Omvormer zonnestro0m stopt bij invoeren van 1200 watt

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Atlas

Re: Omvormer zonnestrom stopt bij invoeren van 1200 watt

Bericht door Atlas »

Jan schrijft:
Vindt het overigens wel vreemd dat de installateur hier nog geen meting op heeft losgelaten.
Gelijk heb je: gisteren waren de mensen van Enexis er om die teruglevermeter te plaatsen. Wat ik verwacht had is gebeurd: er was door hun als installateur geen meterbordje geplaatst. Dat is werk voor de installateur en elke electraboer weet dat ook. Die jongens zijn dus zonder een vinger uit te steken weer vertrokken.
Bij reclameren kwam de aap uit de mouw; de jongen van het montage groepje die dat had moeten doen had hiervoor zijn papiertjes niet..... Hiervoor moet dus nu wel apart een manntje komen die dat doet.
En dat is wat ze tot nu toe gedaan hebben en op gegokt: met goedkope boys installeren en hopen dat het dan direct goed gaat. (en dat gaat het natuurlijk ook in 90% van de gevallen) Direct een volleerd elektrotechnicus meesturen kost blijkbaar teveel, laat staan dat er ergens al een amperetang of andere geavanceerde apparatuur in hun busje lag.

Ja zo gaan die dingen. Er zal dus nog wel wat water door de Vecht gaan voordat dit totaal opgelost is.

groet'n
Atlas
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dat gez*&k rond een meterbord heb ik al vaker gehoord. Monteurs die de meter moeten plaatsen weigerden omdat de draden niet aangestript waren.....

Maar goed, zet een fles Drambuie klaar en nodig Jan uit (of schop de installateur onder z'n kont).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
x21r

Bericht door x21r »

Atlas schreef:zou die 2,5 kwadraad te dun zijn?
Die zou een weerstand hebben van 0,13 Ohm …en er zou ergens 4 Ohm moeten zitten.
Dus die weerstand van 2,5mm2 kan een bijdrage leveren..maar niet de hoofd oorzaak.

Ik vroeg al …. Heb je een popcorn machine … die plop zegt …
Welke melding !!!!!

Nu ik was geen voor stander van een motor ..(nog steeds niet).
Je gebruikt een 3 fase motor(welke de nul draad niet gebruikt ) tov een omvormer welke de nul draad wel gebruikt.
Gaat niet zo goed ….

Nu terug naar de test met compressor.. 7 Kw uit het net getrokken en 3,1Kw terug geleverd.
Dit betekend dat je 3,9K UIT het net trekt…dus net spanning is LAGER dan ~230V………
En toch plopt de omvormer er uit….. (welke melding ??)

Sterk gevoel dat de nul ”leiding” een behoorlijke weerstand heeft.

Even “simpele uitleg”…., je heb de nul leiding EN 3 fases ….( en de aarde als beveiliging..dus totaal 4 kabels)
Als je zware motoren aansluit gebruik je alleen de 3 fases .(spanning tussen fases =400V)
Kleine vermogens kan je kwijt tussen een van de fases en de nul leiding.(spanning tussen fase en nul is 230V)

Je omvormer staat tussen een der fases en de nul leiding.
Je zware compressor staat allen tussen 3 fases.

Dus je gebruikt de nul leiding NIET als je de compressor aan zet als belasting.
Dus een beetje scheve meting zo …

Meting toont nu toevallig wel aan dat je in de fases ook een weertand heb..( je kan meer vermogen kwijt..omdat je direct vermogen af neemt..)
Maar max vermogen word nog niet gehaald …omvormer plopt ?????????????????? welke melding.

Meten is weten .. en graag met een VOLT meter ..en niet met een ampère tang ,zoals een paar keer in de teksten voorbij kwam ;-)

En jij bent de eigenaar van de omvormer .. dus jij moet dat ding kunnen (uit)lezen…
…lees gebruiksaanwijzing.. en lees lcd display op omvormer…

Bovendien ..3450W piek aan panelen kan de afgelopen dagen een piek op 3200 tot 3400W gegeven hebben omdat het zo koud is ….maar die top zal je voorlopig niet meer halen. (als de panelen behoorlijk recht op staan..hoek staat niet vermeld)
Dus niet hoger komen dan 3100W is heel normaal ..dus plopt de omvormer dan echt ????????????????? bij 3100W.
Atlas

