Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

guus

Re: Houtkachel CV aansluiten (incl. buffervat)

Bericht door guus »

Hallo Ben ,

Zit er op de bovenste aansluiting van de buffer een automatische ontluchter onder een hoek van 45 graden :shock: ??
Werkt dat wel ?

Maar het ziet er verder goed uit .

Groet Guus
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Ben86

Bericht door Ben86 »

Ik had even een gebrek aan koppelingen maar heb het afgelopen weekend aangepast. De ontluchter staat nu gewoon netjes rechtop :wink:
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 20 dec 2012, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd, Cp mm
stompie76

Bericht door stompie76 »

Hallo Ben,

Ziet er goed uit!!
Begrijp ik nu goed dat jij icm je buffervat en de ketel toch modulerend kan blijven stoken??
Gr Ferdinand
Ben86

Bericht door Ben86 »

Beste Ferdinand,

bedankt!

Hoe bedoel je bovenstaande vraag precies? Uiteindelijk is de installatie tóch anders aangesloten als in eerste instantie uit de schema's op te maken is. Waarschijnlijk ga ik volgend jaar de cv-ketel wél direct op het vat aansluiten. Op dit moment is de cv-ketel nog niet verplaatst en hangt het vat dus in principe aan het bestaande cv-circuit erbij.
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 20 dec 2012, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
stompie76

Bericht door stompie76 »

Hallo Ben,

Ik heb begrepen dat jij in de open therm werkt/draait.Welliswaar weersafhankelijk.
Volgens mij laat jij je CV ketel ook buffer opwarmen toch?Weet trouwens niet of de vision touch ook modulerend stookt?
In mijn geval wil ik graag modulerend blijven stoken,maar als ik buffer wil ontladen kan dit (voor zover ik nu weet)alleen met aan/uit kamerthermostaat.

Aangezien jij met de nibe mengroep werkt,ben ik wel benieuwd hoe jij je huis opwarmt.Wat voor temp gaat er als aanvoer door je cv systeem/vv?
Wordt de thermostaat bediend dmv aan/uit??Vloerverwarming is natuurlijk een "grote" speksteen.Als bijv temp in woning 20 gr is,stopt de pomp,maar de vloer is langzaam opgewarmt en geeft waarschijnlijk nog een tijdje "meer" warmte af,zodat het misschien wel warmer word als die 20 gr.Dit verwacht ik nl met aan uit thermostaat?
Of regelt jouw weersafhakelijk systeem dat de temp gelijk blijft?(dus geen schommelingen in temp?)

Ik stook nu modulerend,maar ook al is het 20 gr in huis,springt af toe de ketel aan en pompt weer warm water in de vloer om de temp toch op 20 gr te houden,de
thermostaat "onthoud" hoe snel de vloer afkoelt en weet precies hoe lang de ketel moet stoken om niet af te koelen.
Dit heb je met een aan/uit thermostaat niet,dus vandaar de vraag hoe het bij jou gaat??

Gr Ferdinand
Ben86

Bericht door Ben86 »

Beste Ferdinand,

bovenstaand verhaal maakt het allemaal een heel stuk duidelijker :D. Ik zal het proberen uit te leggen:

Op dit moment gebruik ik mijn cv-ketel nog niet om de buffer op te warmen. Afgelopen 2 weken stookte ik eigenlijk de gehele dag dus de buffer bleef automatisch warm. Ik werk veel thuis dus kan ik makkelijk zo nu en dan hout in de kachel gooien.

De regeling zoals deze nu werkt is als volgt:

- Het vat staat verbonden met mijn cv-circuit met daartussen de NIBE menggroep
- Aan de NIBE menggroep zit een Honeywell Vision Touch Modulation (OpenTherm) waaraan een buitenvoeler is gekoppeld
- De menggroep wordt dus gestuurd door de OpenTherm / modulerende thermostaat waarbij de aanvoer temperatuur (gemeten en doorgegeven vanaf de menggroep) wordt bepaald met behulp van de stooklijn van de Honeywell (de stooklijn heb ik geheel op weersafhankelijk gezet)
- De menggroep werkt met een servoklep welke in 3600 stappen van open naar dicht gaat (behoorlijk nauwkeurig dus).

