vinificatie en zulk gerommel

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
David86

vinificatie en zulk gerommel

Bericht door David86 »

Sinds de forumdag en de bijbehorende avond die zich liet vullen met verschillende soorten vlierbloesem drankjes van John knaagt er wat aan me, en hoewel ik voorgenomen had er pas volgend jaar aan te beginnen en mezelf eerst goed in te lezen. Doe ik dat niet, ik heb de spullen al een tijdje in bezit voor het maken van bier en wijn en ga me er toch maar aan wagen.

Ik twijfel aan hoe ecologisch het concentraat is dat ik besteld heb en uit Zuid afrika komt. Erg zelfvoorzienend is het ook niet, maarja het is een begin.

Bosvruchten wijn staat er op het programme, ik waag me op onbekend terein. Ik heb nog nooit bosvruchten wijn gedronken en nog nooit wijn gemaakt. Ik heb bewust geen druivenwijn gekozen, wij drinken graag en redelijk veel druivenwijn en ik vrees dat wij alleen maar teleurgesteld kunnen raken van dit soort concentraat paketten als het om druivenwijn gaat.

Ik wil de concentraat paketten gebruiken om te oefenen. Ik heb dit jaar flink wat druivenstokken gezet en ben van plan die in het voorjaar te verdubbelen. Over drie jaar zouden we genoeg druiven moeten hebben om het hele jaar wekelijks in onze 1,5 fles druivenwijn te voorzien. Allemaal leuk en aardig maar het maken van dat goedje schijnt nogal wat ervaring te vragen, we gaan dus maar aan het begin beginnen.

Hopend dat ik mijn stookketeltje niet voor het eerst in gebruik hoef te nemen om deze wijn weer uit te stoken als gevolg van mijn onkunde :)

Wie van jullie brouwt wat en hoe?

Groeten
..
Dutch John

Re: vinificatie en zulk gerommel

Bericht door Dutch John »

Niks mis mee om alvast te oefenen met concentraten. Dranken maken is veelal een kwestie van ervaring, dus op tijd beginnen is verstandig. Zo hoop ik over een paar jaar bier uit alleen lokale grondstoffen te kunnen brouwen. Vooralsnog oefen ik met gekochte moutpakketten. Zelf iets samenstellen is de volgende stap. Pas dan volgt zelf mouten.

Ik ga ervan uit dat je keteltje slechts een liter groot is en daarmee legaal :mrgreen: Kom niet aan 's lands accijnzen. Bezit en gebruik van een grotere stookketel kan je maximaal 4 jaar celstraf opleveren. Bier en wijn produceren voor eigen gebruik mag weer wel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide

Bericht door Paide »

Ik brouw al een tijdje vrij enthousiast. Met name bier, soms ook cider.
Wijn maken en bier brouwen verschillen nogal van elkaar.
In de praktijk zijn de grootste verschillen dat de handelingen om wijn te maken eenvoudiger zijn, maar je langer moet wachten op het resultaat (half jaar tot een jaar voordat het goed op dronk is). Bij bier is dit maar 1 tot 2 maanden.
Het brouwen van bier zijn wel meer handelingen (m.n. het maischen ("beslag maken"), koken en daarna weer koelen).

Niet alleen voor wijn maar ook voor bier zijn concentraten te koop. Hiermee wordt het eenvoudiger en het is een mooie kennismaking, maar zeker voor bier is het verschil met "het echte werk" toch wel groot, niet alleen in smaak maar ook in beleving.

En wat je zelf maakt smaakt altijd goed, dus gewoon beginnen!
David86

Bericht door David86 »

Dutch John schreef:
Ik ga ervan uit dat je keteltje slechts een liter groot is en daarmee legaal :mrgreen: Kom niet aan 's lands accijnzen. Bezit en gebruik van een grotere stookketel kan je maximaal 4 jaar celstraf opleveren.
Uiteraard, en het destillaat word dan natuurlijk alleen gebruikt om ramen te lappen en wonden te verzorgen.

