Oke jan helemaal te gek .. cijfers …
“Overspanningsfouten” gelukkig ..
Afschakel stroom ??? daar schakelt hij toch niet op uit ….
Overspanning beveiliging en MAG NIET hoger zijn dan 253V….. punt ..vast gelegd. Punt ..
Wat ik mis ….. vermogen afnemen door een der fases en de NUL leiding …
Nu compressor 7Kw bij 400V en 3 fase ..loopt er door iedere fase 5,8Ampere..toch.
Dus een fase = 422-405= 17 Volt verlies gedeeld door 2 = 8,5Volt per fase leiding .. snappie….
Weerstand van een der fase leidingen is dan 8,5V/5,8A= 1,46Ohm.
Als ik het goed uitgerekend heb dan is die 422-400=22Volt verhoging op 3 fase een spannings verhoging op het 230V net van ongeveer 12,6Volt
Dus 3100Watt geeft de maximale spanning van 253V
Start spanning is 242,6Volt
Fase weerstand is 1,46Ohm
Dan reken we de andere weerstand uit ….die van de nul leiding.
Nu gaan we moeilijk doen …..( situatie ..7kw compressor aan en zonnepanel op 3100W)
Let op de nul leiding is een gewone weerstand (
De fase !!!! daar loop al een negatieve stroom door van 5,8Ampere ….
Als de omvormer bij 3100W uitschakelt dan geeft de omvormer aan stroom..
3100W bij 253V = 3100/253= 12,2 Ampere ( door die ene fase EN door de nul leiding)
De stroom in de fase = 12,2Ampere -5,8Ampere= 6,4Ampere !!!!!!!!! (een stroom is negatief)
Dus over de fase valt aan spanning 6,4A x1,46Ohm =9,3Volt
Nu weet ik dat de omvormer op 253V staat en de begin spanning 242,6V=
Dus over de nul leiding staat een spanning van 253-242,6= 10,4Volt
Ik weet dat er 12,2 Ampere doorloopt …bij 10,4 volt
is dat een weerstand van 0,85 Ohm voor de nul leiding.
Het grootste probleem is dat je al begint met een te hoge spanning in je eerste meterkast..
Daar boven opgeteld je kabel weerstand …en schakelaars..
Nu oplossing .. je heb twee circuits .. 230V AC en 550 DC van je zonne panelen.
Bij 3100W loopt er de minste stroom door je 550vDC circuit van je zonne panelen.(50% minder stroom)
Dus omvormer in huis plaatsen en de DC kabels van je zonne panelen verlengen(liefst dubbel uitgevoerd, 2x 4mm2 per pool)
Ik zou nog graag de waarde willen weten van het 230V net vlak voor dat hij afslaat …moet rond de 253Volt liggen …
Het zou heeeeeel mischien kunnen dat die verkeerd staat ingesteld…..maar moet je bij de fabrikant zijn….meestal kan je dat al zien aan de land instelling (land instellingmoet zichtbaar zijn op het display
1 van de dingen die ik heb gevonden is dat de inverter een maximale AC aansluiting mag hebben van + 15%
253V is de grens van de net leveranciers .. je kan de omvormer aansluiten op +15% ..maar hij zal NIET werken !!!!
Vraag die mij overblijft; waar vind ik de normen van waar Enexis aan heeft te voldoen wat betreft de te leveren spanning. of liever gezegd; wat mag de maximaal te leveren spanning zijn?
Enexis mag altijd alles .. te hoog en te laag 185 V tot ….265Volt
Apparaten die je aansluit mogen niet meer dan 253V op het net zetten.
..ontsteking …… wie heeft wat opgelopen ..heeft nck een ontsteking op gelopen van de omvormer van Atlas …..
Ik hoop dat alles nog klopt ..al een paar keer cijfers gewisseld .. en meerdere dingen te gelijk …lol
type panelen en type omvormer weg halen in de begin post is niet zo slim....(hoek opstelling had er wel bij gemogen)
Hij noemt de naam van de installateur niet..en dat is goed.
edit:
253Volt ..
http://www.sunways.eu/static/sites/defa ... -12_DE.pdf