Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gesloten
Jimmeuh

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Jimmeuh »

haha, de Belgische biertjes precies ook gewild :)

Ik zal zien voor wat variatie, in de mate van de mogelijkheid van m'n donatie :)
Of er moest een budget voor voorzien worden door de penningmeester? :fff
Huisje breek mij niet...
Sandman79

Bericht door Sandman79 »

Jimmeuh,

ik kan ook wel wat Belgisch bier meepakken. Eventueel samen rijden? Ik ben van Genk... :)
Tim

Bericht door Tim »

ritsaert snijder schreef:Tim,
heb je dat grondmengsel nog op een plankje kunnen laten drogen?
Net op de VV verdeler gelegd. Ik heb de afgelopen dagen m'n riool moeten verleggen, het kwam ergens uit waar het niet uit mocht komen.

Peter: Wil je Auke op de helpers gooien, hij is niet goed in toeschouwen.

Tim
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Tim schreef:Peter: Wil je Auke op de helpers gooien, hij is niet goed in toeschouwen.
Ja hoor, dat kan, ik zet hem op de lijst met medewerkers.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jimmeuh

Bericht door Jimmeuh »

Sandman79 schreef:Jimmeuh,

ik kan ook wel wat Belgisch bier meepakken. Eventueel samen rijden? Ik ben van Genk... :)
Ahah super.
Genk ligt op m'n route naar Zeddam volgens Google. Dus tuurlijk!
We spreken nog concreet iets af, maar moet lukken!
Huisje breek mij niet...
raf

Bericht door raf »

Peter,

Ik heb de steenzaagmachine nagekeken en hij kan 10 cm diep zagen,
ik heb op de zaagmachine een klinker geplaatst van 9 x 9 x 19 cm als voorbeeld.
op de foto's staat een voorlopige opstelling van een rocket.

Mvg

Raf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

raf schreef:Ik heb de steenzaagmachine nagekeken en hij kan 10 cm diep zagen,
ik heb op de zaagmachine een klinker geplaatst van 9 x 9 x 19 cm als voorbeeld.
op de foto's staat een voorlopige opstelling van een rocket.
Raf,
Bij deze, deze machine is nu besproken voor het weekeinde van 21 en 22 april. Helemaal goed, het is zelfs nog een Clipper ook!
Ik zal de lijst aanpassen.

Wat de rocket betreft: ik kan zien dat er rook uit de opening van de p-channel is gekomen. Dat hoort-ie niet te doen als alle kieren tussen de stenen helemaal dicht zijn. Nu lekt het ding nog zoveel dat hij niet erg goed zal werken. De vuurkamer is aan de korte kant, in een definitieve opstelling is het beter om die wat langer te maken. Waar heb je trouwens die afdekking van de vuurkamer vandaan? Heb je daar nog wat meer stenen van?
groeten, Peter
raf

Bericht door raf »

Peter,

Dat zijn vuurvaste stenen (30 x 15 x 10 cm )die met die steenzaagmachine doorgezaagd zijn.
zodanig dat de maat wordt: 30 x 15 x 3 centimeter
Daar kan ik wel een tiental van missen.
Mvg

Raf
Lexxie

Bericht door Lexxie »

Hallo allemaal,

ben nieuw op het forum maar zit al lang (2 jaar) te denken een bouw van een finoven maar het rocket principe trek me ook flink. Zou dan graag aanwezig willen zijn op bouwdagen om te kijken en waar nodig mee te helpen. Om er kort daarna (als ik het aan durf) er 1 in ons eigen huis te bouwen.

Kan volgende wel meenemen als handig/gewenst is:
1) Daalderop koffiepruttelpot kan je in 1 keer 30-40 kop zetten
2) Frituurpan 4l (3300watt) voor de hapjes tussendoor
3) Haakse slijper 230mm voor plekken waar je met tafelzaag niet bij kan
4) Ijzer werk waar nodig (kan op werk plasma snijden (tot 20mm), kanten, rondwalsen, draaien, frezen, lassen en poedercoaten als nodig is voor bepaalde onderdelen. Maar ook genoeg koker, hoekprofiel en buismateriaal beschikbaar voor bijvoorbeeld doorgang naar buiten waar de rookafvoer door gaat.
5) Heb hier ook nog wel stoeptegels, gevelsteen liggen
6) Heb nog wat isolatiemateriaal liggen zoals glaswol platen 120x80cm dacht ik en 10 of 12cm dik
7) Diverse specikuipen, scheppen en ander klus spul
8) Natuurlijk donatie in vorm van geld
9) Als er nog andere dingen nodig zijn wil ik altijd kijken of het beschikbaar is.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

raf schreef:Dat zijn vuurvaste stenen (30 x 15 x 10 cm )die met die steenzaagmachine doorgezaagd zijn. zodanig dat de maat wordt: 30 x 15 x 3 centimeter
Daar kan ik wel een tiental van missen.
@Raf,
Vandaag zie ik pas dat ik deze post niet heb beantwoord. Ik wil graag die grote stenen hebben, dan kunnen we die gebruiken voor de bovenkant van de vuurkamer / bodem van de oven. Kun je dit bevestigen?
groeten, Peter
krekel

Bericht door krekel »

dag iedereen!