Wel grappig, je kan net zo goed gepakt worden met een pistool op zak als met een stookketel in de schuur. De straf is ongeveer gelijk. Wat een land he :D

Groeten,
..
David86

Bericht door David86 »

Vraagje aan de heren:

Mijn cider batch begon met een sg van 1042 na 4 weken gisten heeft het een alcohol percentage van 1% de smaak is als byzonder zuur te omschrijven.

Was mijn batch nog niet uitgegist of heb ik 18l liter appel azijn gemaakt ?
..
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Best mogelijk dat een fruitvliegje de wijn verpest heeft. Ik hoop dat je een waterslot gebruikt hebt.

Wat is het sg nu? Helemaal uitgegist zou je 5,5% alcohol in de cider hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
benthuis
Moderator

Bericht door benthuis »

Ik voel een bier/wijn brouw bijeenkomst aankomen..... :fff

Heb zelf veeel bier gebrouwen. De laatste tijd wegens ruimte gebrek minder.
Lijkt me erg leuk om een dagje samen biertje te brouwen.
Tijdens het brouwen heb je genoeg tijd om van gedachten te wisselen.
Beetje proeven tussendoor is ook altijd leuk.

Het eindresultaat is dan weer zeer bruikbaar voor een volgende bijeenkomst!

(sorry, ik ben niet zo van de wijn)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
David86

Bericht door David86 »

sg is nu 1006....

Ik heb een waterslot gebrukt, nu is het wel zo dat deze de eerste dag heeft gelekt, met inderdaad fruitvliegvisite, de vliegjes hebben niet in de fles kunnen komen. Ze hebben wel aan het schuim kunnen zitten dat via het waterslot naar buiten is geborrelt.

Het ruikt wel naar wijn, maar het smaakt er niet naar. Hoewel chauteau hoofdpijn van de LIDL misschien...

De wijn/azijn staat nu gebotteld met wat extra suiker in de huiskamer, ik hoop dat de gisting doorzet, ik vrees dat ik genoeg appelazijn heb voor de rest van ons leven :), opzich niet zo erg maar het was niet waar ik op uit was..
Laatst gewijzigd door David86 op 19 okt 2012, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
..
David86

Bericht door David86 »

benthuis schreef:Ik voel een bier/wijn brouw bijeenkomst aankomen..... :fff

Heb zelf veeel bier gebrouwen. De laatste tijd wegens ruimte gebrek minder.
Lijkt me erg leuk om een dagje samen biertje te brouwen.
Tijdens het brouwen heb je genoeg tijd om van gedachten te wisselen.
Beetje proeven tussendoor is ook altijd leuk.
Een buitengewoon plan, meer geïntresseerden ?

Groeten,
..
David86

Bericht door David86 »

Eureka !!

Geluk is met de dommen, de cider gist verder op de fles.

Vandaag wilde ik mijn azijn even op smaak testen en tot mijn grote verbazing was het nogal mousserend. De warme keuken en een schep suiker hebben mijn eencellige vrienden goed gedaan

Het resultaat is vooralsnog een droge frisse cider met een laag alcohol percentage, ik laat ze nog even staan en zal de vanaf nu regelmatig "controleren" :)
..
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

David86 schreef:Een buitengewoon plan, meer geïntresseerden ?
Interesse zeker.. Kennis (bijna) 0
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86

Bericht door David86 »

same here
..
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

De enige gist die ik regelmatig tegenkom is Malassezia. Daar wil ik geen bier mee brouwen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hansp

Bericht door hansp »

Brouw al bijna vijfentwintig jaar; zowel wijn als bier met speciale interesse voor
heel oude, schier vergeten technieken. Ik heb ook wel eens zelf gemout, maar dat is
de moeite niet waard; er zijn uitstekende mouten te koop, soms zelfs biologisch.
Biologische granen zijn natuurlijk altijd toe te voegen, maar alleen in kleine fracties
van de stort. Produceer niet snel; zonder uitzondering moeten mijn drankjes lang opgelegd.
Maar dan heb je ook wat; sommige van mijn dessertwijnen hebben al de vijftien jaar geklokt,
en zijn nog volop in ontwikkeling. Probleem is dan wel, er zo lang van af te blijven!
En groot logistiek probleem: aanvoer van goed water

Groeten,

Hans
Plaats reactie