@Peter,
Een rocket stove met batch verbranding en een regelbare lucht toevoer, dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Hoe hou je iets heel simpel?
Wat ik mij voorstel is een orginele rocket stove met rechtlijnig (in het verlengde van) de burn tunnel een éénzijdig afgesloten voorraadbuis die door een gewicht of veer het hout kan opschuiven richting de burn tunnel waar de brandstof blijft steken achter een paar kleine haken.
De regelbare luchtinlaat kan zijn een losse uitneembare vlinderklep die scharniert op de feed tube.
Vlinderkleppen zijn vergelijkbaar met convergerende luchtinlaten, ze versnellen / comprimeren gedeeltelijk de instromende lucht in tegenstelling tot inlaatschuiven, die hebben vrijwel geen bijzondere eigenschappen.
Om de badge voorraadbuis te vullen haal je het deksel aan de voorzijde los en je vult de buis met houtjes. Deksel terugplaatsen en veer of gewicht in werking stellen.
Een schuin geplaatse voorraadbuis zou hout via de zwaartekracht kunnen verplaatsen, al heb ik daar
al mijn eerste "failure/bug" gevoelens bij.
Het is maar een idee.
Een simpele mechanische zuurstofmeting op rest O2 in de rookgassen zal niet meevallen. Dit in verband met de science van een eenvoudig modulerende zuurstof toevoer.
Bij duurdere apparaten zou een peltier/seeback element i.c.m. een lambda sensor uitkomst bieden.
Weet iemand een mechanische manier om het zuurstofgehalte of e.v.t. de CO in de rookgassen te indexeren?