Bericht door Atlas »

dag x21r,
Dus niet hoger komen dan 3100W is heel normaal ..dus popt de omvormer dan echt ????????????????? bij 3100W.
Ja die omvormer gaat er echt uit bij ca 2900-3100 watt. Hij ging op dezelfde manier op storing dan zonder gebruik van de zware motor bij dat lage wattage. Het precieze moment is niet goed te bepalen omdat de display-teller nog even doorloopt op het moment dat de omvormer eruit popt.
(de cellen staan op 30-35 graden schuinte trouwens. en op het moment van de test stond de zon er recht op.)
En toch popt de omvormer er uit….. (welke melding ??)
Wat ik al zei; hij geeft geen melding. hij stopt er gewoon mee en begint zich vanuit start opnieuw op te starten. Geen meldingen dus.

Wel diagrammetjes kunnen vinden ergens in het menu: geen absolute getallen.
waarden van 18 april 2012 omvormer.jpg
Normaal voedend en werkend ziet het display er zo uit:
DSC02665.JPG
Poptie eruit dan gaat het lampje op rood en gaat "daag" op "start". geen verheffende mededeling begrijp ik zelf ook, maar er is geen foutmelding of iets dergelijks te zien.

Ik denk een beetje te snappen hoe die motor en de omvormer elkaar "bijten". Hoe dit probleem op te lossen denk je want we willen ze wel tegelijk in bedrijf kunnen hebben in de toekomst.

Dank voor je bijdrages
Atlas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
x21r

Bericht door x21r »

Goed die foto's.

Dus wat geeft hij aan voor dat hij stopt ..aan AC spanning ..

Okee niets te zien ……..lees manual ……
En op pagina 41 staat iets van gebeurtenissen …die je kan terug zien…

Ereignis-Details anzeigen (Fehlernummer,
Datum, Startuhrzeit, Dauer und
Anzahl des Auftretens am Tag)

Solar-Inverter – Ereignisse – ok–ok

Motor en omvormer kunnen elkaar bijten….zal normaal alleen een restart geven van de omvormer..
Maar nu gebruiken we een restart als”resultaat”van een actie … dus als motor aan of uit gaat bestaand de kans dat de omvormer even stop en start.

Dus schrijf op ..hoe hoog word AC spanning vlak voor dat hij restart .
( en even interessant ook de DC stroom en spanning rond het middag uur met voldoende zon….systeem check)
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Ook even reactie van mijn kant.

Die compressor opstarten was met een bedoeling.
Normaal ben ik het met je eens dat je liever geen inductieve belasting aanlegt. Maar hier is idd sprake van het niet aanspreken van de nul.
De nul is vrijwel spanningsloos over de aarde, in eerdere metingen wel eens gecheckt. Voor dit geval is het inderdaad een aanname.
Mijn idee was om van alle drie fases een dikke twee Kw af te nemen. Wanneer er sprake is van een overgangsweerstand zal er een merkbare spanningsval optreden in de desbetreffende fase.
Daarmee wou ik bereiken dat de omvormer niet veel te vroeg tegen de max. afschakelspanning aantikt en in storing gaat.

Ten tweede, die compressor wordt vanuit dezelfde "loods"meterkast gevoed en zal gewoon zonder omhaal opgestart moeten kunnen worden bij een goed functionerend zonne-energie systeem.
Het is niet de enige draaistroommotor die van daaruit voeding krijgt, ook de klover komt hier weg en staat zonder ster-driehoek of softstarter aangesloten.
(3 x 400V ongeveer 3Kw)

De 10 meter 2.5 mm2 van de omvormer naar de meterkast mag met een belasting van ruim 3Kw volgens mij niet het probleem zijn.

In de grond ligt 5 x 6 mm2, is ook voldoende gezien de afstand om 10 Kw mee te voeden.

Blijft over: verbindingen en lassen.

De eenvoudigste methode is met een multimeter meten of een enkele fase bij een stevige belasting een lagere spanning heeft dan de andere of in vergelijk met de beginwaarde, en anders een nieuwe batterij opscharrelen voor mijn ampere-tang. (zo vaak gebruik ik dat ding ook weer niet.)

Maar begin te meten aan de voeding-kant van de hoofd-meterkast in huis. Je moet weten waarmee je begint om over de rest een oordeel te kunnen vellen.
Het zal de eerste keer niet zijn dat er een rotte zekering-automaat in de kast zit of de de kabels niet goed meer vast zitten.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
x21r

Bericht door x21r »

Okee nck
Maar de gedachte was …opgewekte vermogen gelijk opstoken ….
Maar vermogen op3 fase afnemen en de nul niet gebruiken.. vind ik scheef ..

