Rocket science

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

peterberg
Moderator

Re: Rocket science

Bericht door peterberg »

michel schreef:
Heb je de juiste lijn wel in de peiling gehouden?
Ja, ik heb qua grafieken de vergelijking gemaakt met de tunnel oven rest O2.
Aha! Die heb ik even bekeken en daar is de luchtovermaat inderdaad een stuk krapper. Dat komt doordat de tunnel een regelbare inlaat heeft, bij de rocket hangt dat van het toeval af. Een logisch gevolg van het verschil in constructie.

Maar er is nog een ander verschil: dat is de CO lijn. De kwaliteit van de verbranding steekt bij de rocket stove met kop en schouders boven alles uit. Anderhalf jaar geleden zou ik dat niet geloofd hebben, ik vond de rocket/bell al geweldig.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Peter,

Een rocket stove met batch verbranding en een regelbare lucht toevoer, dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Hoe hou je iets heel simpel?

Wat ik mij voorstel is een orginele rocket stove met rechtlijnig (in het verlengde van) de burn tunnel een éénzijdig afgesloten voorraadbuis die door een gewicht of veer het hout kan opschuiven richting de burn tunnel waar de brandstof blijft steken achter een paar kleine haken.
De regelbare luchtinlaat kan zijn een losse uitneembare vlinderklep die scharniert op de feed tube.
Vlinderkleppen zijn vergelijkbaar met convergerende luchtinlaten, ze versnellen / comprimeren gedeeltelijk de instromende lucht in tegenstelling tot inlaatschuiven, die hebben vrijwel geen bijzondere eigenschappen.

Om de badge voorraadbuis te vullen haal je het deksel aan de voorzijde los en je vult de buis met houtjes. Deksel terugplaatsen en veer of gewicht in werking stellen.
Een schuin geplaatse voorraadbuis zou hout via de zwaartekracht kunnen verplaatsen, al heb ik daar
al mijn eerste "failure/bug" gevoelens bij.

Het is maar een idee. :roll:

Een simpele mechanische zuurstofmeting op rest O2 in de rookgassen zal niet meevallen. Dit in verband met de science van een eenvoudig modulerende zuurstof toevoer.
Bij duurdere apparaten zou een peltier/seeback element i.c.m. een lambda sensor uitkomst bieden.
Weet iemand een mechanische manier om het zuurstofgehalte of e.v.t. de CO in de rookgassen te indexeren?
Verwijderd
evdongen

Bericht door evdongen »

Wat dacht je van het volgende: meet snelheid en temperatuur rookgassen; daaruit volgt het vermogen; daaruit hoeveelheid brandstof die per seconde verbrand wordt; daaruit volgt hoeveel zuurstof er over moet zijn in de verbrandingslucht.

Dit zegt nog niets over de kwaliteit van de verbranding, want onverbrande rook gaat met deze methode onopgemerkt mee. Daar zou je nog een aparte CO meting voor nodig hebben. Maar misschien geeft de temperatuur ook wel aan hoe goed de verbranding is.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

michel schreef:Dit lijkt op kruisbestuiving. Wie zijn de initiatiefnemers? De eenvoudige construktie en de batch belading spreken mij op voorhand al aan. 8)
@michel,
De initiatiefnemers zijn op dit forum te vinden. Dit is helemaal super simpel in elkaar geknutseld, ik wil het wat netter doen. Zoals je kunt zien is hierbij de burn tunnel dezelfde als de voorraad buis. Er wordt een klein vuurtje vlak voor de riser gemaakt waar de hele batch tegenaan geschoven wordt. Doordat het vuur moet groeien tegen de luchtstroom in, is het van belang dat de opwarming van het geheel gelijke tred houdt met het terugkruipen van het vuur. Bij jouw tunneloven is dat een gelijksoortig proces.
Het gaat er maar om of de verbranding in de hand gehouden kan worden als uiteindelijk de hele batch in de fik gaat.

Of en in hoeverre de verbranding via deze methode op een fatsoenlijke kwaliteit blijft, dat is nog niet aangetoond. Dus is het belangrijkste alles opmeten, testen en vooral: herhaalbare experimenten uitvoeren. Kan nog even duren voordat ik hiermee begin.
groeten, Peter
account verwijderd

@Peter,

Ik denk dat er een goed bewezen rocket basisprincipe is / bestaat om op uit te breiden.
Dat wat deze amerikanen in elkaar fabriceren moeten ze zelf weten, uitbreiden naar batch verbranding
dient op de bestaande rocket basis te geschieden, anders moet je weer vanaf 0 beginnen en ben je straks
weer terug bij af.