De Honeywell thermostaat communiceert via OpenTherm met de NIBE menggroep dat deze bijvoorbeeld 33 graden water temperatuur op de aanvoer wil zien. De menggroep gaat vervolgens de servo motor openen waarmee het retour water van het cv-circuit het buffervat ingaat waardoor er weer nieuw (warm) water uit het buffervat wordt toegevoegd aan het cv-circuit. In de Honeywell thermostaat kan ik precies aflezen wat het geleverde vermogen is (in procenten dus bijvoorbeeld 10% betekent dat de klep voor 10% geopend is). De menggroep is zelfs zo precies / slim dat hij ervoor zorgt dat bijvoorbeeld de mengklep op precies een bepaalde stand staat waardoor er een bepaalde hoeveelheid warm water constant uit de buffer wordt toegevoegd aan het cv-circuit om de gevraagde aanvoertemperatuur te halen (bijvoorbeeld 2%).

Mijn gehele cv-circuit is nu dus weersafhankelijk geregeld en is bij een buitentemperatuur van, bijvoorbeeld, 5 graden de gehele dag 35 graden. Zodra er warmte wordt onttrokken van het cv-circuit (een radiator gaat open) dan "ziet" de menggroep dat de aanvoertemperatuur omlaag gaat waardoor de klep wordt bijgesteld zodat de gevraagde aanvoertemperatuur weer gehaald wordt. Zodra de radiator minder warmte vraagt komt er uiteraard warmer retourwater uit het cv-circuit waardoor de aanvoertemperatuur ook automatisch hoger wordt -> de menggroep laat de servoklep weer iets sluiten net zolang totdat hij weer op de gevraagde aanvoertemperatuur zit.

Het mooie van dit systeem is, is dat zodra je buffervat bovenin 80 graden is in plaats van 60, de menggroep hier automatisch op in speelt (zo zal hij bij 60 graden aanvoer vanuit het buffervat de klep misschien op 30% zetten en bij 80 graden aanvoer de klep maar op 15%).

Volgend jaar wil ik ook mijn cv-ketel op mijn vat aansluiten zodat de top van het buffervat bijvoorbeeld altijd minimaal 40 graden is. Mijn huis / cv-circuit wordt via de menggroep / Honeywell weersafhankelijk geregeld waardoor het dus in principe niet uitmaakt waarvandaan de warmte uit het buffervat komt (houtkachel, cv-ketel, heatpipes, warmtepomp, etc.), zolang er maar warmte wordt aangevoerd.

Mijn (vrijstaande) woning is op de beganegrond helemaal van vloerverwarming voorzien (zelfs de 55 m2 grote garage) dus heb ik 2 verdelers zitten op de begane grond. De bovenverdiepingen van het huis zijn allemaal voorzien van type 22 radiatoren waardoor ik dus makkelijk op max. 55 graden aanvoer kan stoken. Omdat vloerverwarming moeilijker te sturen is heb ik ervoor gekozen om op mijn vloerverwarming verdelers een Danfoss CF2 zoneregeling te plaatsen. Hierdoor heb ik in de woonkamer, 1e badkamer, keuken, bijkeuken en garage aparte Danfoss thermostaten geplaatst (draadloos) welke communiceren met verschillende servo motoren op de vloerverwarmingverdelers. Als de ruimtes op temperatuur zijn sluiten de servomotoren waardoor er geen warmte wordt afgenomen en de menggroep dus de servo motor kan sluiten (afgezien van de verliezen die je door de leidingen hebt aangezien deze de gehele dag op temperatuur worden gehouden).

Het is een heel verhaal geworden maar het is ook geen simpel cv-circuit meer :wink:

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het graag!
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 20 dec 2012, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
stompie76

Bericht door stompie76 »

Hallo Ben,

Het is idd een heel verhaal,maar heeft wel mijn interesse.
Als ik goed begrijp heeft elke groep een servomotor ik neem aan alleen op de aanvoer voor het vv blok,nog voor de pomp.
Die opent of sluit de hele verdeler(of is elke aftakking apart?)
Als ik goed begrijp doet je ketel nu niks qua verwarming??alleen sww?
Als je buffer nu te "koud" is,omdat je bijv een paar dagen niet gestookt hebt,stuurt de vision touch thermostaat dan ook de cv ketel aan??
Of moet dit handmatig??

