Beste Ferdinand,
bovenstaand verhaal maakt het allemaal een heel stuk duidelijker

. Ik zal het proberen uit te leggen:
Op dit moment gebruik ik mijn cv-ketel nog niet om de buffer op te warmen. Afgelopen 2 weken stookte ik eigenlijk de gehele dag dus de buffer bleef automatisch warm. Ik werk veel thuis dus kan ik makkelijk zo nu en dan hout in de kachel gooien.
De regeling zoals deze nu werkt is als volgt:
- Het vat staat verbonden met mijn cv-circuit met daartussen de NIBE menggroep
- Aan de NIBE menggroep zit een Honeywell Vision Touch Modulation (OpenTherm) waaraan een buitenvoeler is gekoppeld
- De menggroep wordt dus gestuurd door de OpenTherm / modulerende thermostaat waarbij de aanvoer temperatuur (gemeten en doorgegeven vanaf de menggroep) wordt bepaald met behulp van de stooklijn van de Honeywell (de stooklijn heb ik geheel op weersafhankelijk gezet)
- De menggroep werkt met een servoklep welke in 3600 stappen van open naar dicht gaat (behoorlijk nauwkeurig dus).
De Honeywell thermostaat communiceert via OpenTherm met de NIBE menggroep dat deze bijvoorbeeld 33 graden water temperatuur op de aanvoer wil zien. De menggroep gaat vervolgens de servo motor openen waarmee het retour water van het cv-circuit het buffervat ingaat waardoor er weer nieuw (warm) water uit het buffervat wordt toegevoegd aan het cv-circuit. In de Honeywell thermostaat kan ik precies aflezen wat het geleverde vermogen is (in procenten dus bijvoorbeeld 10% betekent dat de klep voor 10% geopend is). De menggroep is zelfs zo precies / slim dat hij ervoor zorgt dat bijvoorbeeld de mengklep op precies een bepaalde stand staat waardoor er een bepaalde hoeveelheid warm water constant uit de buffer wordt toegevoegd aan het cv-circuit om de gevraagde aanvoertemperatuur te halen (bijvoorbeeld 2%).
Mijn gehele cv-circuit is nu dus weersafhankelijk geregeld en is bij een buitentemperatuur van, bijvoorbeeld, 5 graden de gehele dag 35 graden. Zodra er warmte wordt onttrokken van het cv-circuit (een radiator gaat open) dan "ziet" de menggroep dat de aanvoertemperatuur omlaag gaat waardoor de klep wordt bijgesteld zodat de gevraagde aanvoertemperatuur weer gehaald wordt. Zodra de radiator minder warmte vraagt komt er uiteraard warmer retourwater uit het cv-circuit waardoor de aanvoertemperatuur ook automatisch hoger wordt -> de menggroep laat de servoklep weer iets sluiten net zolang totdat hij weer op de gevraagde aanvoertemperatuur zit.
Het mooie van dit systeem is, is dat zodra je buffervat bovenin 80 graden is in plaats van 60, de menggroep hier automatisch op in speelt (zo zal hij bij 60 graden aanvoer vanuit het buffervat de klep misschien op 30% zetten en bij 80 graden aanvoer de klep maar op 15%).
Volgend jaar wil ik ook mijn cv-ketel op mijn vat aansluiten zodat de top van het buffervat bijvoorbeeld altijd minimaal 40 graden is. Mijn huis / cv-circuit wordt via de menggroep / Honeywell weersafhankelijk geregeld waardoor het dus in principe niet uitmaakt waarvandaan de warmte uit het buffervat komt (houtkachel, cv-ketel, heatpipes, warmtepomp, etc.), zolang er maar warmte wordt aangevoerd.
Mijn (vrijstaande) woning is op de beganegrond helemaal van vloerverwarming voorzien (zelfs de 55 m2 grote garage) dus heb ik 2 verdelers zitten op de begane grond. De bovenverdiepingen van het huis zijn allemaal voorzien van type 22 radiatoren waardoor ik dus makkelijk op max. 55 graden aanvoer kan stoken. Omdat vloerverwarming moeilijker te sturen is heb ik ervoor gekozen om op mijn vloerverwarming verdelers een Danfoss CF2 zoneregeling te plaatsen. Hierdoor heb ik in de woonkamer, 1e badkamer, keuken, bijkeuken en garage aparte Danfoss thermostaten geplaatst (draadloos) welke communiceren met verschillende servo motoren op de vloerverwarmingverdelers. Als de ruimtes op temperatuur zijn sluiten de servomotoren waardoor er geen warmte wordt afgenomen en de menggroep dus de servo motor kan sluiten (afgezien van de verliezen die je door de leidingen hebt aangezien deze de gehele dag op temperatuur worden gehouden).
Het is een heel verhaal geworden maar het is ook geen simpel cv-circuit meer
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het graag!