeven om te kijken.
maar goed,

in het scham van nordiv fire kwam ik dat ding weer tegen en dus dan maar 2 maal, maakt me niet zoveel uit
ik wil het echt wel veilig doen vandaar
Laatst gewijzigd door exroom op 07 sep 2007, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
chathanky

Bericht door chathanky »

Haal de spanning eens weg van de pomp, hoe wil je op die plek dan een juiste temperatuur meten?
Wat is het type ventiel? volgens mij reageert hij alleen op druk en niet op temperatuur.
Het is gewoon een veer belaste overdruk klep als je het schema kunt lezen, dat er ook temperatuur omschreven staat is mijn inziens misleiding van het juiste beeld.
chathanky

Bericht door chathanky »

De aanvoer en retour van de cv ketel en die van de hout cv zijn allebij het beginpunt van het cv circuit of staan er tussen cv ketel en hou cv nog radiatoren tussen?
exroom

Bericht door exroom »

exroom

Bericht door exroom »

de cv ketel hangt op zolder.

het huis is ongeveer 10 x 15
op de eerste verdieping loopt een cv ringleiding in de rondte

hierop zijn op de eerste verdieping 8 radiatoren gekopplet

precies onder de cv ketel op begane grond vloerverwarming 3 groeps
en precies in het midden anderekant van het huis dus weer vloerverwarming op begnae grond 4 groeps

cv kachel kan ik in het midden eraanhangen maakt me niet echt veel uit eigenlijk waar, dichtbijzijn is het midden
exroom

Bericht door exroom »

Het thermisch afloopventiel met voeler, dit is een mechanisch ventiel die open gaat als de watertemperatuur boven de 95 graden komt, dit is nodig voor de veiligheid, hij laat het water aflopen bij te hoge watertemperaturen, deze is van het merk caleffi.
chathanky

Bericht door chathanky »

Er zit inderdaad een meetpen in maar die moet wel in de wisselaar uit komen.
Kijk eens op het plaatje wat je elders geplaatst hebt. (ik heb hem nog even in dit topic geplaatst.)
In dat plaatje meet hij de retourtemperatuur na het thermoventiel. Als de pomp uitvalt om noem maar op welke reden zal de voeler nooit een stijging van de wisselaar waarnemen. stilstaand water geleid namelijk heel slecht de warmte over die afstand.

Ik weet niet waar dit staat maar dit is een typisch voorbeeld van huisfleit waar niet is over nagedacht is en daarmee kan de installatie grote schade oplopen.
exroom

Bericht door exroom »

chathanky schreef:
Ik weet niet waar dit staat maar dit is een typisch voorbeeld van huisfleit waar niet is over nagedacht is en daarmee kan de installatie grote schade oplopen.
als je deze tekst bedoelt:
Het thermisch afloopventiel met voeler, dit is een mechanisch ventiel die open gaat als de watertemperatuur boven de 95 graden komt, dit is nodig voor de veiligheid, hij laat het water aflopen bij te hoge watertemperaturen, deze is van het merk caleffi.

nou deze tekst stond in een offerte, van een installatie bedrijf (geen beun de haas)

en welk plaatje bedoel je ik zie niks?
chathanky

Bericht door chathanky »

Deze.

Afbeelding

Op de goede plek zal hij zijn taak goed vervullenm maar niet zoals op dit plaatje.
Ik vraag me zelfs af of de voeler hier lang genoeg is om in het stomingsgebied te bereiken.
exroom

Bericht door exroom »

inderdaad zeg dat is dus niet conform hun schema! :twisted:
exroom

Bericht door exroom »

wat me net opviel, dit topic is in nauwelijks 5 dagen tijd bijna 400 keer bekeken :shock: . wat blijkt, dit onderwerp wekt dus wel intresse, maar door wie??

kockie, kan jij dat zien, zijn dat leden? was alleen ik het, :lol: hahahaha
of zijn dat gasten die via google hierop tercht zijn gekomen.

Echter slechts 4 mensen hebben, tot nu toe, eraan deelgenomen. :?

jammer. :cry:

zijn er nog techneuten die een oplossing hebben of een idee hebben waardoor ik het systeem veiliger kan maken. :?: :?:

eind volgende week ga ik dit systeem installeren, niet volgens de "foute " foto maar volgens het schema. :wink:

ik hoop dat er nog een techneut / of een ervarings deskundige zou willen reageren :roll:
John O

Bericht door John O »

chathanky schreef:
John O schreef: Hmm, welk type had je? De waterleidingbedrijven zijn niet overal even streng, ik heb de strengste hier in de regio gebeld ;)

Voor de goede orde, het feit dat het toegestaan is wil natuurlijk niet zeggen dat dit een wenselijk systeem is.
Dit werkt natuurlijk wel als beveiliging, maar een buffer is vele malen beter.
Een vulautomaat is geen overdruk of kook beveiliging John, wat denk je als de druk gaat oplopen omdat het water gaat koken?
Nee, dit commentaar ging specifiek over de terugloop beveiliging. In eerdere berichten heb ik betwijfeld of er een CA beveiliging mocht worden toegepast. Ik dacht aan een BA.
Het ging dus niet meer over de beveiliging van de kachel maar die van de waterleiding.
chathanky schreef: Denk je dat de twee bar van de vulautomaat en de 3 bar overstort nog water wil gaan aanleveren om het zaakje te koelen.
Een vulautomaat heeft enkel de functie om je cv automatisch bij te vullen, meer niet.
Stel eens dat het systeem leeg kookt en vervolgens komt er als de druk gezakt (eerst naar 3 bar de overstort sluit en vervolgens via de zelfontluchter zakt de druk gestaagt onder de 2 bar) is nog een plensje koud water op de gloeiende pot. Ik weet niet of dit wenselijk te noemen is.
Exroom heeft hier ook al op gezegd dat er een T/P beveiliging in zit. De beveiliging zal nogal afhangen hoe dit ventiel ingesteld wordt.
Volgens mij moet dit net onder de 2 bar open. Vervelend is dan wel dat de meeste cv installaties al op 2 bar staan.
chathanky schreef: Streng of niet streng, er zijn gewoon vast gestelde voorschriften. Als je een keer onder een bekeuring uit komt omdat oom agent een goede dag heeft zegt dit niet dat je altijd ermee weg komt.
Een colega kan wel zijn werk serieus nemen en het afkeuren als ze het zien.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Het gaat er vaak om hoe het gevaar geinterpreteerd wordt.

De bedoeling van deze beveiligingen in natuurlijk dat ze niet inkomen. Zolang dat gebeurt gaat alles goed (duh).
Als de instellingen juist zijn zal dit allemaal wel voldoende beveilingen om de bewoners heel te houden. Aan de combiketel en de kachel is duidelijk minder gedacht.
Groetjes, John
John O

Bericht door John O »

Ik heb net even terug gelezen naar wat ik gemist heb... Dat was nogal wat :)

@Chathanky: Dat had ik eigenlijk moeten lezen voor ik mijn reply net schreef. Je opmerkingen over de beveiligingen cv zijdig kan ik het alleen maar volledig mee eens zijn.
Groetjes, John
Plaats reactie