Als ik je verhaal zo lees heb je dus wel een constante temp in huis.

Gr Ferdinand
Ben86

Bericht door Ben86 »

Beste Ferdinand,

Het is inmiddels ook een behoorlijke installatie geworden dus een beetje uitleg is wel op zijn plek!

De servo motoren van de zoneregeling zitten op de retouren van de vloerverwarming leiding(en). De pomp van de vloerverwarmingverdeler is ook aangesloten op de regelkast van de zoneregeling dus schakelt automatisch de pomp aan indien warmte vraag (er zit zelfs een ingebouwde wachttijd in van 2 minuten zodat de betreffende groep(en) ook echt open zijn.

Afgelopen 2 weken had ik een gasverbruik van 3 kuub per week; puur alleen voor het douchen en koken dus. I.v.m. een ander probleem (zie topic over Prity -> bolle wangen) heb ik vandaag voor het eerst weer de cv-ketel aangezet. Deze ketel werd voorheen via een cenvax VAG 5000 regeling weersafhankelijk geregeld. Deze had ik dus de afgelopen 2 weken op uit gezet.

In de toekomst wil ik de cv-ketel verplaatsen naar de garage naast het buffervat. Ik wil dan met een aanlegthermostaat in het buffervat (op iets van 50 cm van de bovenkant) de ketel in laten schakelen als deze onder een bepaalde temperatuur komt. Mocht ik dan een dag / weekend / week niet stoken dan neemt de cv-ketel het automatisch over. De cv-ketel aanvoer sluit ik dan op 1 van de hoogste aansluitingen op het vat aan en de retour naar de cv-ketel ergens middenin het vat. Voordeel hiervan is, is dat de ketel tijdens de stookperiode aan 1 keer kan doorstoken (de retour zal altijd koud zijn) zodat mijn HR-ketel zo efficient mogelijk kan stoken (50 graden aanvoer, 30 retour). Ook zal de ketel niet meer pendelen wat hij voorheen wel deed (mijn ketel is een Vaillant HR Exclusief 35KW welke ik op het minimale vermogen heb gezet van 10KW met een aanvoertemperatuur van 55 graden). De ketel is dus eigenlijk veels te groot voor het huis (qua verwarming dan, de CW5 klasse voor het 2 persoonsbad / regendouche is wel lekker).
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 20 dec 2012, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
stompie76

Bericht door stompie76 »

Hallo Ben,
Ik begrijp je verhaal helemaal,alleen dit niet:
ben86 schreef:Ik wil dan met een aanlegthermostaat in het buffervat (op iets van 50 cm van de bovenkant) de ketel in laten schakelen als deze onder een bepaalde temperatuur komt. Mocht ik dan een dag / weekend / week niet stoken dan neemt de cv-ketel het automatisch over.
Heb jij een extra aansluiting op de ketel dan??Normaal wordt je ketel door de kamerthermostaat aangestuurd,ik neem aan dat jouw vision touch niet over die extra mogelijkheid beschikt??

Ik wil nl ook dat eerst mijn buffer wordt ontladen en daarna ketel "bijspringt" ik zal maar een 500 of 800 liter buffer krijgen.Alleen om dat aan te kunnen sturen is nog niet zo eenvoudig om een geschikte thermostaat te vinden.
Ben benieuwd hoe jij die wil sturen??
Gr Ferdinand
Ben86

Bericht door Ben86 »

Ferdinand,

hiervoor gebruik ik een aanlegthermostaat die ik instel op bijv. 35 graden (als het vat dan op een bepaalde hoogte kouder wordt dan 35 graden zal deze aanlegthermostaat de cv-ketel aansturen op het aan/uit principe. Omdat ik de ketel water temperatuur gewoon op 50 graden (of 55) instel zal de ketel op het juist vermogen stoken (hij staat bij mij op minimaal maar zou hem ook op 35KW kunnen zetten aangezien de ketel toch moduleert op retourtemperatuur / delta T). Door de relatief koude retour vanuit het vat zal de ketel dus, zolang de aanlegthermostaat op de bepaalde hoogte in het vat nog geen 35 graden meet, behoorlijk efficiënt stoken (50/30). Moduleren op basis van een thermostaat is dus niet boeiend meer.