Ik zit nog steeds met de vraag wat zegt de omvormer …over spanning ?? 253v ???

Er kunnen nog wel meer andere zaken zijn die er voor zorgt dat de omvormer op nieuw start.

De kabels zouden het niet mogen zijn (normaal gesproken)..maar de nul leiding is nooit zwaar belast..
Is het echt nul ( van de trafo af) of gemaakte aarde nul ??..... ( daar in de loods meterkast).

Duizend vragen … en niet eens een gemeten AC spannings waarde …of welke melding… ;-)

Gedachte ....Bij 1200W al niet meer werken .. dan is er toch echt iets goed fout ...
sathopper
Contacteer:

Bericht door sathopper »

Mogelijk kun je de omvormer met een degelijke verlengkabel eens op een andere WCD (op een andere groep/fase) aansluiten :wink:

Mijn idee of de omvormer is niet Ok. Of de bekabeling / lassen deugt niet. :(

succes

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Zo!

Nieuwsgierig naar wat er nu echt aan de hand was de fluke ter hand genomen en een blik geworpen op het geheel.

Nu een paar constateringen

Lijnspanning bij binnenkomst meter
l1-l2 424 volt
l2-l3 424 volt
l3-l1 421 volt

Bijna 5.5 % in de plus.
nulleider is hoegenaamd schoon, 0,53 volt t.o.v. aarde.

Nu gaan we naar het uiterste punt in de installatie, over de "huis"meterkast en de "loods"meterkast naar de compressor.

Lijnspanning onbelast

l1-l2 422 volt
l2-l3 422 volt
l3-l1 421 volt

Lijnspanning vollast

l1-l2 405 volt
l2-l3 405 volt
l3-l1 404 volt

nulleider ter plaatse van de aansluiting in de "loods"meterkast is in een vorige meting al goed bevonden (>0.5 volt)
en ter plaatse van de compressor was dit onveranderd.

De foutmeldingen in de inverter zijn bijna zonder uitzondering overspanningsfouten.
De maximale afschakelstroom is aan de inverter niet uit te lezen, dit gebeurt met een browser en een ethernetkabel.
Waarde dus onbekend. (ik vindt dit ook een probleem van de installateur)
Wel zijn deze parameters moeiteloos aan te passen dus in geval van neem ik de laptop wel mee.

Mijn eerste vermoeden is dus ongegrond, er is geen sprake van 1 fase waar excessief weerstand in zit.
Het hele systeem blijft mooi vlak bij het aanleggen van een last.
Dat er een spanningsval van 20 volt optreed is m.i. eerder het gevolg van de lengte van de kabels, de aanwezige stopcontacten en de resultante van alle aanwezige automaten en schakelaars dan dat er een probleem is in de installatie.

Mijn idee is dat de afschakelspanning moet worden nagezien en evenredig moet worden opgehoogd.
Om hiervoor een waarde te geven gaat mij wat ver, zonne-energie met de bijbehorende inverters is niet mijn dagelijks werk.

Jan
Atlas

Bericht door Atlas »

Ja......en dat komt dan zo maar spontaan langs, doet zijn observaties, trekt onderstaande conclusies en vertrekt zonder ook maar één slok Drambuie!!! (of lag dat aan zijn ontsteking).

Vraag die mij overblijft; waar vind ik de normen van waar Enexis aan heeft te voldoen wat betreft de te leveren spanning. of liever gezegd; wat mag de maximaal te leveren spanning zijn?

groet'n
Atlas
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Conclusie is nog lang niet compleet.

http://www.sunways.eu/static/sites/defa ... _09-10.pdf

Dit is de Duitse manual met heel veel meer info.

1 van de dingen die ik heb gevonden is dat de inverter een maximale AC aansluiting mag hebben van + 15%
En daar komen we niet aan.
Vraag van mijn kant is dan weer is de de nullast of de vollastspanning.

Wel heb ik uitgebreidere menus gevonden en dan lijkt mij de beste manier om overdag bij vol bedrijf een rustig te gaan kijken wat er nu echt gebeurt
in die kast. Want uitlezen kun je alles. Maar dat laat de zeer summiere Nederlandse handleiding dan weer niet allemaal zien, of in ieder geval minder duidelijk.

Het begin is er en er uit komen doen we ook wel.