Het lijkt mij het verstandigste om :
1.Doorzetten in huidige configuratie met T stuk voor de burn tunnel voor brandstof toevoer.
2.Vlinderklep stand op de feed tube afregelen
3.Meten

** Bijval is dat de luchtovermaat 20-12% is bij rockets, en we willen niet onder de 5%.
De luchtinlaat mag dan 15-7% minder gas volume doorlaten. Dit wil al zeggen dat een rocket niet uitontwikkeld is.
Je krijgt dan in het gunstigste geval een gasuitstroom met een veel hogere snelheid bij een betere verbranding.
Dit zal je met een tunneloven nooit en te nimmer halen. Upscaling en downscaling is het betrouwbaarst bij de kleinste mogelijke verbrandingstechniek en dat is het orginele rocket concept. Waarom wijzen bij rocket pulsmotoren de in- en uitlaat altijd dezelfde richting op?
Verwijderd
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

michel schreef:Ik denk dat er een goed bewezen rocket basisprincipe is / bestaat om op uit te breiden.
Dat wat deze amerikanen in elkaar fabriceren moeten ze zelf weten, uitbreiden naar batch verbranding
dient op de bestaande rocket basis te geschieden, anders moet je weer vanaf 0 beginnen en ben je straks
weer terug bij af.
Michel,
Het rocket stove basis principe is van midden jaren '80, en heeft een horizontale feed. Het kook apparaat van Larry Winiarsky is de stamvader van al die rocket mass heaters en hoe ze verder ook genoemd worden. De verticale feed is een bedenksel van Ianto Evans en kwam 10 jaar later of zoiets. Wie weet wat er nog bereikt kan worden met uitzoeken hoe bepaalde toevoegingen uitwerken op de eerste vorm.
groeten, Peter
account verwijderd

@Peter,
Wie weet wat er nog bereikt kan worden met uitzoeken hoe bepaalde toevoegingen uitwerken op de eerste vorm.
Als de toevoeging zou zijn een badge verbranding, dan is deze opzet wellicht een overweging.
Een oliedrum die dient als badge houder, een verticale feed tube die enkel gebruikt wordt als lucht toevoer, kan dus
kleiner naar mijn idee, een burn tunnel en een heat riser.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
account verwijderd

Ter verduidelijking een tekening van een rocket stove met warmtewisselaar erachter.
Wie denkt dat dit kan werken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Ik denk het niet want die opstelling heb ik geprobeerd. Het "buffer"-vat staat na een tijdje kompleet in de fik (bij mij toch).
Johndc

Bericht door Johndc »

Ter aanvulling...Ik (denk, nog altijd. (Heb het nog niet geprobeerd.)) Dat lange stukken hout in een aangepaste vul-opening (ook een lange buis?) het probleem van er blijven naast zitten om het boeltje aan de gang te houden beter gaat werken. Maar wie heeft er lange stukken niet al te dik hout ter beschikking?
account verwijderd

@John,

Het is idd. het probleem van gaat je voorraadvat niet vroegtijdig in de fik.
Met een goed afgesloten deksel op het voorraadvat en een goede aanvangs trek in de pijp gaat het wel werken.
De badge verbranding is vergelijkbaar met een houtvergasser. De pyrolyse, de voorverwarming, het verdampen van het vocht, etc. een hoop zaken spelen zich al af in het voorraadvat. Tussentijds bijvullen kan in deze configuratie alleen als de badge bijna op is gebrand, anders krijg je veel rook terugslag.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Hihi, heb het allemaal meegemaakt Michel! En echt, bij mij werkte het voor geen meter!
Dus nu probeer ik al mijn stukhout door de schaafmachiene om te toveren tot SZ. En dat werkt wél :lol:
Johndc

Bericht door Johndc »

Vandaag wéér 27° in de leefruimte! (maar ben er niet rauwig om! gewoon in men blootje hier rondlopen :lol: )
account verwijderd

Wat werkt er dan wel?

Jouw vriendin zal ook wel naakt rondlopen........ Zij is toch 10 jaar jonger en blond haar?
Schuif je zo de dikkiedik naar binnen... :mrgreen:
De cz stampt wel door met automatische voeding.

Het is bij bovenstaande badge ruimte noodzakelijk om goed stukhout te stapelen zodat er zich geen zwaartekracht obstakels voordoen,
Het gaat in eerste instantie om een badge van 4-5 kg.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Sorry Michel, 20 jaar jonger! :lol:Kort donkerblond. :wink:
En wat de rest van je reply betreft..."zwaartekracht obstakels"? geen kaas van gegeten :mrgreen: :wink:
Plaats reactie