In jouw geval zou je de chronotherm wel in de huiskamer kunnen hangen en weersafhankelijk + ruimte temperatuur correctie kunnen laten toepassen. Zoals ik al eerder zei is het voor de menggroep niet boeiend welk warm water er uit het buffervat komt zolang er maar warm water uit komt. Omdat de cv-ketel, mocht deze moeten bijspringen, het bovenste deel van het vat opwarmt (in mijn geval 2000 liter -> alleen bovenste deel -> 200 liter?), kan de ketel 1 lange stooksessie doen met maximaal rendement. Daarna kan de menggroep weer een tijdje "vooruit" met het warme water waarna de ketel eventueel na 3-4 uur weer opnieuw de 200 liter (?) opnieuw kan verwarmen in 1 keer met optimaal gebruik van de condensering door de relatief koude retour.

Zo duidelijker? :P

Ben, zou je via de linkerknop "nieuw antwoord" i.p.v. de rechterknop "quote" willen reageren, het worden anders van die dubbele lappen tekst. B.v.d.
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 20 dec 2012, 16:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd + toelichting, Cp mm
ligth011

Bericht door ligth011 »

Wat ik niet snap waarom je via de gas cv de buffer gaat opwarmen en niet rechtstreeks de cv groepen gaat verwarmen.
Bij een gas cv kan het toch prima zonder buffer werken.
Ben86

Bericht door Ben86 »

ligth011 schreef:Wat ik niet snap waarom je via de gas cv de buffer gaat opwarmen en niet rechtstreeks de cv groepen gaat verwarmen.
Het is inderdaad via een "omweg" maar op dit moment heeft mijn cv-ketel simpelweg veel te veel (minimaal)vermogen voor mijn huis. Hij pendelt dus de gehele dag omdat hij teveel vermogen levert. Daarnaast kun je door alleen de top te verwarmen van het buffervat 1 lange stooksessie maken (van bijvoorbeeld een uur) waardoor de ketel niet, zoals nu, elke 5 minuten aanslaat om vervolgens na 1 minuut weer uit te gaan .. Minder start en stops, constant stoken met een relatief koud (blijvende) retour -> optimaal rendement :)
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Hi Ed,
ligth011 schreef:Wat ik niet snap waarom je via de gas cv de buffer gaat opwarmen en niet rechtstreeks de cv groepen gaat verwarmen.
Ben heeft een hele mooie voorregeling, die hij volgens OpenTherm, ongeacht de warmtebon, kan aansturen. De gasketel stookt alleen maar over de kop van de buffer, en zodoende pendeld de gasketel ook niet meer bij lage warmtevraag.

Groet, Cp
Verwijderd.
stompie76

Bericht door stompie76 »

Ben,
In jouw geval is het wel duidelijk,omdat jouw thermostaat in kamer de nibe modulerend aanstuurd.Er gaat daarvandaan geen "signaal" naar je cv ketel.Die stuur je aan dmv je aanlegthermostaat en vul je het bovenste gedeelte in de boiler.Mijn gevoel zegt alleen dat er veel meer water dan de 200 liter verwarmd moet worden en dat de ketel aardig tijdje staat te branden.(nogmaals MIJN gevoel).
In mijn geval wil ik graag dat als de temp in boiler te laag is,de ketel gaat bijspringen indien er warmte vraag in woning is.
Chicken power had het over een 3 punts thermostaat waarmee het zou moeten kunnen,maar dat is dan alleen aan/uit.Ik kan mijn cv aanvoer temp ook aanpassen,zodat ik toch pendelgedrag kan verlagen.Ik ben alleen bang dat ik dan temp schommeling in huis krijg icm aan/uit.

Ik zal er nog wat langer over nadenken en meer info inwinnen.Het verhaal met de nibe mengroep blijft wel erg interessand.
Bedankt voor je tijd en uitleg en succes met je systeem,we zullen er vast nog wel meer over lezen!

Blijf het gewoon allemaal volgen en...... als ik eruit ben,dan is het ook wel in mijn topic te lezen.
Laterssssssssssssss
Gr Ferdinand
Plaats reactie