Die ontsteking heb ik wel ff de kop ingedrukt. oeffff.

Jan
x21r

Bericht door x21r »

Oke jan helemaal te gek .. cijfers …
“Overspanningsfouten” gelukkig ..

Afschakel stroom ??? daar schakelt hij toch niet op uit ….
Overspanning beveiliging en MAG NIET hoger zijn dan 253V….. punt ..vast gelegd. Punt ..

Wat ik mis ….. vermogen afnemen door een der fases en de NUL leiding …

Nu compressor 7Kw bij 400V en 3 fase ..loopt er door iedere fase 5,8Ampere..toch.
Dus een fase = 422-405= 17 Volt verlies gedeeld door 2 = 8,5Volt per fase leiding .. snappie….
Weerstand van een der fase leidingen is dan 8,5V/5,8A= 1,46Ohm.
Als ik het goed uitgerekend heb dan is die 422-400=22Volt verhoging op 3 fase een spannings verhoging op het 230V net van ongeveer 12,6Volt
Dus 3100Watt geeft de maximale spanning van 253V
Start spanning is 242,6Volt
Fase weerstand is 1,46Ohm

Dan reken we de andere weerstand uit ….die van de nul leiding.

Nu gaan we moeilijk doen …..( situatie ..7kw compressor aan en zonnepanel op 3100W)
Let op de nul leiding is een gewone weerstand (
De fase !!!! daar loop al een negatieve stroom door van 5,8Ampere ….

Als de omvormer bij 3100W uitschakelt dan geeft de omvormer aan stroom..
3100W bij 253V = 3100/253= 12,2 Ampere ( door die ene fase EN door de nul leiding)

De stroom in de fase = 12,2Ampere -5,8Ampere= 6,4Ampere !!!!!!!!! (een stroom is negatief)
Dus over de fase valt aan spanning 6,4A x1,46Ohm =9,3Volt

Nu weet ik dat de omvormer op 253V staat en de begin spanning 242,6V=
Dus over de nul leiding staat een spanning van 253-242,6= 10,4Volt
Ik weet dat er 12,2 Ampere doorloopt …bij 10,4 volt is dat een weerstand van 0,85 Ohm voor de nul leiding.

Het grootste probleem is dat je al begint met een te hoge spanning in je eerste meterkast..
Daar boven opgeteld je kabel weerstand …en schakelaars..

Nu oplossing .. je heb twee circuits .. 230V AC en 550 DC van je zonne panelen.
Bij 3100W loopt er de minste stroom door je 550vDC circuit van je zonne panelen.(50% minder stroom)
Dus omvormer in huis plaatsen en de DC kabels van je zonne panelen verlengen(liefst dubbel uitgevoerd, 2x 4mm2 per pool)

Ik zou nog graag de waarde willen weten van het 230V net vlak voor dat hij afslaat …moet rond de 253Volt liggen …
Het zou heeeeeel mischien kunnen dat die verkeerd staat ingesteld…..maar moet je bij de fabrikant zijn….meestal kan je dat al zien aan de land instelling (land instellingmoet zichtbaar zijn op het display

1 van de dingen die ik heb gevonden is dat de inverter een maximale AC aansluiting mag hebben van + 15%
253V is de grens van de net leveranciers .. je kan de omvormer aansluiten op +15% ..maar hij zal NIET werken !!!!
Vraag die mij overblijft; waar vind ik de normen van waar Enexis aan heeft te voldoen wat betreft de te leveren spanning. of liever gezegd; wat mag de maximaal te leveren spanning zijn?
Enexis mag altijd alles .. te hoog en te laag 185 V tot ….265Volt
Apparaten die je aansluit mogen niet meer dan 253V op het net zetten.

..ontsteking …… wie heeft wat opgelopen ..heeft nck een ontsteking op gelopen van de omvormer van Atlas …..

Ik hoop dat alles nog klopt ..al een paar keer cijfers gewisseld .. en meerdere dingen te gelijk …lol

type panelen en type omvormer weg halen in de begin post is niet zo slim....(hoek opstelling had er wel bij gemogen)
Hij noemt de naam van de installateur niet..en dat is goed.

edit:
253Volt .. http://www.sunways.eu/static/sites/defa ... -12_DE.pdf
Laatst gewijzigd door x21r op 19 apr 2012, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

x21r schreef:
type panelen en type omvormer weg halen in de begin post is niet zo slim....(hoek opstelling had er wel bij gemogen)
Hij noemt de naam van de installateur niet..en dat is goed.
Is inmiddels aangepast
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Atlas

Bericht door Atlas »

Ik heb de fouten gefotografeerd en geef ze hier maar even weer.
Heb ze vergeleken met de handleiding die Jan linkte.