Ik wil niet al te egoïstisch overkomen, al besef ik wel dat dit zo klinkt :oops: ....maar hebben we er baat bij om mensen onbeperkt toe te laten? Of ligt de klemtoon op mensen die materieel meebrengen en staat er geen limiet op?

Het forum volg ik reeds geruime tijd op de achtergrond en ik dacht dat dit een uitgerekende kans was om mijn eigen exemplaar zelf te bouwen , dit jaar nog.

De terechte vrees bestaat dat men heel wat details en fijne knepen gaat mislopen bij een overrompeling.
Ik ging van het principe uit van het min of meer op maat begeleiden/informeren aan de hand van zeer mooi didactische exemplaren.

correct me if I'm wrong en versta mij a.u.b niet verkeerd.

groeten,
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

krekel schreef:Ik wil niet al te egoïstisch overkomen, al besef ik wel dat dit zo klinkt :oops: ....maar hebben we er baat bij om mensen onbeperkt toe te laten? Of ligt de klemtoon op mensen die materieel meebrengen en staat er geen limiet op?
@Krekel,
Ja, het komt wat egoïstisch over. En nee, het is niet de bedoeling om mensen onbeperkt toe te laten. De kosten voor dit weekeinde beginnen flink op te lopen dus moet iedereen, ook jij, er rekening mee houden dat het meer gaat kosten dan een paar tientjes. Dus: tenzij er iemand zich meldt die materiaal en materieel dat we nog missen mee wil brengen of een specifieke taak op zich wil nemen dan is de inschrijving wat mij betreft gesloten.
krekel schreef:Ik ging van het principe uit van het min of meer op maat begeleiden/informeren aan de hand van zeer mooi didactische exemplaren.
Wat jij waarschijnlijk verwachtte is een instructie weekend, met colleges en hands-on demonstraties.
Niets van dat alles, het wordt meer een doe-het-zelf happening. Het gaat tijdens dit weekeinde om twee experimentele projecten die ter plekke aangepast kunnen worden. Al naar gelang de mogelijkheden en voorhanden zijnde materiaal. Er komen tekeningen en ik weet globaal welke kant ik op wil. Iedereen kan aan bod komen om wat leemstuc te proberen of wat stenen te leggen of te zagen als ze dat willen. Maar er is geen sprake van dat het een cursus kachelbouwen gaat worden, het is met nadruk een workshop. De handen uit de mouwen, om je heen kijken of er nog iets mist wat jij prima kan doen of maken wordt het devies. Door het aantal deelnemers is niet voor iedereen constant wat te doen, maar er kan ook veel geleerd worden door goed te kijken en gerichte vragen te stellen.
groeten, Peter
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

@Lexxie,
Je komt als geroepen, een van de dingen die we echt nodig hebben is een deurstel. Zou jij daar iets in kunnen betekenen? Het kan ter plekke gemaakt, Kockie heeft eventueel een MIG lasapparaat wat gebruikt kan worden. Uiteraard is het ook mogelijk om dingen thuis voor te bereiden, en een paar dingen die je noemt zijn ook heel handig, bijvoorbeeld die frituurpan. Ik moet nog nalopen wat optioneel is en wat echt nodig. Hou de lijst in de gaten, dan probeer ik te inventariseren gedurende dit weekeinde.
groeten, Peter
krekel

Bericht door krekel »

Dus: tenzij er iemand zich meldt die materiaal en materieel dat we nog missen mee wil brengen of een specifieke taak op zich wil nemen dan is de inschrijving wat mij betreft gesloten.

Er komen tekeningen en ik weet globaal welke kant ik op wil.

Begrepen peterberg!
Kan je dan eens een resumé weergeven van zaken die je nog nodig acht vermits je ongeveer weet welke kant je uit wil?
Wie weet kan ik nog wat bemachtigen.

groeten,
Lexxie

Bericht door Lexxie »

@peter

zeker kan ik wel wat doen voor de deur (evt ook oven deur?). Mooiste zou zijn dat het een deurtje is die iedereen zou kunnen gebruiken voor hun zelfbouw rocket. We hebben helaas bijna nooit RVS plaat liggen dus zal wel uit staal s235 gemaakt moeten worden.
Denk dat handigste van hoekprofiel (bijvoorbeeld 50x30x2/3) iets te maken wat je kan inmetselen in de buitenmantel en dan om een buisje eraan gelast waar later deurtje ingehangen kan worden? Weet niet wat je nu al hebt?

Zag in de lijst nog niks om lekkere snacks mee te maken. Meestal gaan die er wel er wel in op z'n dag.
Gesloten