203 UAC Max (ca 30xgemeld) Kabeldoorsnede AC naar inverter is te klein
204 UAC 1<min (2x) Vraag de netbeheerder naar netstabiliteit en uitvoering
9XX Service (5x) Er is een fout opgetreden; verbind omvormer opnieuw aan de netlijn.
211 Frq < Min (1 x) Bewaking; de netfrequentie is niet goed en stopt. Vraag netbeheerder om stabiliteit van het net
311 Sv. Cound (4x) Niet terug kunnen vinden in de handleiding
103 AFL >30MA ( 4x) Piekstroomproblemen gevoeld; er zijn isolatieproblemen in de PV installatie.

Let wel; is mijn eigen vertaling uit die Duitse handleiding

Groet'n
Atlas
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Je moet ergens beginnen, en mijn insteek was vanavond ff vlot vast te stellen of er ergens iets drastisch fout zou zitten.
Vandaar de ietwat basale meting
Het verlies wat ik meet vind ik niet iets om me druk over te maken gezien de het feit dat er vier schakelaars met elk twee contactpunten en twee aansluitingen in de leiding zitten plus nog twee zekeringen per fase.
Dus per fase 18 onderbrekingen. Wanneer je daarbij ruwweg 4.5 % spanning verliest vind ik dit niet bijzonder. Mijn conclusie is dus ook dat de installatie geen noemenswaardige grote gebreken vertoond. Dus of er na het aanleggen van een last er een scheve verdeling optreedt. Een flinke draaistroommotor is daar prima geschikt voor. Daar ging het me vanavond om.

Wel schrok ik van de overspanning. Vind ik toch vrij hoog en in dat gebied waar Atlas woont vrij ongebruikelijk.
Het is wel vlak overigens, dat dan wel weer.

De term afschakelstroom en een omissie mijnerzijds, afschakelSPANNING uiteraard. ( ik zag scheel van de kiespijn)

Een meting over de nul had vanavond weinig nut, dan moet ik ook een afnemer hebben van voldoende vermogen, en die had ik niet paraat.
Dat komt nog wel, en het liefst overdag bij voldoende zon, zodat ik ook de inverter kan observeren.

Vandaar dat ik vooreerst enkel de hoofdlijnen heb gemeten om te constateren of er in de diverse verbindingen en schakelingen een slecht punt zat.
Ben me nu aan het inlezen op de Duitse fora en de info van de fabrikant. Er wordt alras al meer duidelijk, jou info ook zeer ter harte nemend.
x21r schreef: De stroom in de fase = 12,2Ampere -5,8Ampere= 6,4Ampere !!!!!!!!! (een stroom is negatief)
Dus over de fase valt aan spanning 6,4A x1,46Ohm =9,3Volt
Exact de reden om de compressor bij te schakelen.
x21r schreef:Het grootste probleem is dat je al begint met een te hoge spanning in je eerste meterkast..
Ook mijn gedachte
x21r schreef:Daar boven opgeteld je kabel weerstand …en schakelaars..
Dit zal een ietwat gunstiger beeld geven omdat de inverter grofweg op 2/3 van het traject is aangesloten.
x21r schreef:Ik zou nog graag de waarde willen weten van het 230V net vlak voor dat hij afslaat …moet rond de 253Volt liggen …
Geduld, en doe maar een goed woordje voor een mooi zonnig weekend. Wie weet.
x21r schreef:Het zou heeeeeel mischien kunnen dat die verkeerd staat ingesteld…..maar moet je bij de fabrikant zijn
Met de bijgeleverde browser zou zich dit allemaal moeten laten controleren.
x21r schreef:253V is de grens van de net leveranciers .. je kan de omvormer aansluiten op +15% ..maar hij zal NIET werken !!!!
Das ist ja klar!
x21r schreef:.ontsteking …… wie heeft wat opgelopen ..heeft nck een ontsteking op gelopen van de omvormer van Atlas …..
Ik heb een ontstoken kies, F*ck de paashaas!!!
x21r schreef:Ik hoop dat alles nog klopt ..al een paar keer cijfers gewisseld .. en meerdere dingen te gelijk …lol
Verhaal is luid en duidelijk, meer info volgt asap.

Jan
Plaats reactie